Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. N... - Interpretacja - ŁUS-II-2-415/23/05/AG

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.10.2005, sygn. ŁUS-II-2-415/23/05/AG, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania przychodów z dyskonta obligacji uzyskiwanych przez osoby fizyczne, wymienione w art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ww. ustawyuznajeza nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Pismem z dnia 24.08.2005 r. (data wpływu 25.08.2005 r.) Spółka z o.o. Łodzi wniosła o potwierdzenie jej stanowiska w sprawie wykonywania obowiązków płatnika i pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodu z dyskonta, wynikającego z różnicy pomiędzy ceną emisyjną a ceną wykupu obligacji, uzyskiwanego przez osoby fizyczne, wymienione w art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Spółka zamierza dokonać emisji imiennych obligacji kuponowych, bez kuponów odsetkowych, nie oprocentowane. Wartość nominalna obligacji ma wynieść 1.000 zł, cena emisyjna 100.000 zł, kwota wykupu jednej obligacji półrocznej - 106.000 zł, rocznej - 112.000 zł, dwuletniej 125.440 zł.W momencie wykupu przez Spółkę (emitenta) obligacji, po upływie terminu ich zapadalności, u nabywcy obligacji powstanie przychód do opodatkowania, wynikający z różnicy pomiędzy ceną wykupu, a ceną emisyjną, który należy opodatkować. Zdaniem wnioskodawcy w celu opodatkowania przychodów z dyskonta należy przyjąć definicję, którą zawiera w art. 5a pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym dyskonto oznacza różnicę "między kwotą uzyskaną z wykupu papieru wartościowego przez emitenta a ceną zakupu papieru wartościowego na rynku pierwotnym lub wtórnym". W związku z powyższym Spółka powinna wykonać obowiązki płatnicze przy zastosowaniu planowanych warunków emisji i pobierać podatek dochodowy w wysokości 20% z tytułu "odsetek", tj. różnicy pomiędzy kwotą wykupu obligacji, a ceną emisyjną tychże obligacji uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników będących osobami fizycznymi wymienionymi w art. 3 ust. 2a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że w przedmiotowej sprawie znajduje zastosowanie treść art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w myśl którego od dochodów (przychodów) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zryczałtowany podatek dochodowy płatnik ma obowiązek pobrać, gdy dokonuje wypłat należności (świadczeń) lub stawia do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5 ustawy.Zasada opodatkowania dochodów z odsetek i dyskonta dotyczy również podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a ustawy - osób fizycznych, które nie mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast postanowienia art. 30a ust. 2 ww. ustawy wskazują, iż przy opodatkowaniu 19% podatkiem uzyskanych dochodów, wymienionych w pkt 1 -5, stosuje się umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Zastosowanie stawki wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub też nie pobranie podatku - zgodnie z umową, jest możliwe pod warunkiem właściwego udokumentowania, dla celów podatkowych, miejsca zamieszkania podatnika - uzyskanie od podatnika certyfikatu rezydencji wydanego przez właściwy organ administracji. W świetle powyższego, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24.08.2005 r. jest nieprawidłowe, stąd też postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Łódzki Urząd Skarbowy