
Temat interpretacji
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Agencja Rozwoju Lokalnego SA w X zawarła następujące umowy:
- umowę o udzielenie dotacji Nr PL xxx przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie, której przedmiotem jest dotacja udzielona na realizację przedsięwzięcia zatytułowanego "Dobra Perspektywa. Centrum Aktywizacji Młodzieży Powiatu X". Beneficjentem pomocy jest Agencja Rozwoju Lokalnego S.A. w X,
- umowę o udzielenie dotacji Nr PL xxx przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie, której przedmiotem jest dotacja udzielona na realizację przedsięwzięcia zatytułowanego "Ośrodek Integracji Społecznej Powiatu X". Beneficjentem pomocy jest Agencja Rozwoju Lokalnego S.A. w X,
- umowę o współpracy na rzecz utworzenia regionalnej sieci innowacji "INNOVAREGIO" w województwie świętokrzyskim z dnia 02.02.2005 r. Beneficjentem pomocy w realizacji przedsięwzięcia jest Świętokrzyskie Centrum "I" Sp. z o.o.
W ramach realizacji przedmiotowych projektów są zatrudniane osoby, które są merytorycznie zaangażowane w realizację celów programowych w/w projektów i dochody ich są finansowane ze środków pomocowych na mocy umowy zlecenia. Agencja Rozwoju Lokalnego S.A. w X stoi na stanowisku, że dochody pracowników zatrudnionych przy realizacji dwóch pierwszych umów podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a zatrudnionych przy realizacji trzeciej umowy - nie podlegają zwolnieniu.
Zgodnie z przepisami art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Aby więc skorzystać ze zwolnienia dochodów na podstawie powyższego przepisu muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:
- środki finansowe muszą pochodzić od rządów państw obcych, instytucji finansowych itd.,
- podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z osobą prawną (na przykład umowy zlecenia), która "pierwsza" otrzymała bezzwrotną pomoc zwolnioną na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zmianami), korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu.
Zwolnieniu na podstawie wymienionego przepisu podlegają dochody tych osób w części pochodzącej ze środków pomocowych, tj. w takim stosunku w jakim środki na realizację całego przedsięwzięcia pochodzą ze środków pomocowych.
