Czy stypendium sportowe którego zasady przyznawania określiła uchwałą rada gminy jest objęte zwolnieniem o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy... - Interpretacja - IBPBII/1/415-720/11/HK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.11.2011, sygn. IBPBII/1/415-720/11/HK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy stypendium sportowe którego zasady przyznawania określiła uchwałą rada gminy jest objęte zwolnieniem o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy z dnia o podatku dochodowym od osób fizycznych i w tej sytuacji należy sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium na druku PIT-8C?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 03 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 08 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium sportowego oraz rodzaju informacji imiennej, jaką powinien wystawić płatnik dokonujący jego wypłaty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium sportowego oraz rodzaju informacji imiennej, jaką powinien wystawić płatnik dokonujący jego wypłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uchwałą z dnia 28 marca 2008 r. zmienioną uchwałą z dnia 30 marca 2011 r. Rada Gminy X uchwaliła zasady i tryb przyznawania, wstrzymywania i cofania stypendiów za wyniki w sporcie kwalifikowanym. W roku 2011 r. na mocy powołanej uchwały przyznano stypendia sportowe.

Gmina X, jako płatnik stypendiów sportowych sporządziła informację o wysokości wypłaconego stypendium na druku PIT-8C w stosunku do osób, do których ma zastosowanie zwolnienie na podstawie art. 21 ust. l pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dla osób, dla których stypendium sportowe stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, zgodnie z art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostanie wystawiona informacja o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stypendium sportowe którego zasady przyznawania określiła uchwałą Rada Gminy X jest objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy z dnia o podatku dochodowym od osób fizycznych i w tej sytuacji należy sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium na druku PIT -8C...

Zdaniem Wnioskodawcy (Gminy X), stypendium sportowe jest objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w tej sytuacji należy sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium na druku PIT-8C.

Dla osób, dla których stypendium sportowe stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, zgodnie z art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostanie wystawiona informacja o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Dla potwierdzenia słuszności swego stanowiska Wnioskodawca powołuję się na interpretację indywidualną z dnia 06 maja 2011 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach znak: IBPB II/1/415-215/11/MK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 13 pkt 2 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Z powyższego wynika, że przychodami z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są m.in. stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów. Jednym z nich jest ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. nr 127, poz. 857 ze zm.), która uchyliła z dniem 16 października 2010 r. ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. nr 155, poz. 1298 ze zm.)

W myśl art. 31 ww. ustawy o sporcie, jednostki samorządu terytorialnego mogą ustanawiać i finansować okresowe stypendia sportowe oraz nagrody i wyróżnienia dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe. Zgodnie z ust. 3 ww. art. 31 ustawy o sporcie organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa, w drodze uchwały, szczegółowe zasady, tryb przyznawania i pozbawiania oraz rodzaje i wysokość stypendiów sportowych, nagród i wyróżnień, o których mowa w ust. 1 i 2, biorąc pod uwagę znaczenie danego sportu dla tej jednostki samorządu terytorialnego oraz osiągnięty wynik sportowy.

Z powyższego wynika, że przedmiotowe stypendia sportowe przyznawane osobom, które nie posiadają statusu ucznia lub studenta należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 powyższej ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru.

Stosownie do treści art. 21 ust 1 pkt 40b ww. ustawy, że wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3.800 zł.

Z powyższego wynika, że zwolnienie z opodatkowania stypendiów (w tym stypendiów sportowych) do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3.800 zł zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy może być zastosowane w sytuacji, jeżeli:

  • świadczenia te otrzymają osoby posiadające status ucznia lub studenta,
  • wysokość i zasady udzielania tych świadczeń są określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, bądź
  • świadczenia te są przyznane przez organizacje, o których mowa we wskazanych przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnionych do publicznej wiadomości we wskazanych formach.

O ile stypendia spełniają przesłanki do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to płatnik na podstawie art. 35 ust. 10 ww. ustawy, ma obowiązek w terminie do końca lutego roku następnego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru, i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Informacja o wypłaconym stypendium, które spełnia warunki do zwolnienia, powinna zostać sporządzona na druku PIT-8C Informacja o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina X, jako płatnik stypendiów sportowych sporządziła informację o wysokości wypłaconego stypendium na druku PIT -8C w stosunku do osób, do których ma zastosowanie zwolnienie na podstawie art. 21 ust. l pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dla osób, dla których stypendium sportowe stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, zgodnie z art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostanie wystawiona informacja o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Zgodnie zatem z opinią wnioskodawcy, jeżeli istotnie wypłata stypendium odbyła się na zasadach określonych w treści art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wypłaty stypendium dokonano na podstawie uchwały organu stanowiącego Gminy, odbiorcą tego stypendium byli uczniowie lub studenci i wysokość stypendium nie przekracza w roku podatkowym kwoty 3.800 zł, to zasadnym jest zastosowanie zwolnienia z opodatkowania na mocy powołanego powyżej przepisu i sporządzenie Informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C). Natomiast w przypadku wypłacenia stypendiów dla osób, dla których stypendium sportowe stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) będzie należało wystawić Informację o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11).

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach