Przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60) zobowiązuje, stosownie do swojej właściwości organy po... - Interpretacja - PD/415-2/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.02.2005, sygn. PD/415-2/2005, Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60) zobowiązuje, stosownie do swojej właściwości organy podatkowe do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników, płatników lub inkasentów, w których nie toczy się postępowanie podatkowe kontrola podatkowa i postępowanie przed sądem administracyjnym na ich pisemny wniosek. Stosownie zaś do przepisu art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa , udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia.

W dniu 13.01.2005 zwrócono się do tutejszego organu z wnios-kiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. We wniosku odwołano się do następującego stanu faktycznego;
- w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje Pani zakupu kawy, herbaty, cukru. Produkty te są następnie zużywane przez zatrudnionych przez Panią pracowników w zakładzie pracy w godzinach pracy. Pracownicy mają swobodny dostęp do kawy i herbaty, nie jest limitowane ani ewidencjonowane ich zużycie w czasie pracy. Pracownicy nie mają prawa do zabierania tych produktów do domu, nie przysługuje im ekwiwalent z tytułu nie korzystania z dostępnej kawy i herbaty w zakładzie pracy. Napoje są zapewniane ze względu na specyfikę prowadzonej działalności (praca biurowa) w celu uzyskania lepszej wydajności pracy. Odnosząc powyższy stan faktyczny do regulacji prawnej zawartej w przepi-sach art. 12 ust. 1 oraz art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. opodatku dochodowym od osób fizycznych (j . t. Dz.U. z 2000 r. nr 14,poz. 176 z późn. zm.) przedstawiono następujące stanowisko - cyt. " - Po stronie pracowników nie powstaną z tego tytułu przychody opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych ponieważ brak jest faktycznej możliwości ustalenia wartości faktycznego zużycia przez poszczególnych kawy czy herbaty , a ponoszone wydatki mają na celu poprawę warunków pracy, a nie zaspokajanie osobistych potrzeb pracowników".

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 26 lipca 1992 r. opodatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z późn. zm.) wolne od podatku są świadczenia rzeczowe i ekwiwalen-ty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Aktami normującymi zasady bezpieczeństwa i higieny pracy są m.in.:- rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy Dz. U. Nr 169. poz. 1650 ) - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 maja 1996 r. w sprawie profi- laktycznych posiłków i napojów (Dz. U.Nr 60 poz. 279 ).

Stosownie do przepisu § 112 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 169, poz. 1650) pracodawca jest obowiązany do zapewnienia wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje a pracownikom zatrudnionym stale lub okresowo w warunkach szczególnie uciążliwych oprócz wody inne napoje , których ilość rodzaj i temperatura powinny być dostosowane do warunków wykonywaniapracy i potrzeb fizjologicznych pracowników. Zasady zaopatrzenia w napoje pracowników zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych określają przepisy rozporządzenia w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów .

Zgodnie z § 4 w/w rozporządzenia, pracodawca zapewnia napoje w ilości zaspokajającej potrzeby pracowników, zimne lub gorące dpowiednio do warunków wykonywania pracy. Ustawodawca w § 4 ust. 1 rozporządzenia określiłte warunki, jako:
1/ gorący mikroklimat, charakteryzujący się wartością wskaźnika obciąże-nia termicznego (WBGT) powyżej 25 C,
2/ zimny mikroklimat, charakteryzujący się wartością wskaźnika siły chłodzącej powietrza (WCI) powyżej 1000,
3/ temperatura otoczenia poniżej 10 C lub powyżej 25 C - przy pracach naotwartej przestrzeni,
4/ wysiłek fizyczny powodujący w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet,
5/ temperatura na stanowisku pracy powyżej 28 C spowodowana warunkami atmosferycznymi.
Świadczenia w postaci kawy, herbaty, cukru na rzecz pracowników biura,którzy nie pracują w warunkach szczególnie uciążliwych oraz mają możliwość korzystania z ujęcia wody pitnej, nie mieszczą się w świadczeniach rzeczowych wynikających z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, tym samym ich wartość powinna podlegać opodatkowaniu. Jednakże w sytuacji, gdy poniesionych przez pracodawcę wydatków nie da się jednak odnieść do poszczególnych pracowników, to nie można tych wydatków zaliczyć do przychodów pracowników, w rozumieniu przepisów powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego nie mogą one podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim