Dzialy specjalne produkcji rolnej. - Interpretacja - ILPB1/4511-1-1076/15-12/AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.10.2015, sygn. ILPB1/4511-1-1076/15-12/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Dzialy specjalne produkcji rolnej.

Na podstawie art. 14b ? 1 i ? 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z pozn. zm.) oraz ? 5 pkt 4 rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowaznienia do wydawania interpretacji przepisow prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu dzialajacy w imieniu Ministra Finansow stwierdza, ze stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2015 r. (data wplywu 29 lipca 2015 r.), uzupelnionym w dniu 14 sierpnia 2015 r. oraz w dniu 21 pazdziernika 2015 r., o wydanie interpretacji przepisow prawa podatkowego dotyczacej podatku dochodowego od osob fizycznych w zakresie momentu, od ktorego nalezy ustalic, czy nastapilo przekroczenie limitu przychodu powodujace obowiazek prowadzenia ksiag rachunkowych ? jest nieprawidlowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2015 r. zostal zlozony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczacej podatku dochodowego od osob fizycznych w zakresie momentu, od ktorego nalezy ustalic, czy nastapilo przekroczenie limitu przychodu powodujace obowiazek prowadzenia ksiag rachunkowych.

We wniosku przedstawiono nastepujace zdarzenie przyszle.

  1. Wnioskodawca jest osoba fizyczna majaca miejsce zamieszkania na terenie Polski, podlegajaca w Polsce nieograniczonemu obowiazkowi podatkowemu (?Wnioskodawca?). Wnioskodawca pozostaje w zwiazku malzenskim, w ktorym to malzenstwie panuje ustroj ustawowej wspolnosci majatkowej.
  2. Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne na terytorium Polski, nalezace do jego majatku odrebnego. W prowadzonej dzialalnosci Wnioskodawca wykorzystuje skladniki majatkowe stanowiace ?gospodarstwo rolne? w rozumieniu art. 553 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 2014 r., poz. 121 ze zm.), (?KC?) oraz bedace wlasnoscia Wnioskodawcy, takie jak: (i) budynki gospodarskie, (ii) specjalistyczne maszyny i urzadzenia, niezbedne do prowadzenia dzialalnosci gospodarczej przez Wnioskodawce, a takze (iii) grunty (?Gospodarstwo Rolne?).
  3. Wnioskodawca zamierza tez zalozyc kilka spolek jawnych z siedziba na terytorium Polski, ktore to spolki beda od 2015 r. prowadzic gospodarstwo rolne na terytorium Polski; innym wspolnikiem tej spolki bylaby inna osoba fizyczna; rok obrotowy kazdej ze spolek jawnych to bylby rok kalendarzowy (dalej we wniosku wszystkie spolki jawne sa nazywane jako ?Spolka Jawna?). Spolka Jawna bedzie zatem prowadzila dzialalnosc analogiczna do tej, jaka prowadzi Wnioskodawca na dzien skladania wniosku, a wiec dzialalnosc stanowiaca jeden z ?dzialow specjalnych produkcji rolnej? w rozumieniu ustawy o PIT. Spolka Jawna moze prowadzic dzialalnosc przy wykorzystaniu skladnikow majatkowych, stanowiacych czesc Gospodarstwa Rolnego, ktore zostana wniesione do Spolki Jawnej przez Wnioskodawce jako wklad niepieniezny (aport) albo na podstawie umow dzierzawy zawartych przez Wnioskodawce i kazda z poszczegolnych Spolek Jawnych w celu zapewnienia jej odpowiednich srodkow produkcji rolnej.
  4. Od 2010 r. Wnioskodawca w Gospodarstwie Rolnym prowadzi, a takze Spolka Jawna w gospodarstwie rolnym prowadzilaby dzialalnosc produkcyjna w zakresie: (i) hodowli zwierzat futerkowych (norek) oraz (ii) produkcji skor norczych, tj. celem jest wylacznie produkcja skor norczych, a samo mieso norek (tuszka) podlega utylizacji (?Ferma Norek?). Dzialalnosc Fermy Norek polega wiec zasadniczo na tym, ze samice rodza norki, ktore sa hodowane, a po osiagnieciu doroslosci sa ubijane (wszystkie dorosle samce po kryciu samic sa ubijane juz okolo marca, natomiast niektore samice stado reprodukcyjne) oraz samce na potrzeby kopulacji po zakonczeniu cyklu hodowlanego w danym roku nie sa ubijane. Samice rodza kolejne norki w nastepnym cyklu produkcyjnym i sa ubijane z koncem kolejnego cyklu produkcyjnego). Dzialalnosc w zakresie hodowli norek jest sezonowa, co wynika z rocznego (wynika to z biologii norek) cyklu rozrodczego norek (cykl ten wyglada tak, ze raz do roku samica po ok. 60-dniowej ciazy rodzi 2-8 mlodych (najczesciej 2-3). Okres godowy (krycie samic) przypada na okres od lutego do poczatku marca, narodziny mlodych - na koniec kwietnia lub maj (czasami do poczatku czerwca - zaleznie od warunkow pogodowych i uwarunkowan danego koloru zwierzat). Po ok. 6 tygodniach mlode sa juz czesciowo samodzielne, zas na jesieni matka opuszcza je ostatecznie. Na koniec kazdego cyklu produkcyjnego pozostaja tzw. stado podstawowe, tj. samice i samce (w proporcji 4:1), ktore sa wykorzystywane do rozrodu w nastepnym cyklu produkcyjnym.

