
Temat interpretacji
W dniu 14.02.2006 r. wpłynął do tutejszego urzędu skarbowego wniosek podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z w/w wniosku wynika, że podatnik do dnia 31.12.2004 roku był uczestnikiem ubezpieczenia grupowego Pogodna Jesień w PZU Życie, opłacanego przez pracodawcę. Świadczenie to wynikało z Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy. W związku ze zmianą przepisów pracodawca nie mógł nadal opłacać pracownikom ubezpieczenia, dlatego też z dniem 31.12.2004 roku utworzono Pracowniczy Program Emerytalny.
W złożonym wniosku zwrócił się Pan z zapytaniem, czy w przypadku, gdy pracownik zdecyduje o kontynuowaniu gromadzenia środków w ramach pracowniczego programu emerytalnego, przeniesienie tych środków podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W stanowisku wrażonym we wniosku stwierdza Pan, iż przeniesienie tych środków nie powinno podlegać opodatkowaniu, ponieważ nie ma Pan żadnej możliwości skorzystania ze zgromadzonych środków, aż do momentu przejścia na emeryturę.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach po przeanalizowaniu stanu faktycznego wyjaśnia, co następuje :
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o pracowniczych programach emerytalnych ( Dz. U. Nr 116, poz. 1207 ) ma charakter porządkujący zasady gromadzenia dodatkowych środków emerytalnych przy udziale pracodawców.
Przepis art. 56 tej ustawy wskazuje kierunek rozwoju dotychczasowych instytucji, prowadząc do przekształcenia istniejących w wielu zakładach pracy grupowych form oszczędzania (grupowe ubezpieczenia na życie związane z funduszem inwestycyjnym lub inna forma grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne dla swoich pracowników) na pracownicze programy emerytalne w terminie do 31 grudnia 2004 r.
W przypadku przekształcenia grupowego ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym na pracowniczy program emerytalny, zgodnie z art. 56 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych, środki zgromadzone przed przystąpieniem pracownika do pracowniczego programu emerytalnego mają zostać przekazane do tego programu i być traktowane jako środki pochodzące ze składki podstawowej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych są kapitały pieniężne.
Za przychody z tego źródła, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 5 tej ustawy uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.
Dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19% uzyskanego dochodu.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego przy przeniesieniu środków zgromadzonych w ramach grupowych form oszczędzania do pracowniczego programu emerytalnego, nawet jeżeli operacja ta zostanie przeprowadzona na zasadach określonych w art. 36 ustawy o pracowniczych programach emerytalnych.
Z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że dochody otrzymane z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia zawartą na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej - w przypadku ubezpieczeń związanych z funduszami kapitałowymi - nie korzystają ze zwolnienia od opodatkowania. Przepis zaś art. 21 ust. 5a stanowił, że dochodem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. b jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy.
Zobowiązanie podatkowe w tej sytuacji powstaje w momencie otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika tego dochodu. W konsekwencji, przy przekształceniu ubezpieczenia grupowego z funduszem kapitałowym w pracowniczy program emerytalny mamy do czynienia z postawieniem zgromadzonych środków do dyspozycji uczestników programu, co wywołuje skutek w postaci zobowiązania podatkowego.
Należy jednak zaznaczyć, że opodatkowaniu podlega tylko różnica między kwotą uzyskaną z funduszu kapitałowego, przenoszoną do pracowniczego programu emerytalnego, a wartością wpłaconych składek do tego funduszu. Pobrany zryczałtowany podatek dochodowy płatnik jest zobowiązany przekazać do urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika, w terminie do dnia 20 następnego miesiąca po miesiącu, w którym został pobrany ten podatek, wraz z deklaracją PIT-8A.
Reasumując, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionym we wniosku, dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, jest nieprawidłowe.
