Postanowienie - Interpretacja - P-2/415/13/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.05.2005, sygn. P-2/415/13/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.03.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać za nieprawidłowe Pana stanowisko w kwestii sposobu opodatkowania dochodów uzyskiwanych na podstawie umowy - "kontrakt na zarządzanie".

Uzasadnienie

Pismem z dnia 24.03.2005 r. zwrócił się Pan z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego regulujących kwestię sposobu opodatkowania dochodów uzyskiwanych na podstawie umowy - "kontrakt na zarządzanie".

Wg złożonego wniosku zawarł Pan "kontrakt na zarządzanie" firmą ...... Sp. z o.o. a następnie rozszerzył Pan prowadzoną działalność gospodarczą o zarządzanie i kierowanie w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z powyższym wnosi Pan o wyjaśnienie czy dopuszczalny jest wybór sposobu opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. 19 % stawką liniową, dochodów uzyskiwanych na podstawie "kontraktu na zarządzanie" w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W Pana ocenie istnieje możliwość dokonania wyboru 19 % stawki liniowej podatku dla dochodów uzyskiwanych z powyższego źródła, stosownie do treści art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2004 r. za pozarolniczą działalność gospodarczą uznaje się działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 cyt. powyżej ustawy odrębnym źródłem przychodów, które nie są zaliczane do działalności gospodarczej, jest działalność wykonywana osobiście.

Według art. 13 pkt 9 w/w ustawy w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 7 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) od dnia 01 stycznia 2004 r. za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7, tj. przychodów otrzymywanych przez osoby niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z treści zacytowanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika jednoznacznie, że przychody uzyskiwane z osobiście wykonywanej działalności na podstawie kontraktu menedżerskiego, nawet jeżeli osoby je otrzymujące świadczą tego rodzaju usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie są przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej lecz przychodami z działalności wykonywanej osobiście.

Należy przy tym podkreślić, że kwalifikację określonych przychodów do odpowiedniego źródła należy rozpatrywać na gruncie przepisów cytowanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego też w przedmiotowej sprawie dla celów podatku dochodowego bez znaczenia pozostaje definicja działalności gospodarczej zawarta w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl art. 9a ust. 2 cyt. powyżej ustawy o podatku dochodowym podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c w/w ustawy, czyli z zastosowaniem liniowej 19 % stawki. Wynika z tego, że ustawodawca przewidział możliwość opodatkowania 19 % stawką liniową jedynie dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Mając na uwadze fakt, że przychody uzyskiwane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze zaliczane są do odrębnego źródła przychodów tj. przychodów z działalności wykonywanej osobiście, brak jest możliwości opodatkowania dochodów uzyskanych na podstawie tego typu umów na zasadach określonych w art. 30c ustawy. Bez znaczenia dla powyższego pozostaje ponadto zakres wpisu w ewidencji działalności gospodarczej.

Jednocześnie tut. Organ zwraca uwagę na treść art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiącego, że płatnicy (osoby fizyczne będące przedsiębiorcami oraz osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej) dokonujący wypłaty z tyt. działalności określonej w art. 13 pkt 4-9 oraz art. 18 są obowiązani do poboru zaliczki na podatkek dochodowy w wysokości 19 % należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 cyt. ustawy oraz o składki potrącone przez płatnika w danym m-cu na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe.

W świetle powyższego, w aktualnym stanie prawnym Pana stanowisko w przedmiotowej sprawie należy uznać za błędne.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, że ocenie nie podlega załączony do wniosku z dnia 24.03.2005 r. "kontrakt na zarządzanie".

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14 a § 4 w związku z art. 236 i art. 239 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie