
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 14 maja 2025 r. - w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osoba prawną, czynnym podatnikiem VAT oraz przedsiębiorstwem funkcjonującym w branży produkcyjnej obejmującej (…), a także rozwiązań dla innych gałęzi przemysłu. Produkty Spółki są dostarczane głównie do (…). (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”).
Niniejszy wniosek dotyczy potwierdzenia toku rozumowania Spółki w zakresie: możliwości zastosowania ulgi na robotyzację w stosunku do nabytych maszyn i urządzeń przemysłowych (robotów przemysłowych), których odpisy amortyzacyjne stanowią (stanowiły) koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy od roku 2022.
Spółka produkuje i dostarcza między innymi:
- (…),
- (…),
- (…),
- (…),
- (…),
- Inne elementy.
W związku z ciągłym rozwojem procesów produkcyjnych, Spółka stale usprawnia/usprawniała i automatyzuje swoją produkcję poprzez nabywanie maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych - w celu zwiększenia wydajności produkcji.
W tym celu, Wnioskodawca nabywa/nabywał nowe roboty przemysłowe, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o CIT, a które spełniają definicję zawartą w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT (dalej: „Robot” lub „Roboty”), tj. są automatycznie sterowanymi, programowalnymi, wielozadaniowymi i stacjonarnymi lub mobilnymi maszynami, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającymi właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, które spełniają łącznie następujące warunki:
- wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
- są połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne Spółki, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
- są monitorowane za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
- są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Spółki.
Ponadto, w razie potrzeby, Spółka nabywa:
- maszyny i urządzenia peryferyjne do Robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b) ustawy o CIT, a które spełniają definicję zawartą w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT,
- maszyny, urządzenia oraz inne rzeczy, funkcjonalnie związane z Robotami przemysłowymi, służące zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z Robotem przemysłowym, w szczególności czujniki, sterowniki, przekaźniki, zamki bezpieczeństwa, bariery fizyczne (ogrodzenia, osłony) czy optoelektroniczne urządzenia ochronne (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
- maszyny, urządzenia lub systemy służące do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania Robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
- urządzenia do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do Robotów przemysłowych,
(dalej łącznie: „Oprzyrządowanie”).
Spółka ponosi także koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania Robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych powyżej, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT i koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących Robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa powyżej, wskazanych w art. 38eb ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT.
Spółka była i jest w posiadaniu Robotów przemysłowych wraz z Oprzyrządowaniem nabytych zarówno przed jak i po 1 stycznia 2022 r., od których dokonywała odpisów amortyzacyjnych. Roboty i Oprzyrządowanie w momencie zakupu były fabrycznie nowe i przed nabyciem nie były w jakiejkolwiek formie używane. Koszty nabycia Robotów przemysłowych i Oprzyrządowania nie zostały Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie. Roboty i Oprzyrządowanie stanowiły środki trwałe o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok oraz są wykorzystywane przez Spółkę na potrzeby związane z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. Roboty i Oprzyrządowanie stanowią własność Wnioskodawcy i zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych, a ich amortyzacja odbywa się począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Wnioskodawca rozpoznaje i będzie rozpoznawał dokonywane od Robotów i Oprzyrządowania odpisy amortyzacyjne jako koszty uzyskania przychodów zgodnie z ustawy o CIT. Wnioskodawca nie wyklucza nabycia następnych Robotów i Oprzyrządowania, które również będą spełniały definicje zawarte w art. 38eb ust. 3 i 4 ustawy o CIT i których koszty nabycia będą stanowiły koszty uzyskania przychodów poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne.
Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca rozważa skorzystanie z ulgi podatkowej, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT, a zgodnie z którą podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Tym samym, Spółka posiadała w/w okresie fabrycznie nowe (nieużywane wcześniej) Roboty wraz z Oprzyrządowaniem nabyte przed rokiem 2022, jak i Roboty wraz z Oprzyrządowaniem nabyte w roku 2022.
Jednocześnie, Wnioskodawca wskazuje, że:
- w przypadku zbycia wymienionych powyżej Robotów wraz z Oprzyrządowaniem przed końcem okresu ich amortyzacji, dokona zwiększenia, o którym mowa w art. 28eb ust. 6 (winno być: art. 38eb ust. 6) ustawy o CIT;
- żadnego ze wskazanych Robotów wraz z Oprzyrządowaniem (które zamierza ująć w uldze na robotyzację) Spółka nie finansuje leasingem operacyjnym, a wyłącznie ze środków własnych, kredytów, pożyczek i/lub leasingem finansowym;
- koszty nabycia Robotów wraz z Oprzyrządowaniem, stanowiły/stanowią/będą stanowić dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów (zgodnie z 15 ust. 1 ustawy CIT) w latach podatkowych 2022-2026;
- Roboty wraz z Oprzyrządowaniem zostały bezpośrednio nabyte od producenta jako nowe, w stanie fabrycznym;
- nabyte Roboty wraz z Oprzyrządowaniem nie mieszczą się w katalogu wskazanym w treści przepisu art. 38eb ust. 5a ustawy CIT;
- Spółka nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy CIT;
- Spółka nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego utworzonego na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej;
- w przypadku, uznania przez tutejszy organ podatkowy stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe, odliczy on koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację od podstawy opodatkowania na zasadach określonych w art. 38eb ustawy CIT. Kwota odliczenia od dochodu przewidziana w art. 38eb ustawy CIT, nie przekroczy wysokości dochodu uzyskanego przez Spółkę z działalności operacyjnej (bez uwzględniania przychodów z zysków kapitałowych).
Biorąc pod uwagę powyżej opisany stan faktyczny, oraz fakt że Wnioskodawca zamierza skorzystać z ulgi również w następnych latach podatkowych - Wnioskodawca powziął wątpliwość w kwestii konsekwencji podatkowych w podatku CIT, w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na robotyzację w kolejnych okresach rozliczeniowych z uwagi na brzmienie przepisów odnoszących się do tej ulgi obowiązujących od 1 stycznia 2022 r. - dlatego też Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska w następujących kwestiach.
Ponadto, uzupełnili Państwo opis stanu faktycznego w następujący sposób:
Tytułem wyjaśnień wstępnych wskazujemy, że niniejszy wniosek jest wnioskiem, który dotyczy technicznych zasad opodatkowania odpisów amortyzacyjnych od Robotów przemysłowych tj. urządzeń, które spełniają definicję Robota przemysłowego.
Spółka przesłała w stosunku do spółki X sp. z o.o. łącznie: 8 wniosków, z czego 1 wniosek (niniejszy) jest wnioskiem zwracającym się z pytaniem o kwestie techniczne w zakresie opodatkowania maszyn i urządzeń, które spełniają definicję Robota przemysłowego.
Spółka zwraca uwagę, że nie zadała pytania - „czy dane urządzenia spełniają definicję Robota przemysłowego”, tylko czy: „(…) dokonywane w latach 2022-2026 odpisy amortyzacyjne od środków trwałych spełniających definicję Robota przemysłowego (…) stanowią (…)” .
Spółka konkretyzuje swoje pytania w stosunku do poszczególnych Robotów przemysłowych w oddzielnych wnioskach tj. w pozostałych 7 (łącznie złożyła tego samego dnia 8).
- Wniosek 1 - niniejszy wniosek dot. odpowiedzi na pytanie określające możliwość ujęcia odpisów amortyzacyjnych od Robotów przemysłowych nabytych przed 2022, jak i po 2022.
- Wniosek 2 - Linii (…) - j/w
- Wniosek 3 - Linii (…) - j/w
- Wniosek 4 - Linii (…) - j/w
- Wniosek 5 - Linii (…) - j/w
- Wniosek 6- Linii (…) - j/w
- Wniosek 7 - Linii (…) - j/w
- Wniosek 8 - (…) - Robot do produkcji (…) - j/w
1. Jakie konkretnie roboty przemysłowe i kiedy Państwo nabyliście? Proszę podać dokładną nazwę poszczególnych robotów.
Spółka wyjaśnia, że w trakcie swojej działalności nabyła wiele różnych maszyn i urządzeń z których uważa, że wyłącznie urządzenia wchodzące w skład 7 Linii Technologicznych spełniają, jako nierozłączna całość, definicję Robota przemysłowego lub które ciągle mogą stanowić podstawę do zastosowania ulgi na amortyzację - są to następujące Roboty przemysłowe (Linie Technologiczne):
- Linia (…)
- Linia (…)
- Linia (…)
- Linia (…)
- Linia (…)
- Linia (…)
- (…) - Robot do produkcji (…)
Zarówno Linie (…) oraz (…) są to Linie Technologiczne, które składają się z wielu różnych elementów (odrębnych środków trwałych), które jako jedno urządzenie (Linia Technologiczna) spełniają definicję Robota przemysłowego.
