1.Czy wypłacony ekwiwalent na zakup wyposażenia jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych?2.Czy koszt abonamentu internetowego opłacany ... - Interpretacja - IBPB2/415-1495/08/BD

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.11.2008, sygn. IBPB2/415-1495/08/BD, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

1.Czy wypłacony ekwiwalent na zakup wyposażenia jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych?
2.Czy koszt abonamentu internetowego opłacany przez pracodawcę jest przychodem dla pracownika?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 02 września 2008r. (data wpływu do tut. Biura 08 września 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych z tytułu:

  • wypłaty przez pracodawcę ekwiwalentu pieniężnego na wyposażenie (biurko i krzesło) zakupione przez pracownika jest prawidłowe
  • pokrycia przez pracodawcę kosztu abonamentu internetowego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 września 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych z tytułu wypłaty przez pracodawcę ekwiwalentu pieniężnego na wyposażenie (biurko i krzesło) zakupione przez pracownika oraz pokrycia przez pracodawcę kosztu abonamentu internetowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Część pracowników Spółki zatrudnionych na podstawie umowy o pracę będzie wykonywać swoją pracę w domu, na zasadach określonych w Kodeksie Pracy w art. 67 zatrudnienie pracowników w formie telepracy. Spółka zapewni pracowniom sprzęt informatyczny niezbędny do wykonywania swoich obowiązków w postaci komputera jak również w niezbędne materiały biurowe. Pozostałe wyposażenie tj. biurko i krzesło pracownicy zakupią we własnym zakresie, a w zamian za to otrzymają jednorazowy ekwiwalent pieniężny w wysokości 1000 zł (obliczony na podstawie cen rynkowych ww. artykułów). Ponieważ praca wymaga stałego dostępu do Internetu pracodawca pokryje koszty abonamentu internetowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wypłacony ekwiwalent na zakup wyposażenia może być zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych...

Czy koszt abonamentu internetowego jest dodatkowym przychodem dla pracownika i powinien być opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, wypłacony pracownikom jednorazowy ekwiwalent pieniężny na zakup wyposażenia oraz opłata za abonament internetowy mogą być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zgodnie z art. 67 Kodeksu Pracy pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania pracy jak również pokryć koszty związane z eksploatacją i konserwacją urządzeń. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 13 wolne od podatku są ekwiwalenty pieniężne za używane przez pracowników przy wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt stanowiące ich własność.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ww. ustawy przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są ekwiwalenty pieniężne za używanie przez pracowników przy wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt, stanowiące ich własność.

Z powyższego przepisu wynika, że zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z ww. tytułu ma zastosowanie po spełnieniu łącznie kilku warunków:

  1. ekwiwalent musi być wypłacony w pieniądzu,
  2. kwota ekwiwalentu powinna odpowiadać poniesionym przez pracownika wydatkom, to znaczy musi zachodzić racjonalny związek pomiędzy kwotą wypłaconą pracownikowi a wartością używanych dla celów pracodawcy narzędzi, materiałów lub sprzętu należących do pracownika oraz stopniem zużycia rzeczy dokonanego w trakcie tego używania,
  3. narzędzia, materiały lub sprzęt muszą stanowić własność pracownika,
  4. narzędzia, materiały lub sprzęt należące do pracownika muszą być wykorzystywane przy wykonywaniu pracy na rzecz pracodawcy.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wyposażenie w postaci biurka i krzesła pracownicy zakupią we własnym zakresie, a w zamian za to Spółka wypłaci pracownikom jednorazowy ekwiwalent pieniężny w wysokości 1000 zł (obliczony na podstawie cen rynkowych ww. artykułów).

Podsumowując, w przypadku gdy powyższe warunki wypłacanego ekwiwalentu zostaną spełnione, a więc ekwiwalent będzie wypłacony w pieniądzu i będzie odpowiadał poniesionym przez pracowników wydatkom na zakup biurka i krzesła, które stanowić będą ich własność oraz rzeczy te będą wykorzystywane przez pracowników do wykonywania pracy na rzecz pracodawcy, to wypłacony ekwiwalent będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do drugiego pytania, wyjaśnienia wymagają definicje zawartych w cytowanym powyżej art. 21 ust. 1 pkt 13 pojęcia mianowicie narzędzie, materiał, sprzęt.

Definicje zawarte w słownikach języka polskiego mówią, iż:

  • narzędzie to urządzenie proste lub złożone umożliwiające wykonywanie jakiejś czynności lub pracy; przyrząd, instrument;
  • materiał to to, z czego wytwarzane są przedmioty, tworzywo, substancja, artykuł, produkt;
  • sprzęt to przedmioty użytkowe, maszyny, urządzenia.

Dostęp do Internetu jest usługą, której nie obejmuje żadna z przedmiotowych definicji. Tym samym pokrywane przez pracodawcę koszty abonamentu z tytułu używania przez pracownika w domu Internetu dla celów służbowych nie będą ekwiwalentem w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy i nie mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania.

Mając na uwadze powyższe uznać należy, iż koszty poniesione przez pracodawcę w formie zapłaty abonamentu za korzystanie przez pracowników z Internetu do celów służbowych stanowić będą dla pracowników przychód ze stosunku pracy, zgodnie z art. 12 ust. 1 powołanej ustawy podatkowej, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, łącznie z innymi składnikami wynagrodzenia. Opłata abonamentu internetowego przez pracodawcę nie może być utożsamiana z ujętymi w art. 21 ust. 1 pkt 13 powołanej ustawy narzędziami, materiałami czy sprzętem bowiem abonament internetowy jest zapłatą za usługę dostępu do Internetu.

Przepis art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997r. Nr 78, poz. 483 ze zm.) stanowi, że nakładanie podatków, innych danin publicznych, określenie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy. W związku z tym przepisów podatkowych nie można interpretować rozszerzająco, a więc w przypadku, gdy w ustawie podatkowej jest mowa o zwolnieniu ekwiwalentów wypłacanych za korzystanie przez pracownika z narzędzia stanowiącego jego własność to nie jest możliwe uznanie, że z tego zwolnienia korzystają również ekwiwalenty wypłacane z tytułu wydatków poniesionych na opłacanie usług dostępu do Internetu.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami stanowisko wnioskodawcy uznaje w tym zakresie się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach