POSTANOWIENIE - Interpretacja - PD-I/415/1/226/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.11.2005, sygn. PD-I/415/1/226/05, Urząd Skarbowy w Jeleniej Górze

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie arr.14 a §1 i § 4 ustawy dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa / Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./Naczelnik Urzędu Skarbowego Jeleniej Górze stwierdza, że stanowisko Podatniczki przedstawione we wniosku z dnia 15.09.2005 uzupełnionym dnia 06.10.2005 o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej prawie dotyczącej sposobu kwalifikacji wydatków związanych z remontem dachu i elewacji budynku mieszkalnego, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.09.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 30.09.2005 roku organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione pismem w dniu 06.10.2005 r.

Jak stanowi art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego wójt, burmistrz / prezydent miasta/, starosta lub marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielać pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o którym mowa § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny jako stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę w opisanej sprawie przedstawia się następująco: Podatniczka jest właścicielką budynku mieszkalnego, którego 1/3 powierzchni przeznaczona jest na działalność gospodarczą /parter, przyziemie i część piwnicy/. Część ta wprowadzona jest do ewidencji środków trwałych i objęta amortyzacją. Budynek jako całość wymaga remontu elewacji oraz wymiany pokrycia dachowego. Zdaniem wnioskodawczyni nakłady poniesione na remont budynku dotyczące części przeznaczonej na działalność gospodarczą są kosztem danego okresu.

Ocena prawna stanowiska pytającego: Zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm./ kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszt poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z kosztów wymienionych w art. 23. W odniesieniu do zapytania podatniczki, czy wydatki poniesione na remont dachu i elewacji budynku mieszkalnego w odpowiedniej części będą kosztem bieżącego okresu czy też będzą stanowić ulepszenie środka trwałego i zwiększyć jego wartość początkową, zauważyć należy iż w przypadku ponoszenia wydatków na używany środek trwały istotnym jest właściwe ich zakwalifikowanie tzn. czy mają charakter wydatków remontowych, czy też wydatków powodujących ulepszenie środka trwałego. W związku z tym, że ustawa o podatku dochodowym nie precyzuje co należy rozumieć pod pojęciem remontu, należy posłużyć się słownikowym znaczeniem tych pojęć. Zgodnie z definicją zawartą w "Nowym Słowniku języka polskiego" - Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, pod redakcją Elżbiety Sobol- pod pojęciem "remont" należy rozumieć "naprawę czegoś, doprowadzenie do stanu używalności", czyli coś co było już używane, a obecnie nie spełnia swoich funkcji użytkowych, jest przywracane do stanu umożliwiającego użytkowanie. Natomiast "remontować" zgodnie z ww. słownikiem języka polskiego - oznacza przeprowadzać remont, naprawiać, reperować.

Remont wiążę się z odtworzeniem pierwotnego stanu technicznego lub użytkowego danego środka trwałego, natomiast nie zmienia się sposobu użytkowania czy przeznaczenia. Natomiast w przypadku, gdy nastąpi przebudowa tzn. zmiana już istniejącego stanu, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja bądź modernizacja, mamy wówczas do czynienia ulepszeniem środka trwałego. W myśl art. 22 g ust. 17 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych środek trwały uznaje się za ulepszony, jeżeli suma wydatków poniesionych na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500,00 zł. Wydatki te powodują wzrost wartości środka trwałego w stosunku do tej wartości z dnia przyjęcia środka do użytkowania, tym samym zwiększają wartość początkową środka trwałego, a co za tym idzie wysokość miesięcznych odpisów. Różnica między nakładami na remont a nakładami na ulepszenie środków trwałych polega na tym, że pierwsze z nich zmierzają do podtrzymania, odtworzenia wartości użytkowej środków trwałych /konserwacji, naprawy/,a drugie powodują istotną zmianę cech użytkowych /adaptacja, modernizacja/. O ile nakłady remontowe są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, o tyle nakłady na ulepszenie środka trwałego nie stanowią kosztów uzyskania przychodu w danym roku podatkowym. W ciężar kosztów zalicza się natomiast odpisy amortyzacyjne od ulepszonych środków. Jeżeli zatem remont budynku ma na celu odtworzenie pierwotnego stanu technicznego lub użytkowego danego środka trwałego, natomiast nie zmienił sposobu użytkowania czy przeznaczenia tego obiektu, to wydatki stanowić będą bezpośrednio koszt uzyskania przychodu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nakłady poniesione na remont dachu i elewacji budynku stanowić będą koszt uzyskania przychodów w części przeznaczonej na działalność gospodarczą. Mając powyższe na uwadze przedstawione przez Panią stanowisko wyrażone we wniosku jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Jak stanowi art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Jeleniej Górze w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Jeleniej Górze