POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1424/2150/4111/415/13/06

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.03.2006, sygn. 1424/2150/4111/415/13/06, Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1, § 3 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pani ... pełnomocnika Pana ... z dnia 25.01.2006r. (data wpływu do US 27.01.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania renty inwalidzkiej otrzymywanej przez Podatnika z Australii

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.01.2006r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Pani ..., pełnomocnika Pana ... o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Pan ...otrzymuje rentę z tytułu niepełnosprawności wypłacaną przez rząd australijski na podstawie ustawy o ubezpieczeniu społecznym, która reguluje wypłatę świadczeń poza granicami Australii.

Wobec Pana ... nie toczy się kontrola podatkowa, postępowanie podatkowe, ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zdaniem Strony renta z tytułu niepełnosprawności otrzymywana przez Pana ... nie powinna podlegać opodatkowaniu w Polsce, podobnie jak nie podlega opodatkowaniu w Australii.

Zgodnie z art. 14a § 1 stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl § 3 w/w przepisu interpretacje, o których mowa w § 1, zawierają ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. Z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl przepisu art. 9 ust. 1 w/w ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W przedstawionym stanie faktycznym Podatnik ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, tak więc podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Ponadto osiągane przez niego dochody, tj. renta z tytułu niepełnosprawności otrzymywana z Australii oraz renta inwalidzka wypłacana przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie zostały zwolnione od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c oraz nie należą do dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Należy wskazać, iż zgodnie z przepisem art. 4a w/w ustawy przepis art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W przedmiotowej sprawie będzie to umowa między Rzeczpospolitą Polską a Australią w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu sporządzona w Canberze dnia 7 maja 1991r. (Dz.U. z dnia 20 maja 1992r. Nr 41, poz. 177). W myśl art. 18 ust. 1 tejże umowy emerytury (w tym emerytury rządowe) i renty, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Z powyższego wynika, iż renta otrzymywana z Australii, wypłacana osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega opodatkowaniu w Polsce.

Zasady opodatkowania i uiszczania podatku dochodowego od rent otrzymywanych z zagranicy określa ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 35 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty rent i emerytur z zagranicy ? od wypłacanych przez nie emerytur i rent.

W związku z powyższym bank dokonujący w Polsce wypłaty renty z Australii ma obowiązek jako płatnik pobrać i odprowadzić zaliczki na podatek dochodowy.

Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko Strony dotyczące opodatkowania podatkiem dochodowym renty z tytułu niepełnosprawności otrzymywanej z Australii jest nieprawidłowe.

Pouczenie:

Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na podstawie art. 14a § 4 w/w ustawy na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy). Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazanie dowodów uzasadniających to żądanie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł. Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu