Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz art. 21 u... - Interpretacja - L. I US. XVII/415/34/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.05.2005, sygn. L. I US. XVII/415/34/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz art. 21 ust. 1 pkt 10 i pkt 11 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w odpowiedzi na zapytanie z dnia 15.02.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 23.02.2005 r.), uzupełnione na wezwanie pismem z 15.03.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 21.03.2005 r.), skierowane do tut. organu podatkowego w sprawie udzielenia pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, postanawia potwierdzić prawidłowość przedstawionego stanowiska płatnika, iż przydzielone na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy pracownikom środki ochrony indywidualnej (odzież, obuwie dla kierowców i dozorców - portierów), a także ręczniki dla wszystkich pracowników korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Pismem z dnia 15.02.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu: 23.02.2005 r.) Urząd Miasta zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Z uwagi na fakt, iż wniesione pismo nie spełniało wymogów określonych przepisami prawa podatkowego, tj. nie zawierało wyczerpującego stanu faktycznego, własnego stanowiska w sprawie jak również oświadczenia, czy w przedmiotowej sprawie toczy się postępowanie podatkowe, zgodnie z wymogiem art. 14a § 2 ordynacji podatkowej, Naczelnik tut. Urzędu wezwał pismem z dnia. 8.03.2005 r. do usunięcia braków w nim wskazanych w terminie 7 dni od daty doręczenia przedmiotowego pisma. W dniu 21.03.2005 r. wpłynęło do tut. Urzędu pismo uzupełniające przedmiotowy wniosek. W ww. pismach Urząd Miasta zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z zapytaniem czy przydzielona kierowcom samochodów osobowych i dozorcom-portierom odzież (garnitur, koszule z długim i krótkim rękawem, krawat i obuwie na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta w sprawie zasad przydzielania pracownikom Urzędu Miasta środków ochrony indywidualnej oraz dostarczania odzieży i obuwia roboczego oraz czy wydawane pracownikom administracyjnym i obsługi Urzędu Miasta ręczniki frotte na podstawie tegoż zarządzenia mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 10 i pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie zaznaczono w piśmie fakt, iż przedmiotowe zarządzenie jest wydane w oparciu o przepisy ustawy - Kodeks pracy oraz regulaminu pracy Urzędu Miasta. Zdaniem płatnika przydzielone pracownikom środki ochrony indywidualnej korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, gdyż mieszczą się w katalogu zwolnień podatkowych określonych w art. 21 ust. 1 pkt 10 i pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 10 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość ubioru służbowego (umundurowania), jeżeli jego używanie należy do obowiązków pracownika, lub ekwiwalentu pieniężnego za ten ubiór. Natomiast pkt 11 artykułu 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Tym samym wartość przydzielonej na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta kierowcom samochodów służbowych i dozorcom - portierom odzież (garnitur, koszule z długim i krótkim rękawem, krawat) i obuwie (tj. ubiór służbowy) oraz wartość wydawanych pracownikom administracyjnym i obsługi Urzędu Miasta ręczników frotte, jeżeli wynikają one z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 10 i pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przeciwnym wypadku wartość ww. świadczeń stanowi dla podatnika podlegające opodatkowaniu przychody ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na zakładzie pracy będącym płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych w rozumieniu art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ciąży obowiązek uwzględnienia tego rodzaju przychodów przy ustalaniu podstawy obliczenia zaliczki na podatek dochodowy, stosownie do postanowień art. 32 tej ustawy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż analizie w zakresie interpretacji nie poddawano załączników, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż analizie w zakresie interpretacji nie poddawano załączników, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego. Zgodnie z art. 14b § 1 powołanej wyżej ordynacji podatkowej, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie