Działając na podstawie przepisów: art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 6... - Interpretacja - I/415-14.1-230/06/ZDB

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.03.2006, sygn. I/415-14.1-230/06/ZDB, Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie przepisów: art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku podatku dochodowym od osób fizycznych w indywidualnej sprawie, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź- Bałuty uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 09.02.2006r., w części dotyczącej zaliczania w koszty działalności opłat związanych z zarejestrowaniem działalności oraz z uzyskaniem kredytu hipotecznego poniesionych w roku poprzedzającym rok rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Ze złożonego wniosku w dniu 09.02.2006r. wynika, że z dniem 01.01.2006r. rozpoczął Pan prowadzenie działalności gospodarczej, z której dochody opodatkowane są na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W 2005r przed rozpoczęciem działalności gospodarczej zaciągnął Pan kredyt hipoteczny konsolidacyjny. Część tego kredytu przeznaczona została na cele związane z działalnością gospodarczą po uruchomieniu przedsiębiorstwa. Pana zdaniem część opłat i innych wydatków poniesionych w związku z otrzymaniem kredytu może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do części kredytu przeznaczonego na działalność gospodarczą. Ponadto w 2005r. poniósł Pan wydatki związane z zarejestrowaniem działalności gospodarczej, które wg Pana można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w 2006r., tj. po rozpoczęciu działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem tych wymienionych w art. 23.

Koszty uzyskania przychodów są potrącone tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione stosownie do art. 22 ust. 4 cytowanej ustawy. W związku z tym wydatki poniesione w 2005r. nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w roku 2006.

Natomiast na podstawie art. 22 ust. 5 ustawy, podatnicy prowadzący księgi rachunkowe mogą zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatki w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącone także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego. Ta zasada ma zastosowanie na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych również dla podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów, pod warunkiem, że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko do tego roku podatkowego.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy, po spełnieniu określonych w nich warunków, może Pan zaliczyć w 2006r. do kosztów uzyskania przychodów poniesione wydatki w 2005r związane z zarejestrowaniem działalności gospodarczej oraz z zaciągnięciem kredytu przeznaczonego na cele prowadzonej działalności gospodarczej.

Tutejszy organ podatkowy informuje, iż w/w odpowiedź jest wiążąca tylko dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, nie jest natomiast wiążąca dla Podatnika.

Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty