Działając na podstawie: - Interpretacja - PUS.I/415/7-2/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.05.2005, sygn. PUS.I/415/7-2/05, Podkarpacki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie:

  • art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60),
  • art. 12 ust. 1, art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku spółki z dnia 12.04.2005 r. (znak: EZ/87/2005, wpłynęło do tut. Urzędu w dniu 14.04.2005 r.), uzupełnionym pismem znak: EZ/95/2005 z dnia 20.04.2005 r. (wpłynęło do tut. Urzędu w dniu 21.04.2005 r.) w sprawie udzielenia na podstawie art. 14a ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że spółka posiadająca status zakładu pracy chronionej zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych pobrała od talonów finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych zaliczkę na ten podatek. Przedmiotem wniosku jest rozstrzygnięcie, czy pobrany od ww. talonów podatek dochodowy (zaliczka na podatek), należy zgodnie z art. 38 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym, przekazać na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON) i zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Zdaniem wnioskodawcy pobrany "podatek" od talonów należy przekazać na PFRON i zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych zgodnie z dyspozycją art. 38 ust 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do treści art. 38 ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym, płatnicy będący zakładami pracy chronionej lub zakładami aktywności zawodowej kwoty pobranych zaliczek na podatek od przychodów z tytułów określonych w art. 12 oraz zasiłków z ubezpieczenia społecznego, wypłacanych przez tych płatników:

  1. za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali, o której mowa w art. 27 ust 1, przekazują:
    a. w 10 % na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
    b. w 90 % na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych,
  2. za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę, o której mowa w punkcie 1, przekazują na zasadach określonych w art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Treść cytowanego art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy wszystkie otrzymane przez niego świadczenia od pracodawcy, które mógł on otrzymać jako pracownik. Są nimi bowiem nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę (lub umowy o podobnym charakterze), ale również inne przychody, niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy. Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, iż przychód pracowników z tytułu otrzymania od pracodawcy talonów sfinansowanych z ZFŚS będzie dla nich przychodem z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając na uwadze, iż przychód pracownika z tytułu otrzymanych talonów jest przychodem z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek (zaliczka na podatek) pobrany przez płatnika od wartości talonów sfinansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych będzie podlegał rygorom art. 38 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. winien zgodnie z tym przepisem zostać przekazany na PFRON i zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

W związku z powyższym należy orzec jak w sentencji niniejszego postanowienia.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o przepisy prawne obowiązujące na dzień złożenia przedmiotowego wniosku oraz obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego. Zgodnie z przepisami art. 14b § 1 i § 2 ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Podkarpacki Urząd Skarbowy