
Temat interpretacji
Czy wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenie lub umowy o dzieło, współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, będą zwolnione z podatku dochodowego?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2008r. (data wpływu do tut. Biura 30 lipca 2008r.) uzupełnionym w dniu 20 października 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnoprawnych w związku z realizacją projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 lipca 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnoprawnych w związku z realizacją projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 01 października 2008r.
Znak: IBPB1/415-589/08/AB, IBPB2/415-1331/08/HK, IBPP1/443-1087/08/LSz wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 10 października 2008r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest spółka cywilną trzech osób fizycznych. Jest firmą konsultingowo-badawczą działającą w zakresie planowania i zarządzania strategicznego, doradztwa dla instytucji publicznych i firm. Spółka prowadzi też działalność związaną ze szkoleniami.
Spółka w 2008r. złożyła kilka wniosków na dofinansowanie projektów ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Społeczny Kapitał Ludzki). Wnioski aplikacyjne zostały złożone w różnych województwach i do różnych instytucji (Wojewódzkie Urzędy Pracy, Urzędy Marszałkowskie) w zależności od ogłoszonego konkursu.
Kilka projektów ma charakter badawczy, analizują i diagnozują zjawiska związane z bezrobociem, migracją ludności, stopniem dostępności osób
niepełnosprawnych do rynku pracy. Kilka innych projektów ma na celu stworzenie narzędzi informatycznego w formie ogólnodostępnego portalu internetowego, gromadzącego informację na temat rynku pracy w poszczególnych regionach.
W czasie realizacji poszczególnych projektów zaplanowano następujące koszty, m.in.: wynagrodzenie dla osób zatrudnionych przy realizacji projektu (umowa o pracę, umowa zlecenie lub o dzieło), wynagrodzenie dla ekspertów (współwłaścicieli spółki), koszty zakupu wyposażenia stanowisk pracy (biurka, szafy, komputer, kalkulator itp.), koszt obsługi księgowej, koszt czynszu, usług telekomunikacyjnych, pocztowych itp.
Refundacja kosztów poniesionych w związku z realizacją poszczególnych projektów odbywać się będzie w następujący sposób: do 60 dni po podpisaniu umowy spółka na wyodrębnione bankowe konto tzw. konto projektowe otrzymuje zaliczkę w wysokości 20% całkowitych kosztów projektu. Środki te wnioskodawca zgodnie z zawartymi umowami wydatkuje na rzeczy i
usługi potrzebne do realizowania projektu. W chwili wydatkowania 80% otrzymanej zaliczki spółka zwraca się o kolejną płatność równocześnie rozliczając się z poniesionych do tej pory wydatków. W ciągu 60 dni od formalnego i merytorycznego zaakceptowania wniosku o płatność instytucja, z którą podpisana jest umowa na dofinansowanie realizacji projektu przekazuje środki finansowe na bankowe konto projektowe. Sytuacja ta będzie się powtarzała aż do momentu zakończenia umowy i rozliczenia się wnioskodawcy z otrzymanych środków i poniesionych wydatków.
Spółka nie będzie czerpała żadnych korzyści ani nie będzie sprzedawała produktów powstałych w trakcie realizacji projektów (raporty, analizy, platformy internetowe, narzędzia internetowe itp.).
Wyposażenie zakupione dla realizacji projektów po ich zakończeniu zostanie spakowane, złożone i będzie przechowywane przez czas określony w umowie.
Projekt 1 jest realizowany od 01 sierpnia 2008r. do 26 lutego 2010r. ze środków Europejskiego
Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Jest to zatem nowy okres programowania funduszy strukturalnych 2007-2013.
Projekt 2 jest realizowany od 01 września 2008r. do 29 października 2010r. ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Jest to zatem nowy okres programowania funduszy strukturalnych 2007-2013.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy wynagrodzenie pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, zlecenie lub dzieło będą zwolnione z podatku dochodowego...
Zdaniem wnioskodawcy wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, zlecenia lub o dzieło przy realizacji projektu będą zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:
- środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Powołany przepis wprowadza przedmiotowo - podmiotowe przesłanki zwolnienia, które muszą być spełnione łącznie, a mianowicie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych i podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy.
By możliwe było objęcie dochodów otrzymanych przez podatnika analizowanym zwolnieniem z opodatkowania, powinny one być sfinansowane środkami bezzwrotnej pomocy pochodzącymi od: rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych. Ustawodawca uzależnia również zastosowanie omawianego zwolnienia z opodatkowania od podstawy ich przyznania, którą może być: jednostronna deklaracja lub umowa zawarta z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje
rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.
Zgodnie z powyższym istotne jest zarówno pochodzenie dochodów z określonych źródeł jak i bezpośrednie realizowanie celu programu finansowanego z tych źródeł. Przedmiotowe zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, jeżeli umowa, na podstawie której podatnicy bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy została zawarta z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki objęte tym zwolnieniem.
Z tego względu dla ustalenia podmiotów korzystających ze zwolnienia istotna jest treść dokumentów, przyznających stronie polskiej bezzwrotne środki pomocowe oraz treść umów, na podstawie których podatnik otrzymuje przedmiotowe przychody.
Oznacza to, że bez potrącania zaliczek na podatek
dochodowy będą otrzymywać wynagrodzenie pracownicy, zleceniobiorcy oraz osoby zaangażowane na podstawie umowy o dzieło, jeśli wynagrodzenia te są finansowane przez pracodawcę, zleceniodawcę ze środków pomocowych, a oni bezpośrednio realizują program objęty pomocą. Zwolnienie nie dotyczy jednak dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Ograniczenie to oznacza, że nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy.W zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku wnioskodawca będzie realizował projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. W celu realizacji projektów wnioskodawca będzie zatrudniał pracowników na podstawie umów o pracę oraz na podstawie umów cywilnoprawnych.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.
Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.
Począwszy od dnia 1 stycznia 2007r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006r.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki
pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.
Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu.
W świetle powyższego zatem, w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku źródłem finansowania wynagrodzeń będą wyłącznie środki krajowe a nie środki bezzwrotnej pomocy, o których stanowi art. 21 ust. 1 pkt 46
lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, bezprzedmiotowa staje się analiza czynności wykonywanych przez poszczególne osoby pod kątem bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ww. ustawy. Obie te przesłanki dla zastosowania omawianego zwolnienia od podatku dochodowego muszą być bowiem spełnione łącznie.
Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są natomiast wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe. Jednakże przyznana dotacja może być wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tylko u jej beneficjenta. W przedmiotowej sprawie dotację otrzymuje natomiast beneficjent, a nie osoby, którym będą wypłacane wynagrodzenia ze stosunku pracy lub z tytułu umów cywilno-prawnych.
Reasumując, wynagrodzenia
pracowników oraz osób zatrudnionych na podstawie umów cywilno-prawnych przy realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed
sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
