Podatnik zakupił dla celów prowadzonej działalności zabudowaną nieruchomość. Z przedłożonego aktu notarialnego wynika, że zakupioną nieruchomość stano... - Interpretacja - IX-005/252a/Z/K/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.10.2006, sygn. IX-005/252a/Z/K/06, Urząd Skarbowy Łódź-Widzew

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Podatnik zakupił dla celów prowadzonej działalności zabudowaną nieruchomość. Z przedłożonego aktu notarialnego wynika, że zakupioną nieruchomość stanowi grunt i znajdujące się na niej zabudowania (budynek po byłej szkole, murowane komórki i budynek wc). W umowie podana jest cena nabycia w łącznej kwocie za poszczególne składniki nieruchomości (budynki i grunt).

Moment zaliczenia nw. wydatków do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności ?

  1. kosztów zakupu nieruchomości ( budynek wraz z gruntem),
  2. kosztów aktu notarialnego,
  3. kosztów udzielenia kredytu na zakup tejże nieruchomości oraz odsetek od kredytu,
  4. kosztów sporządzenia wyceny nieruchomości dla potrzeb banku udzielającego kredytów: na zakup nieruchomości oraz rozbudowę i adaptację budynków,
  5. kosztów związanych z ogrodzeniem , zabezpieczeniem nieruchomości od kradzieży, utrzymaniem odpowiedniego stanu technicznego i użytkowego do czasu rozpoczęcia działalności,
  6. kosztów opłat skarbowych, prac geodezyjnych, kosztorysów projektów związanych z rozbudową i adaptacją ww. nieruchomości,
  7. kosztów udzielenia kredytu na rozbudowę i adaptację nieruchomości,
  8. opłat abonamentowych za energię, wodę, podatku od nieruchomości do czasu rozpoczęcia działalności w opisanej nieruchomości.

Zdaniem Podatnika wydatki związane z zabudowaną nieruchomością (dotyczące jej nabycia, remontu, rozbudowy, adaptacji) winny być zaliczone do kosztów w momencie przyjęcia środka trwałego do użytku, wg ceny zakupu oraz poniesionych w późniejszym okresie wydatków udokumentowanych odpowiednimi dokumentami, a pozostałe wydatki w momencie ich faktycznego poniesienia.

Rozpatrując wniosek Pana Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Widzew stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 22h. ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze. zm.) odpisów amortyzacyjnych dokonuje się:

od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 22k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji (wykazu), z zastrzeżeniem art. 22e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których, zgodnie z art. 23 ust. 1, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, a pozostałe wydatki w momencie ich faktycznego poniesienia.

Reasumując, koszty wymienione w pkt 1-7wniosku (z wyjątkiem wartości gruntu) stanowią wartość nieruchomość, która podlega odpisom amortyzacyjnym, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji (wykazu), a koszty wymienione w poz. 8 stanowią bezpośrednie koszty prowadzonej działalności w momencie ich faktycznego poniesienia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Urząd Skarbowy Łódź-Widzew