Urodzone w danym cyklu produkcyjnym norki nie przeznaczone do rozrodu w nastepnym cyklu produkcyjnym sa ubijane przed koncem danego roku, zwykle w listopadzie/grudniu danego roku. Ubicie norki skutkuje tym, iz taka norka po uspieniu wraz ze skora, jest skladowana w chlodni, a samo oddzielenie skory od tuszki norki (tzw. skorowanie) moze nastapic pozniej, nawet kilka miesiecy po ubiciu norki). Wyprodukowanie norki konczy sie wiec w momencie ubicia norki. Natomiast, moment oddzielenia skory od norki (tzw. skorowanie) jest to moment wyprodukowania samej skorki norczej, ktora nastepnie podlega - w wyspecjalizowanej firmie dzialajacej na zlecenie Wnioskodawcy (Spolki Jawnej) na podstawie umowy o swiadczenie uslug - rowniez dalszej obrobce (tj. tzw. mizdrowaniu, bebnowaniu, formowaniu, suszeniu i nawilzaniu) przed wyslaniem skorki norczej do domu aukcyjnego. Obrobka skorek konczy sie okolo lutego/marca roku nastepnego. Po zakonczeniu procesu przygotowania skory, kazda skora norcza otrzymuje swoj kod kreskowy, pozwalajacy na identyfikacje producenta skory przez dom aukcyjny.

Nastepnie, wyprodukowane z norek ubitych w danym cyklu produkcyjnym skory norcze: (1) moga byc sprzedawane do firm garbarskich i kusnierskich na podstawie umowy sprzedazy (w takim przypadku wlasnosc skory przechodzi ze zbywcy na nabywce) albo (2) sa wysylane - w takim przypadku na podstawie umowy komisu - do zagranicznego domu aukcyjnego (z siedziba w X), stanowiac nadal wlasnosc Wnioskodawcy (Spolki Jawnej). Ze wzgledu na duza wartosc skor norczych, kazda wysylka skor odbywa sie transportem nabywcy - kupujacego albo domu aukcyjnego (kazda dostawa jest dokumentowana listem przewozowym wskazujacym na ilosc wyslanych skor). W razie sprzedazy skor norczych za posrednictwem domu aukcyjnego (tj. na podstawie umowy komisu), kazda ze skor jest juz scisle ewidencjonowana - za pomoca kodu kreskowego - na koncie wlasciciela danej skory norczej od chwili wprowadzenia do magazynu domu aukcyjnego az do moment sprzedazy na aukcji (w ciagu danego roku kalendarzowego jest bowiem w danym domu aukcyjnym kilka terminow aukcji). Taki sposob ewidencji skor powoduje, iz jest bezsporny sposob ustalenia daty produkcji danej skory (co wynika z daty wprowadzenia takiej skory do sytemu magazynowego domu aukcyjnego), a takze ceny uzyskanej ze sprzedazy takiej skory.

