przychód, w części przypadający na Wnioskodawcę ze sprzedaży przedmiotowej działki stanowiącej grunt rolny, nie będzie korzystać ze zwolnienia od poda... - Interpretacja - IPPB2/415-366/11-5/MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28.06.2011, sygn. IPPB2/415-366/11-5/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

przychód, w części przypadający na Wnioskodawcę ze sprzedaży przedmiotowej działki stanowiącej grunt rolny, nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskany w wyniku transakcji sprzedaży przychód podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28.04.2011 r. (data wpływu 28.04.2011 r.) oraz piśmie (data wpływu 21.06.2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB2/415-366/11-3/MS z dnia 13.06.2011 r. (data nadania 13.06.2011 r., data doręczenia 20.06.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży gruntów rolnych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.04.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży gruntów rolnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2007 r. (w lutym) zmarł ojciec Wnioskodawcy, w wyniku czego Wnioskodawca stał się właścicielem nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym i gospodarczym. Udział Wnioskodawcy to 1/8 całości. W/w nieruchomość, stanowiąca pozostałość po gospodarstwie rolnym, w miejscowym planie zagospodarowania wsi N., gmina S. oznaczona numerem 17/4 leży na terenach zabudowy mieszkaniowej i zagrodowej na użytkach rolnych (R). W wyniku podziału działki 17/4, wydzielono działkę 17/5. Działka ta w całości leży na użytku rolnym (R) bez możliwości zabudowy (część opisowa MPZP) więc użytkowana może być jako rola.

W 2010 r. działka 17/5 została sprzedana firmie E. S.A. W/w firma jest właścicielem sąsiedniej działki, więc zakup działki 17/5 był korzystny tak dla firmy jak i dla spadkobierców. Firma powiększyła dotychczasową nieruchomość. Warunkiem sprzedaży było nie korzystanie z prawa pierwokupu przez Agencję Nieruchomości Rolnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 13.06.2011 r. Nr IPPB2/415-366/11-3/MS, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia tego wniosku poprzez dokładne doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

Pismem z dnia 20.06.2011 r. (data wpływu 21.06.2011 r.) Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w ustawowym terminie. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca umieścił następujące informacje.

Dz. o nr 17/5 położona w miejscowości N. gm. S. będąca przedmiotem sprzedaży w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla wsi N. znajduje się na terenach oznaczonych w tym planie jako R (tereny rolne).

Zgodnie z planem dla terenów oznaczonych na rysunku planu symbolem R ustala się:

  1. Utrzymanie istniejących terenów rolnych bez prawa zabudowy
  2. Tereny użytków rolnych, obecnie wykorzystywanych rolniczo, docelowo przeznacza się pod zalesienie
  3. Utrzymanie istniejących zadrzewień śródpolnych rowów i cieków
  4. Możliwość budowy i rozbudowy sieci i urządzeń infrastruktury technicznej z preferencją wzdłuż dróg i po granicy działek.

Z powyższych danych jasno wynika, że grunty oznaczone jako działka 17/5 nie mogą zmienić charakteru rolnego w związku ze sprzedażą, gdyż obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego tego nie przewiduje.

Nabywca gruntów znał szczegóły miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, więc chcąc postępować zgodnie z prawem nie może ich inaczej wykorzystywać jak tylko rolniczo.

Wykorzystanie gruntów w innych celach jak rolnicze może nastąpić tylko poprzez zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, czego Urząd Gminy w najbliższym czasie nie przewiduje (informacja uzyskana od osoby zajmującej się planowaniem przestrzennym w gminie).

Do wyżej wymienionego pisma Wnioskodawca załącza:

  1. Wydruk z załącznika graficznego do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
  2. Część opisową miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
  3. Kopię aktu notarialnego.

Dokumenty dotyczące punktów 1. i 2. pochodzą z oficjalnej strony internetowej Urzędu Gminy.

Brak wypisów i wyrysów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego potwierdzonych przez Urząd Gminy wynika z faktu, iż okres oczekiwania na wyżej wymienione dokumenty (informacja ustna pracownika) uniemożliwiłby mi uzupełnienie informacji, do której uzupełnienia odnosiło się wezwanie.

Wnioskodawca uważa, że grunty nie utracą w wyniku sprzedaży charakteru rolnego. Zamiary nabywcy nie są znane Wnioskodawcy, jednak nabywca przed zakupem wiedział, że kupuje grunty rolne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca musi odprowadzać podatek od kwoty, która w części 1/8 przypadła dla Wnioskodawcy w wyniku sprzedaży działki rolnej 17/5...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z zapisem w ewidencji gruntów i budynków działka 17/5 jako użytek ma wpisany użytek rolny (R). Zgodnie z MPZP dla wsi N., gmina S., na działce w/w nie można realizować żadnych obiektów, więc może być wykorzystywana tylko rolniczo. W/w informacje powodują, że działkę 17/5 Wnioskodawca traktuje jako nieruchomość rolną, od której sprzedaży Wnioskodawca nie musi odprowadzać podatku od dochodu od osób fizycznych. Powierzchnia działki 17/5 - 0,4825 ha.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w powyższym przepisie decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu przychodu (dochodu) ma moment ich nabycia z uwagi na fakt, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ulegały zmianie.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w lutym 2007 r. zmarł ojciec Wnioskodawcy i Wnioskodawca stał się właścicielem 1/8 całości nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym i gospodarczym. W wyniku podziału nieruchomości wydzielono działkę 17/5, która w całości leży na użytku rolnym.

Natomiast zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, iż dniem nabycia spadku jest data śmierci spadkodawcy. Natomiast postanowienie Sądu o nabyciu spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Jednakże na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gospodarstwo rolne. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:

  1. grunty orne,
  2. sady,
  3. łąki trwałe,
  4. pastwiska trwałe,
  5. grunty rolne zabudowane,
  6. grunty pod stawami,
  7. rowy.

Zgodnie z treścią przytoczonych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

  • grunty te muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jak wspomniano wyżej, jedną z zasadniczych przesłanek wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest to, aby zbywane grunty zachowały charakter rolny lub leśny. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Utrata charakteru rolnego lub leśnego następuje więc przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania. Ma ono miejsce przede wszystkim wówczas, jeżeli grunt zostaje przeznaczony pod działalność gospodarczą, albo pod budownictwo.

Ustawodawca warunkuje zastosowanie przedmiotowego zwolnienia od tego by nie zmienił się charakter zbywanego gruntu, a nie jego status prawny. O tym jaki charakter ma dany grunt decyduje natomiast sposób jego faktycznego wykorzystania. O utracie przez grunt charakteru rolnego może zatem świadczyć faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntu łączące się ze zmianą dotychczasowego przeznaczenia.

Wnioskodawca uważa, że grunty oznaczone jako działka 17/5 nie mogą zmienić charakteru rolnego w związku ze sprzedażą, gdyż obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego tego nie przewiduje.

Utrata charakteru rolnego lub leśnego w rozumieniu treści art. 21 ust. 1 pkt 28 nie wiąże się z koniecznością dokonania zmian w ewidencji gruntów i budynków lub wprowadzeniem odpowiednich zapisów w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Rejestr ewidencji gruntów jest wyłącznie odzwierciedleniem aktualnego stanu prawnego dotyczącego danej nieruchomości.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca sprzedał nabytą w lutym 2007 r. działkę, stanowiącą grunt rolny. W ocenie Wnioskodawcy nie ma przesłanek do stwierdzenia, że w związku z tą sprzedażą grunty utracą charakter rolny, jednakże Wnioskodawcy nie są znane zamiary, dla których kupujący nabył tą nieruchomość. Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika iż nie posiada on także wiedzy o tym, czy na gruncie tym jest lub nie jest prowadzona inna działalność niż rolnicza, np. gospodarcza.

Brak jakiejkolwiek wiedzy zbywającego grunt rolny o zamiarach nabywcy co do sposobu wykorzystania tego gruntu, wprost eliminuje możliwość zastosowania przez zbywającego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy. Jeżeli podatnikowi nie są znane ani zamiary z jakimi nabywca gruntu dokonał jego zakupu, ani sposób faktycznego wykorzystania po zakupie tego gruntu, to nieuprawnionym i nielogicznym jest jednoczesne twierdzenie podatnika, iż w wyniku sprzedaży nie zmieni się charakter gruntu. Samo oświadczenie Wnioskodawcy o tym, że zbyte działki nie utraciły charakteru gruntu rolnego, nie stanowi elementu stanu faktycznego. Jako stan faktyczny sprawy, należałoby potraktować wskazane we wniosku okoliczności, które takie twierdzenie by potwierdzały.

Reasumując, stwierdzić należy, iż przychód, w części przypadający na Wnioskodawcę ze sprzedaży przedmiotowej działki stanowiącej grunt rolny, nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskany w wyniku transakcji sprzedaży przychód podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie