P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PDII/415-25/KaK/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.06.2005, sygn. PDII/415-25/KaK/05, Drugi Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (jt. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 22 kwietnia 2005r. o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika, stwierdza, iż stanowisko Pani jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z art. 14a § 1 powołanej ustawy - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W dniu 02 maja 2005r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek, uzupełniony dnia 12 maja 2005r. oraz 29 czerwca 2005r., w którym wystąpiła Pani o interpretację przepisów podatkowych, dotyczących możliwości odliczenia od podatku za 2005r. wydatków, które zamierza Pani ponieść w IV kwartale br. na remont i modernizację lokalu mieszkalnego oraz instalacji gazowej.

W myśl przepisów art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej, składając wniosek, podatnik (...) jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, co wypełniła Pani w treści wniosku.Przedstawiając własne stanowisko w sprawie w piśmie z dnia 22 kwietnia 2005r., uznała Pani, iż wymienione we wniosku wydatki podlegają odliczeniu.

Odliczenie z tytułu remontu i modernizacji budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zostało wykreślone z dniem 01 stycznia 2004r. z katalogu ulg podatkowych, przewidzianych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (jt. Dz.U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zmianami). Podstawę do dokonywania odliczenia od podatku wydatków poniesionych w latach 2004 - 2005 z ww. tytułu, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003r., stanowi art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2003r., Nr 202, poz. 1956).

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003r., podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2 - 15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego (...)

Stosownie do art. 27a ust. 3 pkt 2 ww. ustawy kwota, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć w każdym okresie trzech kolejnych lat, poczynając od dnia 1 stycznia 2003r. - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 - 19% kwoty poniesionych wydatków, nie więcej jednak niż:a) 3% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, (tj. 5670,00 zł),b) 2,5% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą lokali mieszkalnych, (tj. 4725,00 zł).

Ponadto zgodnie z ust. 4 ww. art. 27a jeżeli podatnik, dokonując remontu lub modernizacji budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, ponosi wydatki na remont lub modernizację instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych i w związku z tymi wydatkami przekroczy limity odliczeń określone w ust. 3 pkt 2, wysokość odliczeń podwyższa się o 0,5% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, (tj. 945,00 zł).

Jednak stosownie do ust. 5 wskazanego powyżej art. 27a zmniejszenie podatku na zasadach określonych w ust. 3 pkt 2 i w ust. 4 może być dokonane w roku podatkowym, w którym suma wydatków poniesionych przez podatnika od początku każdego okresu trzyletniego wynosi co najmniej 0,3% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym roku tego okresu (minimalna kwota wydatków w latach 2003-2005 wynosi 567,00 zł).

Natomiast w myśl art. 27a ust. 6 pkt 1 powyższej ustawy, wysokość wydatków na remont i modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej.

Zgodnie z art. 27a ust. 17 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponoszone przez Panią wydatki na remont i modernizację lokalu mieszkalnego muszą zawierać się w katalogu robót, materiałów i czynności określonych rozporządzeniem Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz.U. z 1996r., Nr 156, poz. 788). Załącznik Nr 2 i 3 powołanego rozporządzenia obejmuje wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego oraz remontu i modernizacji w zakresie instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych i obejmuje swoim zakresem wydatki wymienione przez Panią we wniosku i poniesione na modernizację oraz wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym, tj.: - ścianek działowych - pustaki szklane,- instalacji elektrycznej - kuchnia elektryczna do zabudowy, - instalacji klimatyzacyjnej i wentylacyjnej - pochłaniacz pary,- instalacji sanitarnej - zlewozmywak,- okien - rolety wewnętrzne na stałe przymocowane do ramy okna,- urządzeń gazowych - kuchnia gazowa.

Jak wskazano na wstępie, jednym z warunków skorzystania z ulgi na remont i modernizację jest, aby remontowany lokal mieszkalny zajmowany był na podstawie tytułu prawnego. Za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego uważa się m.in.:- akt własności,- umowę najmu lub dzierżawy,- przydział lokalu (decyzja),- umowę użyczenia,- umowę podnajmu lub poddzierżawy,- inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo do korzystania z lokalu mieszkalnego.

Z przedstawionej przez Panią w dniu 18 maja 2005r. umowy przedwstępnej sprzedaży lokalu mieszkalnego zawartej z developerem w dniu 16 stycznia 2004r. wynika, iż lokal mieszkalny zostanie wybudowany i udostępniony Pani do dnia 30 września 2005r. Po tej dacie zostanie spisany protokół odbioru lokalu. Natomiast przeniesienie własności lokalu mieszkalnego w formie aktu notarialnego nastąpi w terminie 60 dni od dnia wydania decyzji zezwalającej na użytkowanie budynku, wydania zaświadczenia o samodzielności lokalu i odbioru lokalu..

Jak wynika z powyższego, odbiór lokalu mieszkalnego nastąpi przed podpisaniem aktu notarialnego, ustanawiającego odrębną własność lokalu. Jednak z uwagi na fakt, iż z zawartej umowy przedwstępnej wynika uprawnienie do korzystania z lokalu mieszkalnego przed podpisaniem aktu notarialnego, stanowi ona tytuł prawny dający podstawę do skorzystania z ulgi z tytułu remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego. Bowiem z datą przekazania Pani lokalu mieszkalnego poprzez podpisanie protokołu odbioru nastąpi faktyczne zajęcie lokalu mieszkalnego na podstawie tytułu prawnego.

Jak wynika z przedstawionego powyżej stanu prawnego, poniesione przez Panią wydatki na wskazane we wniosku elementy lokalu mieszkalnego podlegają odliczeniu od podatku w 2005 roku, o ile udokumentowane zostaną w sposób określony przez ustawodawcę (faktura VAT lub dowód odprawy celnej) oraz poniesione zostaną od chwili udostępnienia lokalu mieszkalnego do użytkowania.

Ponadto łączna kwota dokonanych przez Panią odliczeń z tytułu wydatków poniesionych na remont lub modernizację lokalu lub budynku mieszkalnego w latach 2003-2005 nie może przekroczyć limitów wskazanych powyżej.

Ustosunkowując się zatem do wniesionego zapytania, dotyczącego możliwości odliczenia od podatku w 2005r. wydatków poniesionych na remont i modernizacje lokalu mieszkalnego, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Pani w przedmiotowej kwestii jest prawidłowe.Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią w zapytaniu i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.

Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, w terminie siedmiu dni od dnia następnego po dniu doręczenia niniejszego postanowienia stosownie do art. 236 § 2 Ordynacji podatkowej.

Drugi Urząd Skarbowy w Opolu