Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60, z późn. zmianami) Naczelni... - Interpretacja - ZD-G/415-9/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.09.2005, sygn. ZD-G/415-9/05, Urząd Skarbowy w Wolsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60, z późn. zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wolsztynie postanawia uznać za prawidłowe stanowisko Pani F., zawarte we wniosku z dn. 23 czerwca 2005r. (wpływ do tut. Urzędu Skarbowego: 24 czerwca 2005r.), w którym Podatniczka stwierdziła, że w sytuacji, gdy najpierw dokonała zakupu nowych środków trwałych, a następnie uzyskała dotację w ramach programu SAPARD w wysokości 50% kosztów zakupu tych środków, od miesiąca, w którym otrzymała dotację, do kosztów uzyskania przychodów będzie mogła zaliczać jedynie 50% odpisów amortyzacyjnych.

W dn. 24 czerwca 2005r. do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek Pani F. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Pani F. stwierdziła, że jest właścicielką przedsiębiorstwa, prowadzi księgi handlowe i rozlicza się z podatku dochodowego według liniowej 19% stawki. W 2004r. dokonała zakupu nowych środków trwałych grup 3-6 oraz grupy 7. W stosunku do środków trwałych grupy 3-6 zastosowała w miesiącu oddania do użytkowania i wprowadzenia do ewidencji jednorazowy odpis amortyzacyjny w wysokości 30%, a w odniesieniu do grupy 7 - roczną stawkę 20%. W roku 2005 ww. środki trwałe amortyzowane są według stawek z załącznika nr 1 do ustawy. W maju 2005r. Pani F. otrzymała dotację w wysokości 50% poniesionych nakładów na zakup środków trwałych w ramach programu SAPARD. Podatniczka pyta, jak należy amortyzować środki trwałe, objęte otrzymaną dotacją od czerwca 2005r. Przytacza przepis art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pani F. stoi na stanowisku, że w opisanej sytuacji od momentu otrzymania dotacji będzie zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne w 50%.

W odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego wyjaśnia:

Wydatki na nabycie środków trwałych nie stanowią bezpośrednio kosztów uzyskania przychodów. Stają się nimi pośrednio, poprzez odpisy amortyzacyjne, dokonywane - zgodnie z art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176, z późniejszymi zmianami) - od wartości początkowej danego środka trwałego. Wartością początkową środka trwałego w razie odpłatnego nabycia jest cena jego nabycia (art. 22g ust. 1 pkt 1 ww. ustawy). Za cenę nabycia uważa się - w myśl art. 22g ust. 3 powoływanej ustawy - kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem, naliczone od dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania. Odpisy te, poza przypadkami wskazanymi w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowią koszty uzyskania przychodów.

Jednym z przypadków, gdy wyliczone odpisy nie są w całości kosztami podatkowymi, jest sfinansowanie nabycia środka trwałego otrzymaną dotacją. Stanowi o tym art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W konsekwencji, w opisanym we wniosku stanie faktycznym, dokonywane przez Podatnika odpisy amortyzacyjne od zakupionych środków trwałych nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów w tej części, w jakiej zostały bezpośrednio sfinansowane otrzymaną dotacją.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie regulują jednak zasad nie uwzględniania części amortyzacji w kosztach. Nie ulega wątpliwości, że w związku z otrzymaniem dotacji w wysokości 50% kosztów zakupu środków trwałych, od miesiąca otrzymania tej dotacji Podatnik może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów jedynie 50% każdego z miesięcznych odpisów amortyzacyjnych, ujmowanych w ewidencji. Zdaniem tutejszego organu podatkowego nie jest konieczna jednorazowa korekta dotychczasowych kosztów uzyskania przychodów, gdyż w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Podatniczka do momentu otrzymania dotacji postępowała prawidłowo, zaliczając odpisy amortyzacyjne w całości do kosztów uzyskania przychodów, tym bardziej, że - zgodnie z systematyką przyjętą w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych - zarówno deklaracje miesięczne na podatek, jak i roczne zeznania podatników mają odzwierciedlać stan faktyczny, wynikający ze zdarzeń, zaistniałych w okresie, za który sporządzono te rozliczenia. Za prawidłowe należy również uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w związku z otrzymaną dotacją, w całym okresie amortyzacji łącznie do kosztów uzyskania przychodów nie będzie można zaliczyć więcej niż 50% wartości środka trwałego.

Powyższa interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny, przedstawiony we wniosku Podatnika oraz stan prawny, obowiązujący w dniu jej wydania.

Urząd Skarbowy w Wolsztynie