
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku XX S.A. przedstawione we wniosku z dnia 19.10.2007 r. (data wpływu 24.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów z tytułu zbycia akcji - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24.10.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie
pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów z tytułu zbycia akcji.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca - Grupa XXX z siedzibą w Hiszpanii planuje przydzielić pracownikom podmiotów zależnych działających na całym świecie po 100 akcji B(...)H(...). W związku z powyższym, planowane jest przydzielenie każdemu z obecnych pracowników Bank XX S.A. z siedzibą we W. (dalej: "Bank") po 100 akcji B(...)H(...). Bank zostanie obciążony przez Grupę XXX kosztami nabycia na wolnym rynku powyższych akcji dla swoich pracowników.
Warunkiem otrzymania przedmiotowych akcji jest fakt zatrudnienia w Banku. Ponieważ przekazanie akcji nastąpi w terminie późniejszym, beneficjentami będą zarówno pracownicy Banku, jak również byli pracownicy Banku (dalej zwani
razem: Beneficjentami). W celu otrzymania akcji Beneficjenci będą zobowiązani do założenia rachunku depozytowego w Hiszpanii.
Mając na uwadze przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity z dnia 31 stycznia 2000 r.; Dz. U. Nr 14, poz. 176)
W przypadku osób
uprawnionych do otrzymania akcji, a nie będących w momencie przekazania akcji już pracownikami Banku, Bank wystawi oraz prześle tym osobom oraz właściwym dla nich urzędom skarbowym informacje o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (formularz PIT-8C).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
oraz
- zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 1 powyższej ustawy koszty założenia rachunku depozytowego i koszty usług maklerskich?
Zdaniem Wnioskodawcy, w momencie sprzedaży otrzymanych bezpłatnie i
opodatkowanych z tego tytułu akcji, Beneficjenci będą mogli rozpoznać koszt uzyskania przychodu w wysokości wartości rynkowej akcji z dnia ich przyznania (wartość przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia) powiększonej o wydatki poniesione w związku z założeniem rachunku depozytowego oraz koszty usług maklerskich.
Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 1 Ustawy PIT dochodem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 (...) osiągnięta w roku podatkowym".
Mając na uwadze treść art. 23 ust. 1 pkt 38 Ustawy PIT, w momencie zbycia papierów wartościowych kosztem uzyskania przychodu są wydatki na objęcie papierów wartościowych w tym m.in. akcji.
Z powyższych przepisów wynika, iż za koszt
podatkowy w momencie zbycia akcji można uznać wszelkie wydatki poniesione w celu nabycia tych akcji.
Jak zostało to wskazane w stanie faktycznym, Beneficjenci w celu otrzymania akcji są zobowiązani do założenia oraz prowadzenia rachunku depozytowego w Hiszpanii. Zatem poniesienie odpowiedniego kosztu jest konieczne w celu uzyskania przychodu w postaci przydzielonych akcji. W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Beneficjenci, w momencie zbycia otrzymanych akcji będą uprawnieni do rozpoznania kosztu uzyskania przychodu z tytułu założenia oraz prowadzenia rachunku depozytowego w Hiszpanii oraz dodatkowych usług maklerskich.
Dodatkowo pragnie wskazać, iż zgodnie z art. 22 ust. 1d Ustawy PIT w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi, stosownie do art. 11 ust. 2 - 2b, określony został
przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, jest:
1) wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2 i 2a
albo
2) wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b, powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń - pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1."
Z powyższego przepisu wynika, iż w przypadku, gdy podatnik otrzymał jakąkolwiek rzecz lub prawo bezpłatnie lub częściowo odpłatnie i rozpoznał z tego tytułu dodatkowy przychód, w przypadku zbycia tej rzeczy lub prawa kosztem uzyskania przychodu jest wartość tej rzeczy lub świadczenia podlegająca opodatkowaniu w momencie otrzymania.
Mając powyższe na uwadze, oraz fakt, iż wartość otrzymanych akcji zwiększy przychód poszczególnych Beneficjentów, zdaniem
Zainteresowanego, w momencie zbycia akcji będą oni uprawnieni do rozpoznania kosztu podatkowego w wysokości wartości tych akcji w momencie przyznania (wartość podlegająca opodatkowaniu). Ponadto pragnie wskazać, iż analogiczne stanowisko w podobnej sprawie zajęła Izba Skarbowa w Łodzi w decyzji z dnia 17 maja 2007 r. (PB I(...) zmieniającej wcześniejsze stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego uznając, iż w przedstawionym stanie faktycznym, pracodawca zaproponował swoim pracownikom zakup akcji po cenie preferencyjnej, pokrywając ze środków własnych różnicę pomiędzy ceną rynkową akcji a odpłatnością ponoszoną przez pracowników. Przychód odpowiadający tej różnicy został opodatkowany jako przychód ze stosunku pracy. Stosownie natomiast do zapisu art. 22 ust. 1d ustawy w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi stosownie do art. 11 ust. 2 - 2b,
określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, /.../, jest /.../ wartość przychodu określonego wart. 11 ust. 2b, /.../. W konsekwencji przy zbyciu akcji nabytych w przedstawiony powyżej sposób, ustalając wysokość kosztów uzyskania przychodu należy uwzględnić przepisy art. 23 ust. 1 w związku z cytowanym art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem do kosztów uzyskania przychodu ze zbycia przedmiotowych akcji zaliczyć należy również przychód odpowiadający różnicy między ceną rynkową akcji a odpłatnością ponoszoną przez pracowników przy ich nabyciu. Takie stanowisko zajęło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 16 marca 2007 r. znak: MB8/250/2007".
W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie swojego stanowiska w przedmiotowej sprawie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego
zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się
(w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
