Na podstawie art. 14 a § 1, § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego ... - Interpretacja - IX-005/5/Z/K/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.01.2006, sygn. IX-005/5/Z/K/06, Urząd Skarbowy Łódź-Widzew

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14 a § 1, § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku w sprawie interpretacji dotyczącej przepisów prawa podatkowego z dnia 03.01.2006 (data wpływu).

Z przedstawionego we wniosku stanowiska wynika, że do kosztów prowadzenia działalności zakwalifikować można koszty związane z eksploatacją lokalu mieszkalnego w części przeznaczonej na biuro (czynsz, energia elektryczna...) w wysokości proporcjonalnej do ich wykorzystywania dla celów działalności.

Odnosząc się do powyższej kwestii Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew stwierdza co następuje:

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.)- kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) podstawą zapisów niektórych kosztów, wśród nich: opłata za czynsz, energia, telefon, wodę, gaz, centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność są dowody wewnętrzne sporządzane przez podatników. Podstawą sporządzenia dowodów jest dokument obejmujący całość opłat na te cele.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych, natomiast biuro prowadzone jest w dwóch lokalach mieszkalnych, które wskazane są jako miejsca wykonywania działalności (siedziba firmy i biuro). Charakter wykonywanej pracy pociąga za sobą konieczność przebywania i odbywania spotkań w różnych rejonach kraju, zatem powyższe rozwiązanie jest ze względów ekonomicznych jak i praktycznych znacznie tańsze od kosztów wynajmu i utrzymania standardowego biura ( 1 lub 2-pokojowe lokale w dwóch różnych miastach). Dla potrzeb działalności gospodarczej w każdym z mieszkań wykorzystywany jest jeden pokój w całości oraz przedpokój i łazienka (konieczność częściowego korzystania). Zaprezentowany we wniosku sposób rozdziału kosztów eksploatacji lokalu mieszkalnego oparty został na udziale procentowym powierzchni przeznaczonej na potrzeby działalności gospodarczej w ogólnej powierzchni mieszkania.

W świetle przywołanych powyżej przepisów do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć można wydatki ponoszone na lokal mieszkalny, ale tylko w takiej części, w jakiej dotyczą one prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem koszty działalności prowadzonej w lokalu mieszkalnym, służącym również celom prywatnym można rozliczać proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni użytkowe.

W myśl powyższego, Pańskie stanowisko należy uznać za prawidłowe. Należy jednak podkreślić, iż to na podatniku spoczywa ciężar rzetelnego rozdziału wydatków przypadających na część mieszkalną i przeznaczoną na działalność oraz wykazania istnienia związku przyczynowo-skutkowego tych wydatków z przychodem. Jedynie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów bądź w celu zachowania i zabezpieczenia ich źródła stanowią koszt podatkowy prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Urząd Skarbowy Łódź-Widzew