-37497202.jpg)
Temat interpretacji
W dniu 01.03.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tychach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.W myśl art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa stosownie do swojej właściwości na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Podatnik w przedmiotowym wniosku zwrócił się m. in. z zapytaniem "czy w związku ze sprzedażą zorganizowanego przedsiębiorstwa w wyniku której zostało zlikwidowane owe przedsiębiorstwo istnieje możliwość rozliczenia w 2006 roku przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą reszty straty z pozarolniczej działalności gospodarczej powstałej w 2004 r. i częściowo rozliczonej w 2005 roku?"
Z przestawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że w styczniu 2006 r. sprzedał zorganizowane przedsiębiorstwo na podstawie umowy sprzedaży przedsiębiorstwa w postaci zespołu składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisu art. 551 Kodeksu cywilnego. W wyniku tej transakcji podatnik zakończył prowadzenie działalności gospodarczej sprzedanego przedsiębiorstwa. Zdaniem wnioskodawcy w związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności gospodarczej brak jest możliwości rozliczenia straty w przyszłości, w związku z powyższym zasadnym byłoby rozliczenie straty w momencie likwidacji działalności.
Organ podatkowy biorąc pod uwagę stan prawny oraz przedstawiony i uzupełniony przez wnioskodawcę stan faktyczny zważył co następuje:Zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym, że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty. Tak więc odliczenie straty osiągniętej w danym roku podatkowym jest możliwe najwcześniej w roku następnym, od dochodu podatnika z tego samego źródła, czyli z pozarolniczej działalności gospodarczej. W momencie likwidacji działalności gospodarczej, podatnik ma obowiązek zgodnie z art. 44 ust. 4 ustawy ustalić podatek dochodowy w formie ryczałtu od dochodu ustalonego na podstawie art. 24 ust. 3 (zdanie pierwsze), który stanowi: w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. A zatem, jak wynika z przytoczonego przepisu podatnik nie ma prawa do odliczenia od dochodu ustalonego w związku z likwidacją firmy straty z lat ubiegłych.W świetle przytoczonych przepisów należało uznać, iż stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę jest nieprawidłowe.
