
Temat interpretacji
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 20.07.2005 r. (znak II US.PB-I-415/35/05) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ten sposób, że uznaje stanowisko strony przedstawione we wniosku z dnia 7.07.2005 r. (znak: KBU 3022/210/2005) za prawidłowe, o ile umowy zlecenia zostały zawarte z osobami bezpośrednio realizującymi cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Pismem z dnia 7.07.2005 r. U. zwrócił się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Zapytanie dotyczyło zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych przez osoby fizyczne realizujące umowy zlecenia polegające na zabezpieczeniu i obsłudze imprez w ramach programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. U. realizuje bowiem na podstawie umowy zawartej ze Stowarzyszeniem w ramach Współpracy Przygranicznej Phare Polska - Słowacja i jest ostatecznym beneficjentem środków na realizację tego programu. Zdaniem wnioskodawcy od ww. umów zlecenia nie powinien zostać odprowadzony podatek, ponieważ źródłem finansowania będą środki pomocowe i wynagrodzenia te będą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanowieniem z dnia 20.07.2005 r. (znak: II US.PB-I-415/35/05) uznał, że stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe, stwierdzając równocześnie w uzasadnieniu ww. postanowienia, że w sytuacji, gdy beneficjent - osoba prawna- zleca wykonanie w ramach programu pomocowego określonych prac drugiej osobie prawnej, wynagrodzenia pracowników i zleceniobiorców uzyskiwane od tej drugiej jednostki nie będą objęte zwolnieniem od opodatkowania, gdyż nie jest spełniony warunek bezpośredniej realizacji celu programu. W związku z tym przyjęto, iż w przedmiotowej sprawie "beneficjentem środków pomocowych jest Stowarzyszenie (...), które zleca realizację projektu" U. Zatem wynagrodzenia otrzymane na podstawie zawartych z U. umów zleceń nie będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, po dokonaniu analizy akt sprawy, stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym wyżej przepisie może być zatem zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki, tj.:
- środki finansowe muszą pochodzić od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...); dotyczy to także sytuacji, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
- praca wykonywana przez podatnika służy realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.
Z przedmiotowego zwolnienia mogą więc korzystać nie tylko podatnicy, którzy otrzymali środki pomocowe bezpośrednio od rządu państwa obcego czy organizacji międzynarodowej albo międzynarodowej instytucji finansowej, ale także podatnicy, którzy otrzymali środki finansowe za pośrednictwem instytucji uprawnionej do ich rozdzielania.
W przedmiotowej sprawie wnioskodawca otrzymał środki pomocowe za pośrednictwem instytucji uprawnionej do ich rozdzielania, tj. Stowarzyszenia, co wynika z treści umowy. Stowarzyszenie w analizowanej sprawie nie było zatem podmiotem bezpośrednio realizującym cel programu (ostatecznym beneficjentem), lecz podmiotem uprawnionym do rozdzielenia i przekazania środków pomocowych m.in. na rzecz U., który ostatecznie realizował projekt pod nazwą "Współpraca kulturalna - poznawanie folkloru Państw sąsiednich". Potwierdza to także umowa grantowa dla zdecentralizowanego programu: zewnętrzna pomoc Wspólnot Europejskich z dnia 27.10.2004 r.
Osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej jako beneficjenci środków pomocowych nie mogą samodzielnie realizować prac finansowanych z programu pomocy bezzwrotnej, w związku z czym prace te wykonują osoby fizyczne, bezpośrednio realizujące cel programu. Wobec powyższego w sytuacji, gdy beneficjent pomocy zawarł umowy (o pracę, zlecenie, o dzieło) itp. z osobami bezpośrednio realizującymi cel programu pomocowego, dochody uzyskane przez te osoby korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wskazane powyżej zwolnienie nie obejmuje dochodów osób, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu, zlecił wykonywanie określonych czynności oraz dochodów osób wykonujących w ramach określonego programu czynności pomocnicze, techniczne i obsługi niemerytorycznej itp. O tym, czy przedmiot zawartej umowy (w niniejszej sprawie umowy zlecenia) służy bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego ze środków pomocowych czy też ma tylko charakter pośredni decyduje treść konkretnego programu pomocowego oraz zawartych na jego podstawie umów z konkretnymi osobami fizycznymi.
W związku z powyższym w sytuacji, gdy U. jako bezpośredni beneficjent bezzwrotnej pomocy, dokona w wyniku realizacji umów zleceń, wypłaty wynagrodzeń osobom bezpośrednio realizującym cel programu pomocowego, wynagrodzenia te korzystać będą ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
