Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 9 ust. 1... - Interpretacja - PDP 4211/IN/PIT/11/2006

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.03.2006, sygn. PDP 4211/IN/PIT/11/2006, Urząd Skarbowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 9 ust. 1,art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 11 ust. 2b, art. 12 ust. 1 i art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 1.03.2006 r. (znak: ZSKU-I-0114/24/06) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych, stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Pismem z dnia 1.03.2006 r. (znak: ZSKU-I-0114/24/06) Z. zwrócił się z wnioskiem do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji z zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie - czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych dofinansowanie ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych części kosztów wycieczki krajowej zorganizowanej dla pracowników szkoły. Przedstawiając stan faktyczny wnioskodawca poinformował, iż zamierza zorganizować wycieczkę krajową dla pracowników szkoły. Część kosztów wycieczki w wysokości 300 zł na osobę pracodawca pokryje ze środków ZFŚS, a pozostałą część kosztów pracownicy dopłacą indywidualnie z własnych środków. Wycieczka organizowana jest przez biuro turystyczne. Część kosztów, którą pokrywa pracodawca, wpłacana jest bezpośrednio z konta zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na konto organizatora wycieczki (pracownicy nie otrzymują dopłaty w gotówce). Zdaniem wnioskodawcy dofinansowanie wycieczki w takiej formie nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym do kwoty 380 zł na osobę, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem wnioskodawcy przepis powyższy zawiera trzy przesłanki przemawiające za zwolnieniem:

  1. jest to, zdaniem wnioskodawcy, świadczenie rzeczowe (nocleg, przejazd autokarem, wyżywienie, itp.),
  2. dofinansowanie zostanie pokryte ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
  3. nie będą to bony, talony ani inne znaki, które można wymienić na towary lub usługi
  4. .

Uwzględniając powyższy wniosek oraz biorąc pod uwagę, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym przez wnioskodawcę, informuje, iż stanowisko tut. organu podatkowego w przedmiocie zapytania jest następujące:

Podstawowym aktem prawnym regulującym opodatkowanie dochodów osób fizycznych jest ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Zgodnie z zapisem art. 9 ust. 1 w/cyt ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku. Zgodnie z zapisem art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są między innymi stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta. W art. 12 ust. 1 tej ustawy ustawodawca zawarł zapis, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. W myśl art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym w przypadku, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną wg zasad określonych w ust. 2 lub 2a a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych ? do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł, rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. W oparciu o ww. przepis ustawodawca zwolnił od podatku wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

  • świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego,
  • źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub związków zawodowych,
  • wartość świadczeń rzeczowych nie przekracza 380 zł.

Biorąc pod uwagę, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa definicji rzeczy ani świadczenia rzeczowego, należy w tym wypadku odwołać się do znaczenia tych pojęć w języku potocznym lub definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa. Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) rzeczami są tylko przedmioty materialne. Uwzględniając powyższą definicję, materialny charakter, dający podstawę do zakwalifikowania jako świadczenia rzeczowego mają np. paczki świąteczne, wartość biletów do kina, karnety na basen. Nie można jednak uznać, iż wartość wycieczki w postaci kosztów noclegu, przejazdu autokarem czy wyżywienia, zorganizowanej i sfinansowanej przez zakład pracy z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest świadczeniem rzeczowym. Uczestnicy wycieczki (pracownicy) nie uzyskują w tym wypadku świadczenia rzeczowego ani nie otrzymują ekwiwalentu pieniężnego w zamian takiego świadczenia, mają natomiast prawo do skorzystania z usługi turystycznej zakupionej przez pracodawcę.

Uwzględniając powyższe, dofinansowanie do wycieczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych stanowi dla pracownika formę świadczenia pieniężnego ponoszonego za pracownika przez pracodawcę. Wartość takiego świadczenia nie podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i stanowi przychód pracownika podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym z tytułu przychodów ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym. Wartość dofinansowania do wycieczki dla pracownika, płatnik ma obowiązek doliczyć do wynagrodzenia wypłaconego w danym miesiącu i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy wg zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z przepisami art. 31, 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Urząd Skarbowy w Krośnie