W skład poszczególnych Linii Technologicznych, wchodzi od kilkunastu do nawet kilkadziesiąt środków trwałych zespolonych ze sobą w ciągu technologicznym - wymienionych we wnioskach 2‑8 o których mowa powyżej.
W ewidencji środków trwałych są widoczne poszczególne maszyny i urządzenia w oddzielnych pozycjach - maszyny i urządzenia wchodzące w skład Linii Technologicznej są/były nabywane w różnych okresach, a także poszczególne urządzenia i maszyny są wymieniane na nowe lub sprawniejsze technologicznie.
Spółka prowadzi działalność w której poszczególne maszyny i urządzenia są narażone na działanie niekorzystnych warunków i są zużywalne, dlatego też konieczne jest wymienianie urządzeń na nowe lub na urządzenia nowsze - bardziej zaawansowane technologicznie. Nie istnieje jeden dostawca, którzy może dostarczyć całą linię technologiczną - linie technologiczne są budowane z poszczególnych elementów (maszyn i urządzeń), które tworzą następnie całą linię technologiczną do realizowania określonych zadań gospodarczych.
Powyższe nie zmienia tego, że poszczególne urządzenia i maszyny wchodzą w skład jednej Linii Technologicznej - brak jednego tylko elementu (urządzenia i maszyny) uniemożliwiałby funkcjonowanie całej Linii Technologicznej.
Spółka zwraca uwagę Dyrektora, że Dyrektor KIS potwierdził stanowisko podatnika w analogicznej interpretacji podatkowej z 22 maja 2023 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.140.2023.1.MBD, w której podatnik opisał, że posiada na zakładzie cztery (4) linie technologiczne, które realizują różne zadania i składają się z różnych elementów (maszyn i urządzeń). Działanie linii nr 1 opisanej w/w interpretacji podatkowej jest zbliżone do działania Linii Technologicznej Spółki, z tą różnicą, że Linii Technologiczna Podatnika obejmuje proces cynkowania ogniowego, natomiast Roboty przemysłowe Podatnika służą do produkcji m.in. (...) czy innych.
2. Jakie dokładnie maszyny i urządzenia, które odpowiadają treści art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b-e ustawy o CIT, nabyliście Państwo? Z którymi robotami i w jaki sposób są one powiązane? (W przypadku maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych proszę o przypisanie ich do poszczególnych kategorii wymienionych w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT).
Wnioskodawca wyjaśnia, że w niniejszym wniosku nie zadała pytania w zakresie tego, czy dane urządzenia spełniają definicję Robota przemysłowego, ale od Robotów przemysłowych, które posiada jest możliwe ujęcie odpisów amortyzacyjnych - bez znaczenia, czy zostały nabyte przed 2022, jak i po 2022 roku.
W przypadku Linii Technologicznej (Linii (…)) w jej skład wchodzą różne środki trwałe zespolone ze sobą w ciągu technologicznym tworzących daną linię - w skład każdej Linii (…) wchodzą te same elementy, ale różne środki trwałe. Z uwagi na konieczność zmasowanej produkcji - Spółka posiada kilka Linii (…), które są modyfikowane w zależności od rodzaju rur, które są za jej pośrednictwem produkowane.
W skład (Linii (…)) wchodzą:
- (…),
- (…),
- (…),
- (…),
- (…),
- (…),
- urządzenie (…),
- urządzenie (…).
Spółka posiadała w okresie objętym niniejszym zapytaniem (2022-2024) łącznie: 6 linii (…) o numerach: (…).
Powyższe linie (6) służą do (…).
Z kolei w skład poszczególnych linii (oprócz (…)) wchodzą oddzielne środki trwałe tworzące daną linię (…).
Cała linia technologiczna składa się z wielu elementów, współpracujących ze sobą w pełni zaumatyzowanym procesie (…).
(…)
Schemat rysunkowy linii technologicznej (…):
(…)
Schemat linii technologicznej (…)
Podstawowym urządzeniem linii technologicznej jest (…).
- Do (…).
- Następnie poddawane jest ono (…).
- Po (…).
Zdjęcie (…) (zdjęcie wykonane w 2025 r.) - Linii Technologicznej (…):
(…)
Kolejnymi elementami linii technologicznej (…).
- (…).
- (…).
- W czasie procesu (…).
- Urządzenia (…).
Zdjęcie urządzenia chłodniczego (zdjęcie wykonane w 2025 r.) - Linii Technologicznej (…):
(…)
Drukowanie: Polega na (…).
Zdjęcie drukarki (zdjęcie wykonane w 2025 r.) - Linii Technologicznej (…):
(…)
Cięcie: W tym etapie następuje (…).
Zdjęcie (…) (zdjęcie wykonane w 2025 r.) - Linii Technologicznej (…):
(…)
W przypadku Linii Technologicznej (…) - w jej skład wchodzą m.in.:
- Zbiorniki (…),
- (…),
- (…),
- (…),
- (…),
- (…),
- (…).
Linia Technologiczna - (…) jest to maszyna wykorzystywana do produkcji (…) i odpowiada za (…), w tym do (…).
W skład linii technologicznej wchodzą liczne środki trwałe, które połączona są w ciągu technologicznym umożliwiającym wyprodukowanie kształtek do rur, w tym umieszczenia pianki pomiędzy rurą stalową i rurą osłonową.
Zdjęcie zbiorników (zdjęcie wykonane w 2025 r.):
(…)
(…).
Zdjęcie z procesu technologiczne (zdjęcie wykonane w 2025 r.):
(…)
(…).
Poszczególne urządzenia, w tym:
- (…).
- (…).
- (…).
Zdjęcie (…) (zdjęcie wykonane w 2025 r.):
(…)
Poszczególne urządzenia (Roboty wraz z Oprzyrządowaniem) w procesie technologicznym są procesem automatycznym, w tym są obsługiwane za pomocą odpowiednich paneli i są połączone z siecią teleinformatyczną umożliwiającą ich zdalną obsługę.
Wszystkie wskazane powyżej urządzenia wchodzą w skład jednej Linii Technologicznej - bez np. (…) Linia Technologiczna - (…) nie mogłaby funkcjonować, dlatego wszystkie urządzenia wchodzące w skład jednej Linii Technologicznej Spółka uznaje za element składowy danego Robota Przemysłowego (Linii Technologicznej).
3. O jakich dokładnie wartościach niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych związanych z robotyzacją mowa jest we wniosku? Z jakimi konkretnie robotami przemysłowymi i środkami trwałymi związanymi z robotyzacją są one związane?
Wnioskodawca wyjaśnia, że Roboty przemysłowe zostały opisane powyżej, natomiast w zakresie wartości niematerialnych i prawnych Spółka rozumie wszelkie nakłady tytułem oprogramowania i/lub licencji do oprogramowania, czy innych WNIP niezbędnych do w grania w system sterujący, który umożliwia prawidłowe funkcjonowanie określonej Linii Technologicznej.
4. Czy każdy ze wskazanych we wniosku robotów przemysłowych:
a) jest automatycznie sterowany, programowalny, wielozadaniowy i posiada co najmniej 3 stopnie swobody,
b) posiada właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych,
c) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,
d) jest połączony z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi Państwa procesy produkcyjne, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów,
e) jest monitorowany za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,
f) jest zintegrowany z innymi maszynami w Państwa cyklu produkcyjnym?
Wnioskodawca potwierdza powyższe.
Spółka dokonała szczegółowej analizy Robotów przemysłowych pod kątem spełniania przesłanek o których mowa w pytaniu Dyrektora i wszystkie te przesłanki każda z Linii Technologicznej spełnia.
Zdaniem Wnioskodawcy, funkcjonalność oraz sposób działania poszczególnych urządzeń w ramach Linii Technologicznej, która jako jedna nierozłączna całość stanowi Robota przemysłowego wraz z Oprzyrządowaniem spełnia wymogi określone w ustawie CIT, przez:
- Wielozadaniowość - maszyny i urządzenia pracujące na określonej linii wykorzystywane są w procesie (…).
- Maszyny i urządzenia zakupione przez Spółkę podejmują się realizacji wielu zadań: załadunku, rozładunku, transportu wsadów pomiędzy stanowiskami, sterowania oraz posiadają manipulatory za pomocą, których przesuwają się w ciągu jezdnym oraz przenoszą przedmioty w ramach opisanych powyżej czynności.
- Automatyczną sterowalność – z uwagi na fakt, że posiadają tryb automatyczny i kontrolę procesu w trybie automatycznym.
