Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zgodnie z art. 139 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy skazany może ot... - Interpretacja - U.S.7.PB-415/12/04/13

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 07.10.2004, sygn. U.S.7.PB-415/12/04/13, Urząd Skarbowy w Grójcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zgodnie z art. 139 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy skazany może otrzymać nagrodę rzeczową lub pieniężną. Nagrody te są sfinansowane z budżetu państwa z § 3030 "Różne wydatki na rzecz osób fizycznych" i wypłacane są przez zakłady karne i areszty śledcze w których skazani przebywają. Nagrody pieniężne i rzeczowe mogą być przyznawane skazanym za wykonywane prace nieodpłatnie ( art. 123A § 4 Kkw) jak również za dobre zachowanie ( art. 137 Kkw ). Nagrody za dobre zachowanie mogą otrzymywać zarówno skazani zatrudnieni odpłatnie jak również ci, którzy nie są nigdzie zatrudnieni.

Odpowiadając na postawione zapytanie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grójcu informuje, że zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. ) - zwanej dalej ustawą - "za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych".

W związku z powyższym, od nagród otrzymywanych przez skazanych zatrudnionych odpłatnie, areszty śledcze oraz zakłady karne jako płatnicy są obowiązani na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 4 ustawy do poboru zaliczek miesięcznych.

Natomiast nagrody otrzymywane przez osoby nie zatrudnione w tym skazane są przychodami z innych źródeł ( art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy ), za które zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy uważa się między innymi inne niż wymienione w art. 14 ustawy, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12 - 14 i 17 ustawy oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W tym przypadku areszty śledcze i zakłady karne nie zobowiązane są do poboru zaliczek na podatek dochodowy, ponieważ zgodnie z art. 42a ustawy "osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów ( przychodów ) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych".

Urząd Skarbowy w Grójcu