Decyzja - Interpretacja - BI/4117-0005/05

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.04.2005, sygn. BI/4117-0005/05, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu zażalenia Pana ... na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku z dnia 8 marca 2005r. Nr PI/3/415-2/05 dotyczące udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego -

uznając, ze zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie utrzymuje się w mocy niniejsze postanowienie.

U z a s a d n i e n i e

Pismem z dnia 6 stycznia 2005r. podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania umorzonej w 2004r. pomocy finansowej uzyskanej w 1996r. na uzupełnienie wkładu mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej. Zdaniem podatnika udzielona mu pomoc finansowa stanowiła przychód w miesiącu jej otrzymania tj. w tym przypadku zaliczka na podatek z tego tytułu powinna być pobrana w roku 1996.

Postanowieniem z dnia 8 marca 2005r. Nr PI/3/415-2/05 Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko podatnika przedstawione w przedmiotowym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik powołał się na treść art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990r. o Policji i stwierdził, że pomoc mieszkaniowa przyznana w 1996r. na uzupełnienie wkładu stanowiła przychód ze stosunku służbowego podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych w roku kalendarzowym, w którym pomoc ta została umorzona tj. w tym przypadku w 2004.

Podatnik, korzystając z przysługującego mu prawa, wniósł zażalenie od powyższego postanowienia twierdząc, że w jego sytuacji przedmiotową pomoc finansową należy uznać za bezzwrotną gdyż, w chwili jej uzyskania miał już przepracowane 10 lat służby.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po rozpatrzeniu zażalenia stwierdza, co następuje:

W myśl art. 11 ustawy z 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14 poz. 176 ze zm.) przychodami (z pewnymi zastrzeżeniami) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie zaś do zapisu art. 12 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r., za przychody ze stosunku służbowego (...) uważa się między innymi wszelkiego rodzaju wypłaty.

W stanie prawnym obowiązującym do 29 października 1997r. zgodnie z art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990r. o policji (Dz. U. Nr 30, poz. 179) policjantowi, który nie otrzymał lokalu mieszkalnego na podstawie decyzji administracyjnej o przydziale, przysługuje pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej albo domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość. Zaś § 13 ust. 1 pkt 1 zarządzenia Nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 19 marca 1993r. w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej oraz zasad jej przyznawania i zwracania (Dz.Urz. MSWiA Nr 3, poz. 40 z późn. zm.) stanowił, iż: pomoc finansowa udzielona funkcjonariuszom, których okres służby stałej wynosi co najmniej 10 lat, a także emerytom i rencistom - nie podlega zwrotowi.

Z powyższego wynika, iż pomoc finansowa przyznana osobom uprawnionym co do zasady miała charakter zwrotny (pożyczki) i jako taka w dniu jej otrzymania nie wywierała skutków podatkowych. Bezzwrotny charakter świadczenie to miało jedynie w odniesieniu do otrzymujących je funkcjonariuszy, których okres służby stałej wynosił co najmniej 10 lat, a także emerytów i rencistów. Powołane zarządzenie przewidywało konieczność zwrotu świadczenia w przypadku funkcjonariuszy, których stała służba trwa krócej niż 10 lat, a w razie zwolnienia funkcjonariusza ze służby przed upływem tego okresu, udzielona pomoc finansowa podlega zwrotowi z zastosowaniem umorzenia w wysokości 1/10 kwoty tej pomocy za każdy pełny rok służby stałej.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego sprawy w 1996r. decyzjami Komendanta Szkoły Policji w ... podatnik otrzymał pomoc finansową w kwocie 10.358,40 zł na uzupełnienie wkładu mieszkaniowego. W 2004r. pismem Naczelnika Wydziału Gospodarki Materiałowo - Technicznej został poinformowany, iż kwota ta została umorzona i w dniu jej umorzenia doliczono ją do przychodów ze stosunku służbowego podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W złożonym zażaleniu podatnik zauważa, że służbę w Policji rozpoczął 15 maja 1991r. natomiast w okresie od 1 września 1983r. do 30 kwietnia 1991r. pełnił czynną służbę zawodową w Wojsku Polskim. Służba ta zaś zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 18 lutego 1994r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 Nr 8, poz.67) traktowana jest jako równorzędna ze służbą w Policji. Zatem mając powyższe na względzie podatnik twierdzi, iż pomoc finansowa otrzymana w 1996r. już w dniu jej otrzymania była świadczeniem bezzwrotnym, gdyż w 1996r. jego okres służby przekroczył 10 lat.

Działając jako organ odwoławczy Dyrektor tut. Izby zauważa jednak, że zgodnie z brzmieniem art. 28 ust. 1 do 3 ustawy z dnia z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2000r. Nr 2, poz. 58) stosunek służbowy policjanta powstaje w drodze mianowania na podstawie dobrowolnego zgłoszenia się do służby.

1a. Mianowanie, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić:

  1. na okres służby przygotowawczej lub kandydackiej,
  2. na okres służby kontraktowej,
  3. na stałe.

1b.Mianowanie w służbie kontraktowej może nastąpić po zawarciu umowy, zwanej dalej "kontraktem", zawartej pomiędzy osobą, która zgłosiła się do tej służby, a przełożonym wymienionym w art. 32 ust. 1.

1c.Kontrakt zawiera się na okres od 3 do 5 lat. Zawarcie kontraktu z tą samą osobą może nastąpić najwyżej dwukrotnie.

2.Początek służby liczy się od dnia określonego w rozkazie o mianowaniu funkcjonariusza Policji.3.Mianowanie może nastąpić po odbyciu zasadniczej służby wojskowej albo po przeniesieniu do rezerwy.

Mając zatem powyższe na uwadze mimo, że służba wojskowa przy liczeniu okresu zatrudnienia do emerytury czy wynagrodzenia policjanta traktowana jest na równi ze służbą w Policji to pojęcie służby stałej policjanta jest w tym przypadku zagadnieniem odrębnym. Mianowicie stosunek służbowy policjanta w służbie stałej liczony jest od dnia określonego w rozkazie o mianowaniu funkcjonariusza Policji. Mianowanie zaś może nastąpić dopiero po odbyciu służby wojskowej.

Zatem w przedstawionym stanie faktycznym odbyta przez podatnika służba wojskowa nie była wliczana do okresu zatrudnienia w służbie stałej Policji. Ponadto z przedłożonego stanu faktycznego wynika , że podatnik został mianowany funkcjonariuszem stałym w dniu 16 maja 1994r.

Wobec tego przychód z tytułu wypłaty pomocy finansowej w rozumieniu art. 11 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. powstał u podatnika z dniem, gdy pomoc ta stawała się dla niego faktycznie świadczeniem bezzwrotnym tj. z dniem przekroczenia 10 lat służby stałej w tym przypadku 16 maja 2004r.

Mając zatem na uwadze wyżej powołane unormowania prawne pomoc finansowa przyznana na uzupełnienie wkładu mieszkalnego w 1996r. stanowiła dla podatnika przychód ze stosunku służbowego podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych w roku kalendarzowym, w którym pomoc ta została umorzona (tj. uznana za bezzwrotną) - w tym przypadku w roku 2004.

Izba Skarbowa w Gdańsku