- Programowalność - praca linii jest kontrolowana przez programowalny sterownik logiczny, który realizuje wszystkie funkcje sterowania, a sama linia jest zespołem maszyn stacjonarnych.
- Stacjonarność lub mobilność i co najmniej 3 stopnie swobody - maszyny posiadają suwnice, piły, drukarki - które wykonują odpowiednio zaprogramowane ruchy i czynności w co najmniej 3 stopniach swobody.
- Właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych - maszyny realizują zadane trajektorie i ustaloną procedurę sterowanych ruchów według instrukcji programowych specyfikujących żądane pozycje oraz żądaną prędkość ruchu. Działanie maszyn w ciągu technologicznym ma zastosowanie w przemyśle - usług (…).
- Wymianę danych w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania.
- Są połączone z systemem teleinformatycznym dedykowanym dla poszczególnych linii. Program ten umożliwia zdalne monitorowanie parametrów pracy. System sterowania nadzoruje pracę elementów wchodzących w skład linii. Pracę każdego z nich można dostosować poprzez szereg parametrów w trybie serwisowym.
- Połączenie z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne Podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów.
- Monitorowanie za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń.
- Wyposażone są m.in. w: czujnik temperatury chłodzenia, czujnik pojemnościowy, położenia rury, czujnik indukcyjny itd.
- Są zintegrowane z urządzeniami peryferyjnymi w cyklu produkcyjnym podatnika, w taki sposób, że każda z maszyn i urządzeń wchodzących w skład danej linii (Robotów) posiadanych przez Spółkę wykonuje pewną określoną czynność w cyklu produkcyjnym danego wyrobu (kolejną czynność zazwyczaj wykonuje kolejna maszyna).
5. Czy i kiedy maszyny i urządzenia oraz roboty przemysłowe, o których mowa we wniosku zostały przyjęte do ewidencji środków trwałych?
Pierwsze maszyny i urządzenia działające w ramach Linii Technologicznej zostały przed, jak i po 2022 r. Zważywszy, że Linie Technologiczne składają się z różnych środków trwałych składających się na daną linię to też data przyjęcia środków trwałych tworzących daną linię jest różna - po ich przyjęcia były i są amortyzowane w latach następnych po dniu ich nabycia zgodnie z przepisami o CIT.
W skład Linii Technologicznej wchodzi kilkadziesiąt różnych maszyn i urządzeń, przy czym znaczna ich część już została zamortyzowana do końca 2021 r., dlatego Spółka w uldze na robotyzację planuje uwzględnienie jedynie tych maszyn i urządzeń wchodzących w skład Linii Technologicznej, których odpisy są uwzględniane w kosztach podatkowych od roku 2022.
6. Czy i od kiedy dokonujecie Państwo odpisów amortyzacyjnych od wskazanych we wniosku maszyn i urządzeń oraz robotów przemysłowych (środków trwałych)?
Wnioskodawca wyjaśnia, że w skład Linii Technologicznej wchodzi kilkadziesiąt różnych maszyn i urządzeń, przy czym znaczna ich część już została zamortyzowana do końca 2021 r., dlatego Spółka w uldze na robotyzację planuje uwzględnienie jedynie tych maszyn i urządzeń wchodzących w skład Linii Technologicznej, których zostały nabyte:
- Przed 2022 r., ale ich odpisy są uwzględniane w kosztach w roku podatkowym 2022 i później,
- Po 2022 r., i ich odpisy są uwzględniane w kosztach w roku podatkowym 2022 i później,
7. Jaki jest okres ich amortyzacji podatkowej?
Wnioskodawca wyjaśnia, że okres amortyzacji jest różny, bowiem jest uzależniony od:
- kategorii urządzeń tworzących daną Linię Technologiczną - zgodnie z przepisami o CIT (załącznikiem do ustawy o CIT),
- zużywalności tj. wystawienia na działanie niekorzystnych warunków poszczególnych elementów danej Linii Technologicznej - przepisy ustawy o CIT przewidują możliwość przyspieszenia amortyzacji.
Spółka stosuje możliwe do zastosowania odpisy amortyzacyjne wynikające z ustawy o CIT (załącznika do ustawy CIT).
8. Czy wartość początkowa każdego urządzenia/maszyny/robota przemysłowego przekracza 10.000 zł?
Wnioskodawca wyjaśnia, że wartość początkowa każdego urządzenia przekracza 10.000 zł.
Pytania
1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym dokonywane w latach 2022-2026 odpisy amortyzacyjne od środków trwałych, spełniających definicję Robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy CIT i Oprzyrządowania, o którym mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b-e ustawy CIT, nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych przed dniem 1 stycznia 2022 r., stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 w zw. z art. 38eb ust. 5 ustawy CIT?
2. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym dokonywane w latach 2022-2026 odpisy amortyzacyjne od środków trwałych spełniających definicję Robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy CIT i Oprzyrządowania, o którym mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b-e ustawy CIT nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych po dniu 1 stycznia 2022 r. stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 w zw. z art. 38eb ust. 5 ustawy CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
W odpowiedzi na pytanie nr 1
Dokonane w okresie od 2022 r. do 2026 r. odpisy amortyzacyjne od środków trwałych spełniających definicję Robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy CIT i Oprzyrządowania, o którym mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b-e ustawy CIT, nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych przed dniem 1 stycznia 2022 r. stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 w zw. z art. 38eb ust. 5 ustawy CIT.
W odpowiedzi na pytanie nr 2
Dokonane w okresie od 2022 r. do 2026 r. odpisy amortyzacyjne od środków trwałych spełniających definicję Robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy CIT, i Oprzyrządowania, o którym mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b-e ustawy CIT, nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych po dniu 1 stycznia 2022 r., stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 w zw. z art. 38eb ust. 5 ustawy CIT.
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY:
W zakresie Pytania nr 1 i 2:
Dnia 1 stycznia 2022 r., do polskiego systemu prawnego wprowadzono przepisy dotyczące tzw. „ulgi na robotyzację”, polegającej na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Regulacje dotyczące ulgi zawiera dodany do art. 38eb ustawy CIT, który w ust. 1 stanowi, że: „Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.”
Zgodnie z art. 38eb ust. 2 ustawy CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
- koszty nabycia fabrycznie nowych:
- robotów przemysłowych,
- maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
- maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
- maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
- urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
- koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
- koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
- opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
Zgodnie z art. 38eb ust. 3 ustawy CIT, przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
- wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
- jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
- jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
- jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Natomiast, na podstawie art. 38eb ust. 4 ustawy CIT, przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:
- jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;
- pozycjonery jedno i wieloosiowe;
- tory jezdne;
- słupowysięgniki;
- obrotniki;
- nastawniki;
- stacje czyszczące;
- stacje automatycznego ładowania;
- stacje załadowcze lub odbiorcze;
- złącza kolizyjne;
- efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:
- nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,
- obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.
Stosownie do art. 38eb ust. 4 ustawy CIT, odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Należy wskazać, iż z powyższych przepisów wynika, że aby odliczyć od podstawy opodatkowania dodatkowe 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w danym roku podatkowym na robotyzację konieczne jest aby:
- wydatek został poniesiony na robotyzację, która rozumiana jest między innymi jako nabycie fabrycznie nowych Robotów przemysłowych spełniających definicję określoną w art. 38eb ust. 3 ustawy CIT, jak i innych maszyn i urządzeń wymienionych w art. 38eb ust. 1 ustawy CIT,
- wydatek stanowił koszt uzyskania przychodu związany z robotyzacją, który został poniesiony w terminie od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpocznie się w 2026 r.
W art. 38eb ustawy CIT, ani w żadnym innym artykule tej ustawy nie zostały zawarte zapisy wskazujące, że zastosowanie ulgi na robotyzację możliwe jest tylko i wyłącznie w stosunku do Robotów przemysłowych nabytych po 1 stycznia 2022 r.
Art. 38eb ust. 5 ustawy CIT, wskazuje, że odliczenie, o którym mowa w art. 38eb ust. 1 ustawy CIT, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r. Zatem przepis wskazuje, że kluczowy jest moment rozpoznania amortyzacji jako kosztu uzyskania przychodu, a nie moment faktycznego nabycia Robota czy innych maszyn i urządzeń wymienionych w art. 38eb ust. 1 ustawy CIT i wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych.
Wnioskodawca zwraca bowiem uwagę na brzmienie art. 15 ust. 1 ustawy CIT, zgodnie z którym, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1, natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 Ustawy o p.d.o.p., kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m.
