
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 21 ust. 1 pkt 102 i pkt 118 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) Naczelnik Urzedu Skarbowego w Skierniewicach nie podziela poglądu wyrażonego w złożonym w dniu 21.02.2005r następnie prostowanym w dniach 13.05.2005r. i 17.05.2005r. wniosku w sprawie dokonania interpretacji zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących opodatkowania świadczeń otrzymanych ze środków Funduszu Pracy i Europejskiego Funduszu Społecznego na rozpoczęcie działalności gospodarczej przez osobę bezrobotną oraz obowiązku wystawienia w obu przypadkach informacji podatkowej PIT-8C.
1. Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę:
Od m-ca czerwca ubiegłego roku Powiatowy Urząd Pracy przyznaje środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej dla osoby bezrobotnej, która musi spełniać warunki określone w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku prac (Dz. U. Nr 99, poz. 1001) oraz rozporządzeniem z dnia 31 sierpnia 2004r (Dz. U. Nr 196, poz. 2018) w sprawie warunków trybu i refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej. Środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej przyznawane są z Funduszu Pracy i Europejskiego Funduszu Społecznego - SPO RZL.
W związku z powyższym, Powiatowy Urząd Pracy prosi o zajęcie stanowiska w następującym zakresie:
- czy otrzymane świadczenie ze środków Funduszu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej przez osobę bezrobotną podlega opodatkowaniu,
- czy otrzymane świadczenie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego na rozpoczęcie działalności gospodarczej przez osobę bezrobotną podlega opodatkowaniu,
- czy Powiatowy Urząd Pracy winien wystawić w obu przypadkach informację podatkową PIT-8C.
Pismem z dnia 13.05.2005r. Nr RFK-355-/TG/2005 Powiatowy Urząd Pracy wyjaśnił, iż przyznane bezrobotnemu środki na podjęcie działalności gospodarczej wypłacane są ze środków Funduszu Pracy, który zasilany jest środkami pochodzącymi z Europejskiego Funduszu Społecznego.Następnie pismem z dnia 17.05.2005r. zrezygnowano z udzielenia odpowiedzi na zapytanie zawarte w pkt 2 zapytania z dnia 21.02.2005r.Zdaniem Powiatowego Urzędu Pracy przyznana osobie bezrobotnej jednorazowa pomoc na podjęcie działalności gospodarczej podlega zwolnieniu przedmiotowemu -zgodnie art. 21 ust. 1 pkt 47 d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
2. Ocena prawna stanowiska:
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera przepisy normujące zwolnienia przedmiotowe odnoszące się do świadczeń otrzymywanych przez osoby bezrobotne.
Na podstawie przepisów zawartych w art.21 powołanej ustawy,wolne od podatku dochodowego są:
- zwrot kosztów przejazdu bezrobotnego do miejsca pracy lub miejsca odbywania stażu, szkolenia,zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy oraz kosztów zakwaterowania bezrobotnego w miejscu pracy,odbywania stażu,szkolenia lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy otrzymane na podstawie ustawy z 20 kwietnia 2004r o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U.Nr 99 poz.1001) - art.21 ust.1 pkt 102 w/w ustawy,
- wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych z tytułu szkoleń,badań lekarskich oraz ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków otrzymanych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U.Nr 99 poz.1001) - art.21 ust.1 pkt 118 w/w ustawy.
Jak wynika z postanowień art.46 ust.1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,starosta ze środków Funduszu Pracy może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej.Omawiane świadczenie będzie stanowiło dla podatnika przychód z innych źródeł,o których mowa w art.10 ust.1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,podlegajacy opodatkowaniu,gdyż nie mieści się w dyspozycji powołanych na wstępie przepisów normujących zwolnienia przedmiotowe.Na mocy § 1 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 2005r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od przyznanych bezrobotnemu środków z Funduszu Pracy, o których mowa w § 1 pkt 1 lit.b i c rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (Dz.U. Nr 196, poz. 2018), stanowiących pomoc de minimis w rozumieniu art. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz.Urz. WE L 10 z dnia 13.01.2001r.) i udzielonych zgodnie z przepisami tego rozporządzenia.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od przyznanych bezrobotnemu środków z Funduszu Pracy ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2004r. do dnia 31 grudnia 2005r. Rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Do dnia udzielenia niniejszej interpretacji nie zostało ono jeszcze opublikowane w Dzienniku Ustaw, jednak dostępne jest na stronie internetowej Ministerstwa Finansów pod adresem: http://www.mf.gov.pl. - Aktualności Ministerstwa Finansów.
W związku z powyższym na Urzędzie Pracy dokonującym bezrobotnym w okresie od 1 stycznia 2004 do 31 grudnia 2005r. wypłat omawianych wyżej środków, nie będzie ciążył obowiązek sporządzania informacji PIT-8C a tym samym osoby bezrobotne uzyskujące te środki w w/w okresie nie mają obowiązku wykazywania ich do opodatkowania w zeznaniach rocznych za lata 2004 i 2005r.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach informuje, iż:
- interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia,
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia,
