
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 9 ust. 1 w zw. z art. 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) uznaje za prawidłowe stanowisko Pana przedstawione w piśmie z dnia 11.10.2005 r. w sprawie opodatkowania w latach 2004-2005 podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymanych z Powiatowego Urzędu Pracy refundacji kosztów wynagrodzenia i składek ZUS zatrudnionych osób niepełnosprawnych.
W dniu 23.12.2005 r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek Pana z dnia 11.10.2005 r. (uzupełniony pismem z dnia 21.02.2006 r., data wpływu 22.02.2006 r.) w sprawie interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z treści przedmiotowego wniosku wynika, że prowadzona przez Pana firma, mająca status Zakładu Pracy Chronionej otrzymała z Powiatowego Urzędu Pracy refundację kosztów wynagrodzeń oraz składek ZUS zatrudnionych osób niepełnosprawnych.
W związku z powyższym składa Pan zapytanie, czy otrzymana z Powiatowego Urzędu Pracy refundacja wspomnianych kosztów stanowi koszty uzyskania przychodów. Formułując zaś własne stanowisko w sprawie, wyraził Pan opinię, że otrzymane z PUP refundacje kosztów wynagrodzenia i składek ZUS zatrudnionych osób niepełnosprawnych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W świetle przepisów art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.Z kolei w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Otrzymana przez Pana refundacja kosztów wynagrodzenia i składek ZUS osób niepełnosprawnych spełnia przesłanki, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj.:
- stanowi zwrot wydatków poniesionych przez podatnika,
- nie jest ukierunkowana na sfinansowanie przez podatnika pozyskania składników majątku trwałego czyli środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Z powyższego wynika, iż otrzymane przez podatnika kwoty refundacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów lecz stanowią przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w dacie ich otrzymania.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego przez Pana zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawców. Jeśli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia o którym mowa w art. 14a § 4, jeśli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Interpretacja o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
