P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US40/DF1/415-55/III/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.10.2005, sygn. US40/DF1/415-55/III/2005, Urząd Skarbowy Warszawa-Wola

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz.60 z późn. zm.) oraz art. 27a ust. 13 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. ) w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002r., w związku z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2001 r. Nr 134, poz. 1509 z późn. zm.) po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia .....2005r. uzupełnionego pismem z dnia ......2005r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola uznał stanowisko wnioskodawcy jako prawidłowe
w sprawie rodzaju dokumentów potwierdzających wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe

U Z A S A D N I E N I E

W dniu ......2005r. zwróciła się Pani z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, który to wniosek zawierał następujące pytanie:
Jakie dokumenty powinnam posiadać, aby nie utracić prawa do ulgi z tytułu systematycznego oszczędzania w kasie mieszkaniowej ?

Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny: W grudniu 2001r. podatniczka zawarła z Bankiem ....... Kasa Mieszkaniowa umowę o kredyt kontraktowy. Po upływie okresu systematycznego oszczędzania na jaki zawarta była umowa z Kasą Mieszkaniową złożyła dyspozycję wycofania oszczędości. Bank zrealizował dyspozycję w marcu 2005r. Zgromadzone środki podatniczka chce przeznaczyć do końca 2005r. na realizację własnych potrzeb mieszkaniowych, zgodnie z celami zawartymi w umowie o kredyt kontraktowy tj. wymianę drzwi, podłóg, okien, przebudowę łazienki, zabudowę pokoju, a także wykup/przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na własnościowe.
Stanowisko wnioskodawcy jest następujące: Podatniczka uważa, że wystarczającymi dokumentami aby nie utracić ulgi z tytułu oszczędzania w kasie mieszkaniowej będą faktury potwierdzające wydatki.

Ocena prawna w/w stanowiska wnioskodawcy - zgodnie z art. 27a ust. 13 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002r., w związku z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2001 r. Nr 134, poz. 1509 z późn. zm.), jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułu wydatków poniesionych na cele systematyczne oszczędzanie, a następnie wycofał oszczędności z kasy mieszkaniowej, do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tego tytułu.
Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy wycofana kwota po określonym w umowie o kredyt kontraktowy okresie systematycznego oszczędzania została wydatkowana zgodnie z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez tę kasę.
Środki pieniężne wycofane z kasy mieszkaniowej należy jednak wydatkować w tym samym roku w którym nastąpiło ich wycofanie (faktyczne otrzymanie) z banku prowadzącego kasę mieszkaniową.
Katalog celów mieszkaniowych, na realizację których mogą zostać wydatkowane środki gromadzone, a następnie wycofane z kasy mieszkaniowej, określa art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1995r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2000 r. Nr. 98 poz. 1070 z późn. zm.), zgodnie z którym celami mieszkaniowymi są służące zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych kredytobiorcy:
1.nabycie, budowa, przebudowa, rozbudowa lub nadbudowa domu albo lokalu mieszkalnego, stanowiącego odrębną nieruchomość,
2.uzyskanie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej albo prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego,
3.remont domu albo lokalu, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem bieżącej konserwacji i odnowienia mieszkania,
4.spłata kredytu bankowego zaciągniętego na cele wymienione w pkt 1-3,
5.nabycie działki budowlanej lub jej części pod budowę domu jednorodzinnego lub budynku mieszkalnego, w którym jest lub ma być położony lokal mieszkalny kredytobiorcy.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wycofane z kasy mieszkaniowej środki zamierza Pani przeznaczyć na remont lokalu mieszkalnego, z wyjątkiem bieżącej konserwacji i odnowienia mieszkania oraz na uzyskanie prawa odrębnej własności poprzez przekształcenia posiadanego lokatorskiego prawa na prawo własnościowe.
Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzują w jaki sposób należy udokumentować poniesione, ze środków zgromadzonych w kasie mieszkaniowej wydatki. Dlatego też uznać należy, iż w przypadku, wydatków na remont lokalu mieszkalnego wystarczającym dokumentem będzie faktura VAT potwierdzająca fakt dokonania zakupu towaru lub usługi.
Natomiast dokumentem, potwierdzającym wykup spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na własnościowe może być jakikolwiek dokument potwierdzający wykup.

P O U C Z E N I E

Powyższych informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w w/w wniosku oraz obowiązujące w dniu złożenia wniosku przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja jest wiążaca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z przepisami art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z przepisami art. 14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Wola w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia na zasadch okreśolnych w art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wola