POSTANOWIENIE - Interpretacja - PD I 0090/1/119/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.11.2005, sygn. PD I 0090/1/119/05, Urząd Skarbowy Wrocław-Krzyki

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.)Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki stwierdza, że stanowisko Pani X oraz Pana Y przedstawione we wniosku z dnia 12.10.2005 r., który wpłynął w dniu 20.10.2005 r. o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.10.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek został uzupełniony przez wnioskodawców w dniu 25.10.2005 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cyt. ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z wniosku wspólników spółki cywilnej wynika, że spółka prowadzi rozliczenia w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Spółka zatrudnia skierowanego przez Urząd Pracy bezrobotnego. Powiatowy Urząd Pracy zwraca cześć kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne bezrobotnego, które jak wyjaśniają wspólnicy spółki cywilnej wykazywane są jako pozostałe przychody operacyjne.

W związku z powyższym wspólnicy spółki cywilnej zwrócili się z zapytaniem czy zwrot części wyżej wymienionych kosztów z Powiatowego Urzędu Pracy wykazywanych jako pozostałe przychody operacyjne należy uwzględnić w kwocie zobowiązującej do prowadzenia ksiąg rachunkowych przy wyliczaniu wysokości osiągniętych w danym roku podatkowym przychodów?

Zdaniem wspólników spółki cywilnej przy wyliczaniu ww. przychodów nie należy uwzględniać pozostałych przychodów operacyjnych.

Stanowisko organu podatkowego

Na wstępie należy wyjaśnić, że przepisy rozporządzania Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.) nie posługują się pojęciem "pozostałe przychody operacyjne". Termin ten występuje w ustawie o rachunkowości, przez który zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości rozumie się "przychody związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki".

Przepisy ww. rozporządzenia rozróżniają termin >przychódpozostałe przychody<. zgodnie z obja do podatkowej ksi przychod i rozchod stanowi integraln cz ww. rozporz kolumna jest przeznaczona wpisywania ze sprzeda wyrob handlowych us natomiast pozosta kwoty zaewidencjonowanych w kolumnach>

W odniesieniu do wniosku wspólników należy stwierdzić, że zwrot części kosztów na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne bezrobotnego z Powiatowego Urzędu Pracy, w rozumieniu przepisów cytowanego rozporządzenia należy kwalifikować zgodnie z obowiązującym nazewnictwem do pozostałych przychodów.

Zgodnie z zapisem zawartym w art. 24a ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeśli ich przychody w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej, co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości.

Wyrażone w euro wielkości, o których mowa powyżej, przelicza się na walutę polską według średniego kursu ogłaszanego przez NBP, obowiązującego w dniu 30 września roku poprzedzającego rok podatkowy (art. 24a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymywane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków (...).

Treść wyżej wymienionego przepisu wskazuje, że otrzymane przysporzenie w postaci zwrotu części kosztów na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne bezrobotnego z Powiatowego Urzędu Pracy, stanowi dla spółki przychód z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy i zgodnie z przepisami cytowanego powyżej rozporządzenia podlega zaewidencjonowaniu jako pozostałe przychody w kolumnie 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Reasumując, ustawodawca w art. 24a ust. 4 ustawy, nakładając na podatników obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych, który to uzależniony jest od wielkości przychodu uzyskanego w poprzednim rok podatkowym posłużył się terminem "przychody w rozumieniu art. 14". A zatem, zgodnie z wolą ustawodawcy, przy wyliczaniu wielkości przychodów za dany rok podatkowy należy mieć na względzie wszystkie przychody uzyskane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą wymienione w art. 14 ww. ustawy, w tym również pozostałe przychody.

Powyższe jednoznacznie wskazuje, że stanowisko wspólników spółki cywilnej zawarte we wniosku z dnia 12.10.2005 r. jest nieprawidłowe

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienia do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy Wrocław-Krzyki