Wydatek poniesiony na zakup środka trwałego lub wartości niematerialnej lub prawnej nie stanowi kosztu uzyskania przychodu, w związku z czym w momencie ich zakupu nie dochodzi do poniesienia kosztu uzyskania przychodu. Kosztem uzyskania przychodu jest natomiast dokonany od takich środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych odpis amortyzacyjny. Wobec czego poniesienie kosztu uzyskania przychodu następuje w momencie dokonania odpisu amortyzacyjnego od środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, a nie w momencie ich zakupu.
W związku z powyższym, należy stwierdzić, że przepis art. 38eb ust. 1 ustawy CIT, pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie, gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy CIT. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi, czyli do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r., niezależnie od tego, czy nabycie Robota lub Oprzyrządowania nastąpiło przed, czy po 1 stycznia 2022 r.
Spółka wskazuje, że nabyła (i może dalej nabywać) Roboty przemysłowe, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy CIT i Oprzyrządowanie, o którym mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b-e ustawy CIT, zarówno przed jak i po dniu 1 stycznia 2022 r. Spółka rozlicza odpisy amortyzacyjne od Robotów i Oprzyrządowania jako koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy CIT, a wydatki na zakup Robotów i Oprzyrządowania nie zostały i nie zostaną Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie. Wszystkie zakupione Roboty i Oprzyrządowanie, będące przedmiotem wniosku, były lub będą fabrycznie nowe.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że odpisy amortyzacyjne od Robotów i Oprzyrządowania, których dokona w okresie od 1 stycznia 2022 r. do końca 2026 r., Spółka będzie mogła odliczać w poszczególnych latach podatkowych 2022-2026 od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy CIT.
Bez wpływu na powyższe pozostaje fakt, czy Spółka nabyła Roboty i Oprzyrządowanie przed 1 stycznia 2022 r., czy po 1 stycznia 2022 r. Istotne jest bowiem, że Spółka ponosi i będzie ponosić koszty związane z zakupem robotów poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne w okresie od 1 stycznia do końca 2026 r.
Stanowisko analogiczne do tego prezentowanego przez Wnioskodawcę zostało wyrażone m.in.:
- w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektora KIS”) z 10 października 2022 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.465.2022.1.AR, w której organ wskazał, że: „Odliczenia 50% ww. kosztów Wnioskodawca winien dokonać w rozliczeniu za lata podatkowe, w których obowiązuje ulga na robotyzację a w których zaliczył/zaliczy do kosztów podatkowych (...) odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej przyjętych do używania składników majątku”;
- w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 30 września 2022 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.415.2022.2.AR, zgodnie z którą: „możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu. Ulga dotyczy wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w latach 2022-2026. Zatem, w stosunku do odpisów amortyzacyjnych rozliczanych podatkowo począwszy od 1 stycznia 2022 r. - dokonywanych od Robota spełniającego definicję robota przemysłowego, o której mowa w art. 38eb ust. 3 u.p.d.o.p., nabytego oraz wprowadzonego do ewidencji środków trwałych jeszcze w 2021 r. - możliwe będzie zastosowanie ulgi na robotyzację, skoro jak wynika z wniosku, Wnioskodawca osiąga/będzie osiągać przychody inne niż z zysków kapitałowych”;
- w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 27 września 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.452.2022.2.JKU, w której Organ wskazał, że: „w przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych fabrycznie nowych aktywów spełniających przesłanki określone w art. 38eb u.p.d.o.p. przez Wnioskodawcę osiągającego dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych niezależnie od tego czy zostały one uznane za środek trwały przed czy też od 1 stycznia 2022 r. - odpisy amortyzacyjne dokonane w latach 2022-2026 od tych środków trwałych (robotów) będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację”;
- w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 31 sierpnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.212.2022.4.BK, zgodnie z którą: „zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że Spółka będzie uprawniona w poszczególnych latach podatkowych 2022-2026 do odliczania od podstawy opodatkowania 50% kwoty dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od robotów nabytych zarówno przed 2022 r., jak i od 2022 r.”;
a także w interpretacjach indywidualnych Dyrektora KIS:
- z 31 sierpnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.221.2022.2.AW;
- z 16 sierpnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.129.2022.2.AW oraz
- z 16 sierpnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.318.2022.2.DP,
w których organ wyraził stanowisko tożsame z tym prezentowanym powyżej.
Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy, dokonane w okresie od 2022 r. do 2026 r. odpisy amortyzacyjne od środków trwałych spełniających definicję Robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy CIT i Oprzyrządowania, o którym mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b-e ustawy CIT, nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych zarówno przed jak i po dniu 1 stycznia 2022 r. stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 w zw. z art. 38eb ust. 5 ustawy CIT i będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że zgodnie z Państwa wskazaniem w uzupełnieniu wniosku, przedmiotem interpretacji nie jest ocena czy opisane we wniosku środki trwałe, spełniają definicje Robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy CIT i Oprzyrządowania, o którym mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b-e ustawy CIT. Z tego też względu powyższą informację przyjęto jako niepodlegający weryfikacji przez organ interpretacyjny element opisu stanu faktycznego.
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.
Regulacje dotyczącą tej ulgi, zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „updop”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:
Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych..
Według art. 38eb ust. 2 updop:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1) koszty nabycia fabrycznie nowych:
a) robotów przemysłowych,
b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d) maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e) urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4) opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
W świetle art. 38eb ust. 3 updop:
Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
W myśl art. 38eb ust. 4 updop:
Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:
1) jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;
2) pozycjonery jedno- i wieloosiowe;
3) tory jezdne;
4) słupowysięgniki;
5) obrotniki;
6) nastawniki;
7) stacje czyszczące;
8) stacje automatycznego ładowania;
9) stacje załadowcze lub odbiorcze;
10) złącza kolizyjne;
11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:
a) nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,
b) obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.
Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Zgodnie natomiast z art. 38eb ust. 6 updop:
Podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 17f - przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.
Art. 38eb ust. 7 updop stanowi, że:
Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.
Stosownie do art. 38eb ust. 8 updop:
W zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 3k, 5, 5a, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie.
Zgodnie zaś z art. 18d ust. 3k updop:
Do kosztów kwalifikowanych stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.
W myśl art. 18d ust. 5 updop:
Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Stosownie do art. 18d ust. 5a updop:
W razie wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 5, podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 27, składanym za rok podatkowy, w którym wystąpiły te okoliczności, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dokonanych odliczeń, które zostały mu zwrócone, a w razie poniesienia straty - do jej zmniejszenia o tę kwotę.
Z treści art. 18d ust. 6 updop wynika, że:
Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
Z powyższych przepisów wynika, że ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026, czyli po raz pierwszy w rozliczeniu za rok 2022. W podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenie ma zastosowanie do kosztów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Państwa Spółki, zgodnie z którym dokonywane w latach 2022-2026 odpisy amortyzacyjne od środków trwałych spełniających definicję Robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy CIT i Oprzyrządowania, o którym mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b-e ustawy CIT, nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych przed dniem 1 stycznia 2022 r. oraz po dniu 1 stycznia 2022 r. stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 1 w zw. z art. 38eb ust. 5 ustawy CIT.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 15 ust. 1 updop, zgodnie z którym:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Stosownie do art. 15 ust. 6 updop:
Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.
W myśl art. 16a ust. 1 updop:
Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
3) inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
W myśl art. 16f ust. 1 updop:
Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.
Zatem, biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przepis art. 38eb ust. 1 updop, pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu updop. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi. Zatem, podatnik może skorzystać z tego odliczenia, co do zasady, wraz z dokonywaniem odpisów amortyzacyjnych od zakupionego robota.
Odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu. Ulga dotyczy wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.
W przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2022 r. fabrycznie nowych aktywów spełniających przesłanki określone w art. 38eb updop, przez Spółkę osiągającą dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych - odpisy amortyzacyjne dokonane w latach 2022-2026 od tych środków trwałych (robotów) będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.
Ponadto, należy mieć także na względzie aby przedmiotowe wydatki nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Tym samym, w sytuacji spełnienia przez Państwa Spółkę wszystkich powyższych przesłanek, zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że w stosunku do dokonywanych w okresie od 2022 r. do 2026 r. odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, spełniających definicję Robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 updop i Oprzyrządowania, o którym mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. b-e updop, nabytych i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych, zarówno przed dniem 1 stycznia 2022 r. oraz po dniu 1 stycznia 2022 r., stanowiących koszty uzyskania przychodów będą Państwo mogli skorzystać z tzw. ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ust. 1 w zw. z art. 38eb ust. 5 updop.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i nr 2, należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie kwestia objęta zadanymi we wniosku pytaniami, które wyznaczają zakres interpretacji.
W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