  1. Dla unikniecia watpliwosci, ilekroc dalej w tym wniosku jest mowa o ?skor z produkcji 2015 r.? oznacza to skory z norek hodowanych i ubitych w 2015 r., niezaleznie od momentu zakonczenia procesu skorowania (i dalszej obrobki) skor z tych norek.
  2. Istnieja normy branzowe, z ktorych wynika jaki jest koszt wyhodowania norki (np. koszt w postaci skonsumowanej paszy przez jedna norke, koszty opieki weterynaryjnej, koszty szczepien, itp.).
  3. Przychody Wnioskodawcy (a takze przychody Wnioskodawcy ze Spolki Jawnej) z dzialalnosci w zakresie Fermy Norek od rozpoczecia dzialalnosci podlegaly i nadal podlegaja przepisom ustawy o PIT o tzw. dzialach specjalnych produkcji rolnej.
  4. Wnioskodawca, a takze Spolka Jawna (o ile taka spolka zostanie zalozona) do dnia 31 grudnia 2015 r. wyprodukuje i sprzeda okreslona ilosc skor norczych. Sprzedaz skor norczych nastapi na podstawie umowy sprzedazy, ktora - co wynika z przepisow prawa cywilnego - jest zawarta niezaleznie od daty wydania towaru bedacego jej przedmiotem (ta moze byc pozniejsza niz data zawarcia umowy) oraz daty dokonania zaplaty ceny (ta rowniez moze byc pozniejsza niz data zawarcia umowy); umowa sprzedazy musi jednak co najmniej ustalic ilosc towaru oraz cene.
  5. W przypadku czesci odbiorcow skor, faktyczne wydanie skor norczych bedzie mialo miejsce przed dniem 1 stycznia 2016 r., a w przypadku czesci odbiorcow skor, faktyczne wydanie skor norczych bedzie mialo miejsce po dniu 31 grudnia 2015 r. Faktyczna zaplata za czesc produkcji skor norczych wyprodukowanej i sprzedanej przez Wnioskodawce (a takze przez Spolke Jawna) do dnia 31 grudnia 2015 r. (wydanej przed dniem 1 stycznia 2016 r., jak i po dniu 31 grudnia 2015 r.) moze nastapic po dniu 31 grudnia 2015 r
  6. przypadku sprzedazy skor norczych za posrednictwem domu aukcyjnego (na podstawie umowy komisu), sprzedaz skor norczych wyprodukowanych w 2015 r. (tj. skor z produkcji 2015 r.) nastapi w 2016 r. (wynika to z faktu, ze aukcje skor w domu aukcyjnym, z ktorym wspolpracuje Wnioskodawca, odbywaja sie 3-4 razy w roku, w scisle okreslonych terminach) i - byc moze - w roku nastepnym (latach nastepnych). W takim wypadku, Wnioskodawca (Spolka Jawna) uzyska cene w roku, w ktorym zostanie zawarta umowa sprzedazy za posrednictwem domu aukcyjnego. Co do zasady, dom aukcyjny wyplaca Wnioskodawcy (Spolce Jawnej) cene za sprzedaz skor pomniejszona o wynagrodzenie domu aukcyjnego (prowizja domu aukcyjnego).
  7. W 2015 r. Wnioskodawca poniosl i poniesie do dnia 31 grudnia 2015 r. okreslone koszty na produkcje skor norczych wyprodukowanych i sprzedanych w 2015 r. (tj. skor z produkcji 2015 r.), wydanych nabywcom tych skor przed dniem 1 stycznia 2016 r., jak i po dniu 31 grudnia 2015 r.
  8. Od rozpoczecia dzialalnosci gospodarstwa rolnego w zakresie Fermy Norek, jak tez w 2015 r., Wnioskodawca nie prowadzil, nie prowadzi, a Wnioskodawca (Spolka Jawna) nie bedzie prowadzil ksiag rachunkowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 wrzesnia 1994 r. o rachunkowosci (Dz. U. z 2013 r., poz. 330, ze zm.), (?Ustawa o Rachunkowosci?), a takze nie prowadzil i nie prowadzi ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych (tak tez bedzie wygladala sytuacja na dzien 30 grudnia 2015 r.). Wynikalo to z faktu ryczaltowego opodatkowania dzialow specjalnych. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT od 2010 r., tj. od roku, w ktorym rozpoczal dzialalnosc rolna w formie wlasnego gospodarstwa rolnego.
  9. W 2015 r. przychody netto ze sprzedazy osiagnietej przez Wnioskodawce w ramach dzialow specjalnych produkcji rolnej przekroczyly rownowartosc w walucie polskiej 1.200.000 Euro. Wnioskodawca zaklada, ze w 2015 r. przychody netto ze sprzedazy osiagnietej przez Spolke Jawna w ramach dzialow specjalnych produkcji rolnej nie przekrocza rownowartosci w walucie polskiej 1.200.000 Euro.
  10. Wnioskodawca zaklada, ze w 2016 r. przychody netto ze sprzedazy osiagnietej przez Wnioskodawce w ramach dzialow specjalnych produkcji rolnej nie przekrocza rownowartosci w walucie polskiej 1.200.000 Euro. Wnioskodawca zaklada tez, iz w 2016 r. przychody netto ze sprzedazy osiagnietej przez kazda ze Spolek Jawnych, w ktorej Wnioskodawca jest wspolnikiem w ramach dzialow specjalnych produkcji rolnej nie przekrocza rownowartosci w walucie polskiej 1.200.000 Euro. Prognozowane roczne laczne przychody netto Wnioskodawcy oraz ze Spolek Jawnych - jako wspolnika tych spolek - beda przekraczaly rownowartosc w walucie polskiej kwoty 1.200.000 Euro.

Tut. Organ wskazuje, ze tresc opisu zdarzenia przyszlego wynika z uzupelnien wniosku.

W zwiazku z powyzszym opisem zadano nastepujace pytanie

w zakresie momentu, od ktorego nalezy ustalic, czy nastapilo przekroczenie limitu przychodu powodujace obowiazek prowadzenia ksiag rachunkowych.

Czy prawidlowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iz w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszlym przedstawionym we wniosku z Ustawy Nowelizujacej, ktora weszla w zycie z dniem 1 stycznia 2016 r., wynika, iz dopiero od dnia 1 stycznia 2016 r. nalezy ustalic, czy limit przychodu ze sprzedazy przekracza kwote 1.200.000 Euro, a co za tym idzie Wnioskodawca (Spolka Jawna) - niezaleznie od wysokosci osiagnietego przychodu ze sprzedazy w 2016 r. - bedzie mial nadal prawo do opodatkowania podatkiem PIT produkcji wyprodukowanej w 2016 r. przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu...

Tut. Organ informuje, ze tresc ww. pytania wynika z uzupelnienia wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidlowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iz w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszlym przedstawionym we Wniosku z Ustawy Nowelizujacej, ktora weszla w zycie z dniem 1 styczna 2016 r., wynika, iz dopiero od dnia 1 stycznia 2016 r. nalezy ustalic, czy limit przychodu ze sprzedazy przekracza kwote 1.200.000 Euro, a co za tym idzie Wnioskodawca (Spolki Jawna) - niezaleznie od wysokosci osiagnietego przychodu ze sprzedazy w 2016 r. - bedzie mial nadal prawo do opodatkowania podatkiem PIT produkcji wyprodukowanej w 2016 r. przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu.

I.1. Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1) ustawy o PIT, ?przepisow nie stosuje sie do: 1) przychodow z dzialalnosci rolniczej, z wyjatkiem przychodow z dzialow specjalnych produkcji rolnej?. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4) ustawy o PIT, jednym ze zrodel przychodow w podatku PIT sa ?dzialy specjalne produkcji rolnej?. Jak wynika z art. 2 ust. 3 ustawy o PIT, ?dzialami specjalnymi produkcji rolnej? w rozumieniu ustawy o PIT sa: (i) uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, (ii) uprawy grzybow i ich grzybni, (iii) uprawy roslin ?in vitro?, (iv) fermowa hodowla i chow drobiu rzeznego i niesnego, (v) wylegarnie drobiu, (vi) hodowla i chow zwierzat futerkowych i laboratoryjnych, (vii) hodowla dzdzownic, (viii) hodowla entomofagow, (ix) hodowla jedwabnikow, (x) prowadzenie pasiek, a takze (xi) hodowla oraz chow innych zwierzat poza gospodarstwem rolnym. Natomiast nie stanowia ?dzialow specjalnych produkcji rolnej? w rozumieniu ustawy o PIT uprawy, hodowla i chow zwierzat w rozmiarach nieprzekraczajacych wielkosci okreslonych w zalaczniku nr 2 do ustawy o PIT (art. 2 ust. 3a ustawy o PIT). Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4) ustawy o PIT, zrodlami przychodow sa dzialy specjalne produkcji rolnej.

I.2. Stosownie do art. 15 ustawy o PIT (w brzmieniu obowiazujacym w 2015 r.), przychod z dzialow specjalnych produkcji rolnej ustala sie wedlug zasad okreslonych w art. 14 ustawy o PIT, jezeli podatnik prowadzi ksiegi wykazujace te przychody. O zamiarze zalozenia ksiag podatnik jest obowiazany zawiadomic wlasciwego naczelnika urzedu skarbowego przed rozpoczeciem roku podatkowego albo przed rozpoczeciem prowadzenia dzialow specjalnych produkcji rolnej, jezeli nastapilo ono w ciagu roku.

I.3. Rozdzial 5 ?Szczegolne zasady ustalania dochodu? ustawy o PIT zawiera m.in. art. 24 i art. 24a ustawy o PIT; w tym rozdziale sa zawarte przepisy w zakresie szczegolnych zasad ustalenia dochodu, tj. w inny sposob niz wynikajacy z przepisow ustawy o PIT. Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o PIT (w brzmieniu obowiazujacym w 2015 r. i w 2016 r.), u podatnikow, ktorzy prowadza ksiegi rachunkowe, za dochod z dzialalnosci gospodarczej uwaza sie dochod wykazany na podstawie prawidlowo prowadzonych ksiag, zmniejszony o dochody wolne od podatku i zwiekszony o wydatki niestanowiace kosztow uzyskania przychodow, zaliczone uprzednio w ciezar kosztow uzyskania przychodow.

Z kolei, zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy o PIT (w brzmieniu obowiazujacym w 2015 r. i w 2016 r.), dochodem (strata) z dzialow specjalnych produkcji rolnej jest roznica pomiedzy przychodem z tytulu prowadzenia tych dzialow a poniesionymi kosztami uzyskania, powiekszona o wartosc przyrostu stada zwierzat na koniec roku podatkowego w porownaniu ze stanem na poczatek roku i pomniejszona o wartosc ubytkow w tym stadzie w ciagu roku podatkowego. Dochod z dzialow specjalnych produkcji rolnej, jezeli podatnik nie prowadzi ksiag, o ktorych mowa w art. 15 ustawy o PIT, ustala sie przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z okreslonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzecej, okreslonych w Zalaczniku nr 2 do ustawy o PIT (a faktycznie od 2002 r. na podstawie norm okreslonych w rozporzadzeniu wydanym na podstawie art. 24 ust. 7 ustawy o PIT).

Art. 24 ust. 7 ustawy o PIT (w brzmieniu obowiazujacym w 2015 r. i w 2016 r.) stanowi, iz minister wlasciwy do spraw finansow publicznych w porozumieniu z ministrem wlasciwym do spraw rolnictwa, poczynajac od roku podatkowego 2002, oglasza w drodze rozporzadzenia normy szacunkowe, o ktorych mowa w art. 24 ust. 4 ustawy o PIT, zmieniajac je corocznie w stopniu odpowiadajacym wskaznikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej, oglaszanego przez Prezesa Glownego Urzedu Statystycznego w Dzienniku Urzedowym Rzeczypospolitej Polskiej ?Monitor Polski?.

? 1 Rozporzadzenia Ministra Finansow z dnia 31 pazdziernika 2014 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z dzialow specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2014 r., poz. 1558), wydanego na ww. podstawie prawnej, okresla normy szacunkowe dochodu z dzialow specjalnych produkcji rolnej obowiazujace w 2015 r., stanowiace zalacznik do rozporzadzenia. W tym zalaczniku, w przypadku norek (poz. 8 lit. b) jako - jednostka rodzajow produkcji - wskazana jest ?powyzej 2 szt. samic stada podstawowego? oraz kwota podatku. Podatek PIT wedlug norm szacunkowych za dany rok podatkowy jest zatem nalezny wylacznie od ilosci sztuk samic stada podstawowego na poczatek danego cyklu produkcyjnego, a nie od ilosci sprzedanych zwierzat lub ilosci skor z ubitych zwierzat ? urodzonych przez te samice w danym cyklu produkcyjnym lub dochodu z tego tytulu albo momentu uzyskania tego przychodu/dochodu.

I.4. Zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o PIT (w brzmieniu obowiazujacym w 2015 r. i w 2016 r.), osoby fizyczne, spolki cywilne osob fizycznych, spolki jawne osob fizycznych oraz spolki partnerskie, wykonujace dzialalnosc gospodarcza, sa obowiazane prowadzic podatkowa ksiege przychodow i rozchodow, zwana dalej ?ksiega?, co do zasady, albo ksiegi rachunkowe, zgodnie z odrebnymi przepisami, w sposob zapewniajacy ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokosci naleznego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a takze uwzgledniac w ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych informacje niezbedne do obliczenia wysokosci odpisow amortyzacyjnych. Z kolei zgodnie z art. 24a ust. 2 pkt 2) ustawy o PIT (w brzmieniu obowiazujacym w 2015 r. i w 2016 r.), obowiazek prowadzenia ksiegi dotyczy rowniez osob prowadzacych dzialy specjalne produkcji rolnej, jezeli osoby te zglosily zamiar prowadzenia tych ksiag.

