P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PD-1-415-33-06

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.08.2006, sygn. PD-1-415-33-06, Urząd Skarbowy w Nowym Sączu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w N. działając na podstawie art. 216, 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.05.2006 r. uzupełnionego w dniu 13.06.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 16.05.2006 r. zwróciła się Pani do Naczelnika Urzędu Skarbowego w N. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Własne stanowisko w sprawie będącej przedmiotem wniosku oraz stempel opłaty skarbowej uzupełnione zostały w dniu 13.06.2006 r. Skierowane przez Panią pytanie:
Czy informacja dołączona do książeczki czynszowej za miesiąc październik 2005 r. o włączeniu przez Spółdzielnię Mieszkaniową funduszu termorenowacji do funduszu remontowego z ważnością od 1 stycznia 2005 roku. upoważnia do odliczania wydatków na ten cel za cały 2005 rok?
Pani zdaniem, w związku z włączeniem funduszu termorenowacji do funduszu remontowego spółdzielni istnieje możliwość odliczenia tego składnika czynszu od 1 stycznia 2005 roku.

Począwszy od 2003 r. obowiązywał kolejny trzyletni okres funkcjonowania ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego obejmujący lata 2003-2005.
W przedmiotowej sprawie mają zastosowanie przepisy art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.), który stanowi, że wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 wyżej wymienionej ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku.Zgodnie natomiast z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik ponosił wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Art. 27a ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi między innymi, że wysokość wydatków na cele wymienione w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z tym że wydatki na cele wymienione w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. d) ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty.
Zatem w powołanym przepisie ustawodawca jednoznacznie określił sposób dokumentowania wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, podlegających odliczeniu od podatku. Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że wysokość wydatków w tym zakresie ustala się wyłącznie na podstawie dowodu wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, przy czym bez znaczenia jest, czy wpłata zostanie dokonana za pomocą przelewu bankowego, przekazu pocztowego lub bezpośrednio w kasie spółdzielni.

W świetle powyższego ma Pani prawo odliczać od podatku tylko faktyczne kwoty wpłat na fundusz remontowy wynikające z dowodów wpłat i nie ma znaczenia, że Spółdzielnia Mieszkaniowa do naliczenia czynszu za październik 2005 roku dołączyła informację, że z dniem 01.01.2005 r. fundusz termorenowacji, uchwałą nr 74/05 podjętą w dniu 04 sierpnia 2005 roku, został włączony do funduszu remontowego od dnia 01.01.05 r. Tylko wystawiony przez Spółdzielnię Mieszkaniową dowód wpłaty czynszu (zaliczki na poczet utrzymania nieruchomości) i innych należności na rzecz spółdzielni z wyszczególnioną oddzielną pozycją kwoty wpłaty na fundusz remontowy uprawniać będzie do dokonania odliczenia od podatku z tego tytułu.

W dacie złożenia wniosku nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.

Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w K. za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w N. w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Nowym Sączu