
Temat interpretacji
STAN FAKTYCZNY
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie kształcenia kierowców na prawo jazdy. Jako PARTNER ......... przystąpił Pan do realizacji projektu "Nowa rzeczywistość - kurs na prawo jazdy kat. C - szansą dla rolnika" finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju
Regionalnego 2004-2006. W ramach tego projektu otrzymał Pan dofinansowanie w formie dotacji z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku - Instytucji Wdrażającej, w kwocie 167.370,00 zł. Źródłem finansowania tego projektu są wyłącznie środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kwota dotacji ma posłużyć na przeprowadzenie bezpłatnego kursu na prawo jazdy kat. C dla 150 osób. Składać się na to będzie wynagrodzenie: osób przeprowadzających szkolenie, osoby obsługującej biuro oraz księgowej. Poniesione zostaną również wydatki na:
- zakup poczęstunku dla kursantów,
- zakup materiałów dydaktycznych dla kursantów,
- zakup paliwa,
- koszt ubezpieczenia pojazdu.
W tym celu zobowiązany został Pan do otwarcia odrębnego rachunku bankowego oraz dokonania rozliczeń poniesionych wydatków z przyznanej kwoty.
Prowadzi Pan uproszczoną księgowość, tj. książkę przychodów i rozchodów.
W tak przedstawionym stanie faktycznym wątpliwość Pana dotyczy następujących
kwestii: czy realizowany projekt powinien mieć swoje odzwierciedlenie w prowadzonej książce przychodów i rozchodów jako przychód, czy należy go zaliczyć do sprzedaży zwolnionej, a poniesione koszty nie są kosztami uzyskania?
STANOWISKO PODATNIKA
Z uwagi na wspólną realizację projektu oraz realizację tego projektu wyłącznie ze środków EFS, nie osiąga Pan z tego tytułu żadnych zysków. Środki te są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym, a koszty nie stanowią kosztów uzysku by móc je wprowadzić do ewidencji książki przychodówi rozchodów.
OCENA PRAWNA STANOWISKA PYTAJĄCEGO Z PRZYTOCZENIEM PRZEPISÓW PRAWA
Fundusze strukturalne są to zasoby finansowe Unii Europejskiej służące realizacji polityki strukturalnej. Celem polityki strukturalnej jest pomoc słabiej rozwiniętym regionom i sektorom gospodarek państw członkowskich i w konsekwencji zmniejszenie różnic w poziomie rozwoju i życia pomiędzy poszczególnymi obszarami.
Fundusze strukturalne obejmują: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejski Fundusz Społeczny (EFS), Europejski Fundusz Orientacjii Gwarancji Rolnej (EFOiGR), Finansowy Instrument Wspierania Rybołóstwa (FIWR).
Europejski Fundusz Społeczny został powołany w celu wspierania wspólnotowej polityki społecznej. Finansuje on działania państw członkowskich w zakresie przeciwdziałania bezrobociui rozwoju zasobów ludzkich. Ze środków funduszu finansowane są głównie szkolenia zawodowe, stypendia, praktyki zawodowe, doradztwo i pośrednictwo zawodowe, analizy i badania dotyczące rynku pracy itp.
Zasady koordynacji i współdziałania organów administracji rządowej, organów administracji samorządowej i partnerów społecznych i gospodarczych, zasady wspóldziałania z instytucjami Wspólnot Europejskich oraz organizacjami międzynarodowymi określa ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju /Dz. U Nr 116, poz. 1206 z późn. zm./.Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22
czerwca 2004r. w sprawie przyjęcia Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 /Dz. U. nr 149, poz. 1567/ przyjęto Narodowy Plan Rozwoju 2004-2006, stanowiący załącznik do tegoż rozporządzenia. Zgodnie z załącznikiem Narodowy Plan Rozwoju jest kompleksowym dokumentem określającym strategię społeczno-gospodarczą Polski w pierwszych latach członkostwa w Unii Europejskiej (UE). Dokument został przygotowany na podstawie wytycznych zawartych w rozporządzeniu nr 1260/1999 WE z dnia 21 czerwca 1999r. wprowadzającym ogólne przepisy dotyczące funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 161 z 26.06.1999).
Celem głównym Narodowego Planu Rozwoju jest rozwijanie konkurencyjności gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości, zdolnej do długofalowego, harmonijnego rozwoju, zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz poprawę spójności społecznej, ekonomicznej i przestrzennej z Unią Europejską na poziomie regionalnym i krajowym.
Obok działań o charakterze prawnym, fiskalnym i instytucjonalnym, cele NPR będą
realizowane za pomocą programów i projektów współfinansowanych ze strony instrumentów strukturalnych w ramach Podstaw Wsparcia Wspólnoty i Incjatyw Wspólnotowych , (...).
Narodowy Plan Rozwoju jest zgodny z podstawowymi założeniami polityk Wspólnotowych. Projektowane operacje finansowe ze źródeł Wspólnoty (fundusze strukturalne, Fundusz Spójności) są zgodne z art. 12 rozporządzenia nr 1260/1999 WE.
Narodowy Plan Rozwoju 2004-2006 będzie realizowany poprzez uzgodnione z Komisją Europejską Podstawy Wsparcia Wspólnoty oraz wynikające z tego dokumentu programy operacyjne, a także projekty Funduszu Spójności.
Podstawy Wsparcia Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 będą wdrażane za pomocą pięciu jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO), (....). Obok programów sektorowych będzie realizowany wielofunduszowy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) - zarządzany na poziomie krajowym, ale wdrażany w systemie zdecentralizowanym na poziomie
wojewódzkim. ,br>W ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006, przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745) realizowany jest Priorytet 2: Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.
W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy podatkowej, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez
podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od
podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:
1)bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w w/w przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
2) podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że źródłem finansowania projektu pt. "Nowa rzeczywistość- kurs na prawo jazdy kat. C- szansą dla rolnika", realizowanego przez Pana jako PARTNERA ..., są wyłącznie środki finansowe pochodzące z funduszu strukturalnego, jakim jest Europejski Fundusz Społeczny (puliczne środki wspólnotowe), przekazane Panu za pośrednictwem Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Białymstoku - jako Instytucji Wdrażającej, ponadto Pan bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezwrotnej pomocy. Zatem, otrzymane przez Pana środki finansowe korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na
podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie, w przedstawionym stanie faktycznym, zastosowanie mieć będzie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116 i 122 ustawy.
Art. 24a ust. 1 ustawy podatkowej zobowiązuje osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zwanej dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo ksiąg rachunkowych, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu /straty/, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniania w ewidencji środków
trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a - 22o.
Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów zobowiązani są do stosowania przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów /Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm./.
W podatkowej księdze przychodów i rozchodów należy ewidencjonować tylko przychody podlegające opodatkowaniu oraz koszty ich uzyskania.
Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż otrzymane przez Pana środki finansowe na realizację projektu "Nowa rzeczywistość - kurs na prawo jazdy kat. C - szansą dla rolnika" są zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i dlatego też nie podlegają wpisaniu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów jako przychody podatkowe, jednocześnie wydatki i koszty
bezpośrednio sfinansowane z otrzymanych środków nie stanowią kosztów uzyskania przychodów dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy podatkowej) i tym samym również nie podlegają zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza, iż stanowisko przedstawione w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.
Dokumenty złożone wraz z wnioskiem oraz uzupełnieniem wniosku nie podlegały formalnej i merytorycznej ocenie. .
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i wiąże organy podatkowe do czasu zmiany przepisów.