I.5. Jak wynika z art. 1 Ustawy Nowelizujacej, w art. 15 ustawy o PIT z dniem 1 stycznia 2016 r. zostanie dokonana zmiana, w ten sposob, iz obecna tresc art. 15 ustawy o PIT stanie sie art. 15 ust. 1 ustawy o PIT oraz zostanie dodany art. 15 ust. 2 ustawy o PIT, zgodnie z ktorym ?W przypadku gdy obowiazek prowadzenia ksiag rachunkowych wynika z przepisow o rachunkowosci, przychod z dzialow specjalnych produkcji rolnej ustala sie na podstawie prowadzonych ksiag rachunkowych wedlug zasad okreslonych w art. 14 . W takim przypadku nie ma obowiazku zawiadamiania wlasciwego naczelnika urzedu skarbowego o zalozeniu ksiag rachunkowych?. Tzw. przepisy przejsciowe zawarte sa w art. 6 i art. 7 Ustawy Nowelizujacej i nie reguluja - w ocenie Wnioskodawcy - zagadnien wskazanych we wniosku.

I.6. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1) i pkt 2) ustawy o rachunkowosci, ?przepisy ustawy o rachunkowosci (?) stosuje sie (...) do majacych siedzibe lub miejsce sprawowania zarzadu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej: (1) spolek handlowych (osobowych i kapitalowych, w tym rowniez w organizacji) oraz spolek cywilnych, z zastrzezeniem pkt 2, a takze innych osob prawnych, z wyjatkiem Skarbu Panstwa i Narodowego Banku Polskiego; (2) osob fizycznych, spolek cywilnych osob fizycznych, spolek jawnych osob fizycznych oraz spolek partnerskich, jezeli ich przychody netto ze sprzedazy towarow, produktow i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosly co najmniej rownowartosc w walucie polskiej 1 200 000 euro?.

Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o rachunkowosci, ?osoby fizyczne, spolki cywilne osob fizycznych, spolki jawne osob fizycznych oraz spolki partnerskie moga stosowac zasady rachunkowosci okreslone ustawa rowniez od poczatku nastepnego roku obrotowego, jezeli ich przychody netto z sprzedazy towarow, produktow i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy sa nizsze niz rownowartosc w walucie polskiej 1.200.000 euro. W tym przypadku osoby te lub wspolnicy przed rozpoczeciem roku obrotowego sa obowiazani do zawiadomienia o tym urzedu skarbowego, wlasciwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym?.

II Wnioskodawca wskazuje, iz biorac pod uwage to, ze Ustawa Nowelizujaca wejdzie w zycie dopiero w dniu 1 stycznia 2016 r., oznacza to, iz ?poprzednim rokiem obrotowym? co do ktorego mozna zastosowac przepisy Ustawy Nowelizujacej moze byc rok nie wczesniejszy niz rok 2016.

Wynika z tego, ze obowiazek prowadzenia ksiag rachunkowych przez Wnioskodawce (Spolke Jawna) powstanie najwczesniej w 2017 r. - w przypadku, w ktorym Wnioskodawca przekroczy limit przychodow ze sprzedazy w kwocie 1.200.000 Euro w 2016 r.

Natomiast, zdaniem Wnioskodawcy, obowiazek prowadzenia ksiag rachunkowych w 2016 r. przez Wnioskodawce (Spolke Jawna) nie powstanie jeszcze w sytuacji, w ktorej Wnioskodawca przekroczy ww. limit w 2015 r.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, prawidlowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iz w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszlym przedstawionym we Wniosku z Ustawy Nowelizujacej, ktora weszla w zycie z dniem 1 styczna 2016 r., wynika, iz dopiero od dnia 1 stycznia 2016 r. nalezy ustalic, czy limit przychodu ze sprzedazy przekracza kwote 1.200.000 Euro, a co za tym idzie Wnioskodawca (Spolka Jawna) - niezaleznie od wysokosci osiagnietego przychodu ze sprzedazy w 2016 r. - bedzie mial nadal prawo do opodatkowania podatkiem PIT produkcji wyprodukowanej w 2016 r. przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu.

Tut. Organ wskazuje, ze tresc wlasnego stanowiska Wnioskodawcy wynika z uzupelnienia wniosku.

W swietle obowiazujacego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszlego jest nieprawidlowe.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osob fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z pozn. zm.), przepisow ustawy nie stosuje sie do przychodow z dzialalnosci rolniczej, z wyjatkiem przychodow z dzialow specjalnych produkcji rolnej.

Jak stanowi art. 2 ust. 3 tej ustawy, dzialami specjalnymi produkcji rolnej sa: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybow i ich grzybni, uprawy roslin ?in vitro?, fermowa hodowla i chow drobiu rzeznego i niesnego, wylegarnie drobiu, hodowla i chow zwierzat futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dzdzownic, hodowla entomofagow, hodowla jedwabnikow, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chow innych zwierzat poza gospodarstwem rolnym.

Przy czym w mysl art. 2 ust. 3a cyt. ustawy, nie stanowia dzialow specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chow zwierzat w rozmiarach nieprzekraczajacych wielkosci okreslonych w zalaczniku nr 2 do ustawy, zwanym ?zalacznikiem nr 2?.

Stosownie do tresci art. 10 ust. 1 pkt 4 powolywanej ustawy, dzialy specjalne produkcji rolnej sa odrebnym zrodlem przychodow.

Zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych, przychod z dzialow specjalnych produkcji rolnej ustala sie wedlug zasad okreslonych w art. 14, jezeli podatnik prowadzi ksiegi wykazujace te przychody. O zamiarze zalozenia ksiag podatnik jest obowiazany zawiadomic wlasciwego naczelnika urzedu skarbowego przed rozpoczeciem roku podatkowego albo przed rozpoczeciem prowadzenia dzialow specjalnych produkcji rolnej, jezeli nastapilo ono w ciagu roku.

Jednoczesnie tut. Organ zauwaza, ze na mocy art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych oraz niektorych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r., poz. 699, z pozn. zm) z dniem 1 stycznia 2016 r. nastepuje zmiana art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych.

W zwiazku z tym, zgodnie z art. 15 ust. 1 cyt. ustawy - w brzmieniu obowiazujacym od 1 stycznia 2016 r. - przychod z dzialow specjalnych produkcji rolnej ustala sie wedlug zasad okreslonych w art. 14, jezeli podatnik prowadzi ksiegi wykazujace te przychody. O zamiarze zalozenia ksiag podatnik jest obowiazany zawiadomic wlasciwego naczelnika urzedu skarbowego przed rozpoczeciem roku podatkowego albo przed rozpoczeciem prowadzenia dzialow specjalnych produkcji rolnej, jezeli nastapilo ono w ciagu roku, z zastrzezeniem ust. 2.

Natomiast w mysl art. 15 ust. 2 powolywanej ustawy, obowiazujacego od 1 stycznia 2016 r., w przypadku gdy obowiazek prowadzenia ksiag rachunkowych wynika z przepisow o rachunkowosci, przychod z dzialow specjalnych produkcji rolnej ustala sie na podstawie prowadzonych ksiag rachunkowych wedlug zasad okreslonych w art. 14. W takim przypadku nie ma obowiazku zawiadamiania wlasciwego naczelnika urzedu skarbowego o zalozeniu ksiag rachunkowych.

Stosownie do tresci art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych, dochodem (strata) z dzialow specjalnych produkcji rolnej jest roznica pomiedzy przychodem z tytulu prowadzenia tych dzialow a poniesionymi kosztami uzyskania, powiekszona o wartosc przyrostu stada zwierzat na koniec roku podatkowego w porownaniu ze stanem na poczatek roku i pomniejszona o wartosc ubytkow w tym stadzie w ciagu roku podatkowego. Dochod z dzialow specjalnych produkcji rolnej, jezeli podatnik nie prowadzi ksiag, o ktorych mowa w art. 15, ustala sie przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z okreslonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzecej, okreslonych w zalaczniku nr 2.

Ponadto, zgodnie z art. 24a ust. 1 powolywanej ustawy, osoby fizyczne, spolki cywilne osob fizycznych, spolki jawne osob fizycznych oraz spolki partnerskie, wykonujace dzialalnosc gospodarcza, sa obowiazane prowadzic podatkowa ksiege przychodow i rozchodow, zwana dalej ?ksiega?, z zastrzezeniem ust. 3 i 5, albo ksiegi rachunkowe, zgodnie z odrebnymi przepisami, w sposob zapewniajacy ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokosci naleznego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a takze uwzgledniac w ewidencji srodkow trwalych oraz wartosci niematerialnych i prawnych informacje niezbedne do obliczenia wysokosci odpisow amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Tut. Organ zauwaza, ze w mysl art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 wrzesnia 1994 r. o rachunkowosci (Dz. U. z 2013 r., poz. 333, z pozn. zm.), przepisy ustawy o rachunkowosci, zwanej dalej ?ustawa?, stosuje sie, z zastrzezeniem ust. 3, do majacych siedzibe lub miejsce sprawowania zarzadu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

  • spolek handlowych (osobowych i kapitalowych, w tym rowniez w organizacji) oraz spolek cywilnych, z zastrzezeniem pkt 2, a takze innych osob prawnych, z wyjatkiem Skarbu Panstwa i Narodowego Banku Polskiego (pkt 1)
  • osob fizycznych, spolek cywilnych osob fizycznych, spolek jawnych osob fizycznych oraz spolek partnerskich, jezeli ich przychody netto ze sprzedazy towarow, produktow i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosly co najmniej rownowartosc w walucie polskiej 1 200 000 euro (pkt 2).

Zatem przepisy ustawy o rachunkowosci stosuje sie do osob fizycznych, spolek cywilnych osob fizycznych, spolek jawnych osob fizycznych oraz spolek partnerskich, ktorych przychody netto ze sprzedazy towarow, produktow i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosly co najmniej rownowartosc w walucie polskiej 1 200 000 euro.

W zwiazku z tym, majac na uwadze tresc art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych, nalezy wskazac, ze w stanie prawnym obowiazujacym od 1 stycznia 2016 r., osoby fizyczne, spolki cywilne osob fizycznych, spolki jawne osob fizycznych oraz spolki partnerskie, jezeli ich przychody netto ze sprzedazy towarow, produktow i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosly co najmniej rownowartosc w walucie polskiej 1 200 000 euro, ustalaja przychod z dzialow specjalnych produkcji rolnej na podstawie prowadzonych ksiag rachunkowych wedlug zasad okreslonych w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych, co ? z uwagi na tresc art. 24 ust. 4 powolywanej ustawy podatkowej ? wiaze sie z brakiem mozliwosci ustalania dochodu z dzialow specjalnych produkcji rolnej przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z okreslonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzecej, okreslonych w zalaczniku nr 2.

Jednoczesnie wymaga podkreslenia, ze skoro taki stan prawny bedzie obowiazywal od 1 stycznia 2016 r., to poprzednim rokiem obrotowym, do ktorego odnosi sie przepis art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, jest rok 2015.

Przechodzac na grunt rozpatrywanej sprawy, nalezy wskazac, ze na podstawie znowelizowanych przepisow ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych, ktore wchodza w zycie od 1 stycznia 2016 r., w celu ustalenia, czy w roku podatkowym 2016 Wnioskodawca (Spolka Jawna) bedzie mial nadal prawo do opodatkowania podatkiem dochodowym produkcji wyprodukowanej w 2016 r. przy zastosowaniu norm szacunkowych, nalezy ustalic, czy w roku podatkowym przekraczajacym ten rok, tj. w roku 2015, limit przychodu netto ze sprzedazy przekroczyl rownowartosc w walucie polskiej 1 200 000 euro. Przekroczenie tego limitu w roku 2015 skutkuje tym, ze w roku 2016 nie bedzie mozliwosci opodatkowania dochodu z dzialow specjalnych produkcji rolnej przy zastosowaniu norm szacunkowych.

Zatem nie mozna zgodzic sie ze stanowiskiem Wnioskodawcy, w mysl ktorego dopiero od dnia 1 stycznia 2016 r. nalezy ustalic, czy limit przychodu ze sprzedazy przekracza kwote 1.200.000 Euro, a co za tym idzie Wnioskodawca (Spolka Jawna) - niezaleznie od wysokosci osiagnietego przychodu ze sprzedazy w 2016 r. - bedzie mial nadal prawo do opodatkowania podatkiem PIT produkcji wyprodukowanej w 2016 r. przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidlowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszlego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowiazujacego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysluguje prawo do wniesienia skargi na niniejsza interpretacje przepisow prawa podatkowego z powodu jej niezgodnosci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewodzkiego Sadu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznan, po uprzednim wezwaniu na pismie organu, ktory wydal interpretacje ? w terminie 14 dni od dnia, w ktorym skarzacy dowiedzial sie lub mogl sie dowiedziec o jej wydaniu ? do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 ? 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sadami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z pozn. zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwoch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a jezeli organ nie udzielil odpowiedzi na wezwanie, w terminie szescdziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 ? 2 ww. ustawy).

Skarge wnosi sie za posrednictwem organu, ktorego dzialanie lub bezczynnosc sa przedmiotem skargi (art. 54 ? 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 7 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu