
Temat interpretacji
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uprzejmie informuje, iż odpowiedź udzielona Pańśtwu, pismem Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 26 marca 2004r. Nr IMUS-1471/PPŁ/415/14/2004/EB, jest nieprawidłowa.
W związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm./, dokonuje zmiany jej treści w sposób następujący:
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o pracowniczych programach emerytalnych /Dz. U. Nr 116, poz. 1207/ ma charakter porządkujący zasady gromadzenia dodatkowych środków emerytalnych przy udziale pracodawców.
Przepis art. 56 tej ustawy wskazuje kierunek rozwoju dotychczasowych instytucji, prowadząc do przekształcenia istniejących w wielu zakładach pracy grupowych form oszczędzania (grupowe ubezpieczenia
na życie związane z funduszem inwestycyjnym lub inna forma grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne dla swoich pracowników) na pracownicze programy emerytalne w terminie do 31 grudnia 2004r.
W przypadku przekształcenia grupowego ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym na pracowniczy program emerytalny, zgodnie z art. 56 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o pracowniczych programach emerytalnych, środki zgromadzone przez przystąpieniem pracownika do pracowniczego programu emerytalnego mają zostać przekazane do tego programu i być traktowane jako środki pochodzące ze składki podstawowej.,
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 z późn. zm./ źródłem przychodów podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym są kapitały pieniężne.
Za przychody z tego źródła, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 5 tej ustawy uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.
Dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym w roku 2004 - podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19% uzyskanego dochodu.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego przy przeniesieniu środków zgromadzonych w ramach grupowych form oszczędzania do pracowniczego programu emerytalnego, nawet jeżeli operacja ta zostanie przeprowadzona na zasadach określonych w art. 36 ustawy o pracowniczych programach emerytalnych.
Z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 4b/ ustawy - w brzmieniu obowiązującym w roku 2004 - wynikało, że dochody otrzymane z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej - w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi - nie korzystają ze zwolnienia od opodatkowania. Przepis zaś art. 21 ust. 5d/ stanowił, że dochodem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 4b/ jest różnica między wypłacona kwotą świadczenia a sumą składek wpłąconych do zakłądu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy.
Zobowiązanie podatkowe, w tej sytuacji powstaje w momencie otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika tego dochodu. W konsekwencji przy przekształceniu ubezpieczenia grupowego z funduszem kapitałowym w pracowniczy program emerytalny mamy do czynienia z postawieniem zgromadzonych środków do dyspozycji uczestników programu, co wywołuje skutek w postaci zobowiązania podatkowego.
Należy jednak zaznaczyć, że opodatkowaniu podlega tylko różnica między kwotą uzyskaną z funduszu kapitałowego, przenoszoną do pracowniczego programu emerytalnego a wartością wpłaconych składek do tego funduszu.Pobrany zryczałtowany podatek dochodowy, płatnik jest obowiązany przekazać do urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika, w terminie do dnia 20 następnego miesiąca po miesiącu, w którym został pobrany ten podatek wraz z deklaracją PIT-8A.
