UZASADNIENIE - Interpretacja - ILPB1/415-707/08-2/AG

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.11.2008, sygn. ILPB1/415-707/08-2/AG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

UZASADNIENIE


W dniu 9 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wynagrodzenia wypłaconego prokurentowi.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka wypłaca wynagrodzenie prokurentowi, który pełni swoje funkcje na podstawie powołania przez Zarząd Spółki. W uchwale powołującej prokurenta do wykonywania określonych czynności w Spółce ustalono jego wynagrodzenie.

Prokurent nie jest pracownikiem Spółki, nie działa również na podstawie umowy zlecenia. Zdaniem Spółki wynagrodzenia prokurenta nie należy kwalifikować do przychodów ze świadczenia usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu zawarte w kodeksie cywilnym.

Skoro wynagrodzenie wypłacane prokurentowi znajduje swoje źródło wyłącznie w uchwale Zarządu powołującej go do pełnienia określonych funkcji w Spółce, to zdaniem Spółki dla prokurenta jest przychodem z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Co za tym idzie Spółka nie musi pobierać jako płatnik zaliczek na podatek dochodowy. Ciąży jedynie na Niej obowiązek sporządzenia informacji o wysokości uzyskanych przez prokurenta przychodów PIT-8C, w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka dokonała prawidłowej klasyfikacji przychodów prokurenta do przychodów z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i, co za tym idzie, nie ma obowiązku potrącenia i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie prokurenta pełniącego funkcję na podstawie powołania przez Zarząd Spółki, winno być zakwalifikowane jako przychód z tzw. innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spółka wypłacając wynagrodzenie prokurentowi nie pełni obowiązków płatnika, gdyż prokurenta nie łączy ze Spółką inny tytuł prawny, na podstawie którego stałaby się płatnikiem. Przychody prokurenta nie są więc opodatkowane w ciągu roku. Po zakończeniu roku podatkowego prokurent rozliczy otrzymane przychody w zeznaniu rocznym, opodatkowując je według skali podatkowej, uwzględniając ewentualne koszty związane z osiągnięciem przychodów z tytułu pełnienia swojej funkcji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 109 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), prokura jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę podlegającego obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców, które obejmuje umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Prokurent zostaje powołany na mocy aktu powołania jakim jest najczęściej uchwała Zarządu. Udzielenie prokury jest czynnością prawną jednostronną, a stosunek prawny jaki zachodzi między Spółką a prokurentem nie ma charakteru zobowiązania. W związku z powyższym powołanie prokurenta skutkuje jedynie umocowaniem go do wykonywania czynności związanych z prowadzeniem działalności Spółki, nie zaś powstaniem umowy, w wyniku której prokurent zobowiązuje się do wykonywania danego świadczenia na rzecz Spółki. Powołanie do pełnienia określonych funkcji przez prokurenta nie skutkuje wymogiem osiągnięcia określonego rezultatu.


Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż tytułem do wypłaty świadczenia pieniężnego prokurentowi jest uchwała zarządu Spółki. Wobec powyższego ww. świadczenie pieniężne należy zakwalifikować do podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychodów z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dokonująca wypłaty wynagrodzenia dla prokurenta Spółka nie jest obowiązana do pobrania zaliczki na podatek. Ma ona jedynie obowiązek sporządzić informację o wysokości uzyskanych przez prokurenta przychodów PIT8C i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją prokurentowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg miejsca zamieszkania podatnika. W myśl bowiem art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przytoczonych wyżej regulacji wynika, iż wynagrodzenie prokurenta pełniącego swą funkcje wyłącznie na podstawie powołania stanowi dla niego przychód z innych źródeł, tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobierania i odprowadzania zaliczki z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Istota interpretacji

Czy Spółka dokonała prawidłowej klasyfikacji przychodów prokurenta do przychodów z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i, co za tym idzie, nie ma obowiązku potrącenia i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych?

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu