Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPB2/415-295/07-4/AJ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.02.2008, sygn. ILPB2/415-295/07-4/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 06.11.2007 r. (data wpływu 07.11.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 07.11.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 16 stycznia 2008 r. znak ILPB2/415-295/07-2/AJ na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków (uzupełnienia wniosku o własne stanowisko w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 3) w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 18 stycznia 2008 r., a w dniu 22 stycznia 2008 r. wniosek uzupełniono o brakujące informacje.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni wraz z mężem w dniu 02.02.2007r. nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego na zasadach wspólności ustawowej. W mieszkaniu tym Wnioskodawczyni i jej mąż są zameldowani na pobyt stały od listopada 2001 roku. Zainteresowana planuje sprzedaż przedmiotowej nieruchomości w styczniu lub lutym 2008 roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Zdaniem Wnioskodawczyni meldunek należy liczyć od momentu faktycznego zameldowania, a nie od nabycia nieruchomości. Uważa, że należy uznać okres zameldowania także sprzed daty nabycia nieruchomości. Z ulgi meldunkowej powinno się skorzystać nawet w sytuacji, gdy ktoś nie był właścicielem mieszkania, ale był w nim zameldowany przez okres co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia. Nie powinno się liczyć 12 miesięcy od daty nabycia mieszkania. Określony w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych okres zameldowania odnosi się wyłącznie do daty zbycia nieruchomości, a nie daty jej nabycia, czy daty wejścia w życie przepisu regulującego tę zasadę.

Zdaniem Wnioskodawczyni - od listopada 2001 r. do chwili obecnej trwa nadal meldunek w przedmiotowym mieszkaniu, więc upływ 12 miesięcznego okresu zameldowania przypada w grudniu 2002 r. Aby skorzystać z ulgi meldunkowej należy być zameldowanym w mieszkaniu co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia (a nie uzyskania przychodu). Nie jest konieczne, by podatnik był właścicielem nieruchomości mieszkalnej przez ten okres, istotny jest natomiast fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu mieszkalnym. Stosunki własnościowe przypadające na okres 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Należy również odwołać się do wykładni celowościowej art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z której wynika, że przepis ten w żadnej mierze nie pozbawia prawa do zwolnienia z podatku dochodowego w wypadku zameldowania przed nabyciem lokalu.

Ponadto w ustawie wprowadzającej ulgę meldunkową brak jest przepisów, które wskazywałyby, że okres ten biegnie właśnie od dnia jej wejścia w życie.

Wnioskodawczyni uważa, iż w ustawie z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) brak jest również przepisów przejściowych, które wskazywałyby, iż okres ten biegnie od dnia wejścia ustawy w życie. Co więcej, przepis art. 21 tej ustawy wskazuje na interpretację korzystną dla podatników. Gdyby ustawodawca zamierzał ograniczyć prawo do ulgi, to w omawianym przepisie znalazłoby się sformułowanie, które pozwala stosować przepis ulgi dopiero w stosunku do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2008r. albo też sformułowanie takie znalazłoby się bezpośrednio w przepisie kreującym zwolnienie.

Przepis art. 21 ww. ustawy w żadnej mierze nie uniemożliwia zwolnienia z podatku dochodowego w wypadku posiadania zameldowania przed nabyciem lokalu.

Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, iż działanie wstecz na korzyść podatnika jest dozwolone i nie może stanowić podstawy do twierdzeń, iż z powodu zakazu działania wstecz okres zameldowania biegnie od 1 stycznia 2007r.

Zainteresowana podkreśla, iż omawiana ustawa nie działa w ogóle wstecz opodatkowuje na nowych zasadach przychody uzyskane od daty wejścia ustawy w życie, zwalniając z podatku takie, które spełniają w dniu uzyskania przychodu określony warunek. A przecież zameldowanie nie ma nic wspólnego z nabyciem własności.

Reasumując zdaniem Wnioskodawczyni od grudnia 2002 r., czyli po upływie 12 miesięcy od zameldowania jest Ona zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z obowiązującą ulgą meldunkową.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawczyni przywołuje:

  • decyzję Izby Skarbowej w Szczecinie z dnia 15.10.2007 r. (nr DPB...),
  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa...),
  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 13.09.2004 r. (sygn. akt I SA/Wr...).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

   - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 updof w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi - 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Jednakże, zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

   - jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit a) - d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Nowe zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości, w tym przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych od 1 stycznia 2007 r. Wobec tego uznać należy, że zwolnienie przedmiotowe określone w ww. przepisie ma zastosowanie tylko do zbycia nieruchomości nabytych po 31 grudnia 2006 r. To z kolei oznacza, iż 12 miesięczny okres zameldowania, o którym mowa w powyższym przepisie, może być liczony najwcześniej od dnia nabycia lokalu mieszkalnego i nie wcześniej niż od dnia 1 stycznia 2007 r.

Tym samym okres zameldowania podatnika na pobyt stały przed dniem nabycia budynku lub lokalu mieszkalnego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozostaje bez znaczenia dla zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy.

Będzie więc przysługiwało zwolnienie z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli:

  • zbycie przedmiotowego lokalu mieszkalnego nastąpi po dniu 02 lutego 2008 r.,
  • zameldowanie w lokalu mieszkalnym na pobyt stały będzie trwało przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy od dnia nabycia oraz
  • złożone zostanie w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego oświadczenie, że spełnione są warunki do zwolnienia.


Dodać należy, iż przepisy ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie regulują w jakiej formie należy złożyć oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia (dozwolona jest każda forma pisemna).


W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawczynię: decyzji Izby Skarbowej w Szczecinie, wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie oraz wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu