POSTANOWIENIE - Interpretacja - PB2-415/66/06/MT

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.06.2006, sygn. PB2-415/66/06/MT, Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2005 r. Nr. 8, poz. 60 tekst jednolity) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10.04.2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 20.04.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, stwierdza iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

W dniu 10.04.2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 20.04.2006 r.) płatnik zwrócił się z pismem do tutejszego organu podatkowego w sprawie interpretacji opodatkowania:
- odszkodowania wypłacanego przez ubezpieczyciela bezpośrednio osobie poszkodowanej,
- częściowego zwrotu kosztów remontu na rzecz członka Spółdzielni Mieszkaniowej.
Zgodnie z informacjami podanymi we wniosku wynika, iż Spółdzielnia Mieszkaniowa "..." zawiera umowy ubezpieczania odpowiedzialności cywilnej ze specjalną klauzulą dot. szkód wodno-kanalizacyjnych określające warunki wypłaty i maksymalną wysokość jednorazowego odszkodowania w przypadku zaistnienia takiego zdarzenia. Odszkodowanie wypłacane jest przez ubezpieczyciela bezpośrednio osobie poszkodowanej po ustaleniu przyczyny szkody, w oparciu o wycenę dokonaną przez inspektora firmy ubezpieczeniowej do wysokości ustalonej w umowie. Dotychczas wysokość poszczególnych szkód mieściła się w wyznaczonym limicie. Jednakże jak Państwo informujecie w bieżącym roku doszło do przekroczenia w/w limitu. Spółdzielnia na wniosek lokatora wypłaciła różnicę jako rekompensata poniesionej szkody.
Państwa zdaniem zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po stronie lokatora nastąpił przychód z pozostałych źródeł. W związku z powyższym zobowiązani są Państwo do wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C.
Jednocześnie Spółdzielnia zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r., tworzy fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych, który stanowi źródło finansowania wydatków remontowych. W ramach funduszu Spółdzielnia przeprowadza obowiązkowe badania techniczne mające na celu sprawdzenie instalacji. Wyniki decydują o przeprowadzeniu wymiany instalacji. Jednakże niektórzy lokatorzy decydują się na indywidualną wymianę. Spółdzielnia dokonując częściowego zwrotu kosztów remontu lokatorowi, obciąża nimi koszty funduszu remontowego.
Według Państwa zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po stronie lokatora nastąpił przychód z pozostałych źródeł. W związku z powyższym zobowiązani są Państwo do wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych w 2006 roku PIT-8C.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku i obowiązujący w tym okresie stan prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik, informuje:
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21 i zwolnionych od podatku na podstawie odrębnych przepisów. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowy jest suma dochodów ze wszystkich źródeł przychodów.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt. 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty z wyjątkiem alimentów na dzieci, stypendia, dotacje /subwencje/ inne niż wymienione w art. 14 ustawy, dopłaty nagrody i inne nie odpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12 - 14 i 17 ustawy oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użyte przez ustawodawcę w w/w przepisie określenie "w szczególności" powoduje, że katalog wymienianych przychodów z innych źródeł nie jest zamknięty i ma jedynie charakter przykładowy.
Jednocześnie ustawodawca na podstawie przepisu art. 42a ustawy unormował, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności, lub świadczeń o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.
W świetle w/w uregulowań ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy stwierdzić, że środki pieniężne przekazane przez Spółdzielnię Mieszkaniową dla użytkowników mieszkań tytułem rekompensat poniesionej szkody, czy zwrotu kosztów wymiany instalacji, którą mieszkańcy wykonali we własnym zakresie mieszczą się w pojęciu przychodu i należy go zakwalifikować do katalogu określonego w powołanym przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym, zarówno w pierwszym jak i w drugim przypadku Spółdzielnia Mieszkaniowa "..." jest zobowiązana sporządzić informację o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C.

Powyższa interpretacja:
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zgodnie z art. 236 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik