POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPŁ/423-11/05/BAA

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.02.2005, sygn. 1472/RPŁ/423-11/05/BAA, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U z 2005r. Nr 8 poz.60 tekst jednolity) - Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych w indywidualnej sprawie XXX Sp. z o.o. (zwana dalej Spółką) przedstawionej w złożonym wniosku z dnia 21.01.2005r, postanawia:

uznać stanowisko Spółki zajęte w przedmiotowej sprawie za prawidłowe

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że w Spółce został utworzony zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Spółka dofinansowuje ze środków funduszu imprezy kulturalne, sportowe, artystyczne i rekreacyjne dla pracowników i ich rodzin. Kwota dofinansowania jest limitowana i zróżnicowana w zależności od dochodów przypadających na członka rodziny.

Zdaniem Spółki zapis art. 21 ust. 1 pkt. 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - zwanej dalej updf - zwalnia z podatku dochodowego tego rodzaju dochody podatnika, a ustawodawca posługując się w w/w artykule sformułowaniem " w całości sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych" miał na myśli jedynie źródło finansowania, które nie podlega opodatkowaniu.

W sytuacji gdy świadczenie rzeczowe zostało częściowo sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - do kwoty 380zł rocznie, zaś częściowo z funduszy własnych pracownika, to zwolnieniu podlega jedynie wartość sfinansowana przez zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego podziela stanowisko Spółki i jednocześnie wyjaśnia, że stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt. 67 updf , zwolnieniem od podatku dochodowego objęta jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub z funduszu związków zawodowych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do wymiany na towary i usługi.

Należy podkreślić, iż użyte w powyższym przepisie sformułowanie "sfinansowane w całości z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (...)" oznacza, że pracodawca bądź związki zawodowe są ze swej strony zobligowane do finansowania bądź współfinansowania świadczeń na rzecz pracownika wyłącznie z wymienionych w tym przepisie funduszy.

Przepis ten określa zatem źródło finansowania świadczeń rzeczowych, uznając, że dla zastosowania zwolnienia od podatku konieczne jest, aby pracodawca bądź związek zawodowy nie sfinansował tych świadczeń z innych źródeł niż zakładowy fundusz świadczeń socjalnych lub fundusz związków zawodowych. Ustawodawca nie odnosi się natomiast do proporcji udziału w finansowaniu świadczeń rzeczowych, tj. możliwe jest zarówno pokrycie przez zakład pracy lub związek zawodowy 100% wartości świadczenia bądź częściowe jego dofinansowanie.

W zakresie powyższego przepisu mieszczą się także świadczenia rzeczowe, z których korzysta członek rodziny pracownika. W takim przypadku przedmiotowe świadczenie otrzymuje pracownik, bowiem to jego łączy stosunek pracy (stosunek pokrewny) z pracodawcą, a zatem wszelkie wypłaty pieniężne, wartość świadczeń w naturze, wartość nieodpłatnych i częściowo odpłatnych świadczeń stanowią jego przychody.

W świetle powyższego, do świadczeń rzeczowych, które otrzymał w roku podatkowym pracownik, a z których korzystał także członek jego rodziny, o ile ich wartość nie przekracza łącznie 380zł oraz spełnione są w/w warunki dotyczące źródeł finansowania, stosuje się przepis art. 21 ust. 1 pkt. 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W oparciu o analizę w/w przepisów stanowisko Spółki zajęte w przedmiotowej sprawie uznano za prawidłowe.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie informuje iż:

1. interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez składającego zapytanie

2. interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej

3. nie będzie informował o zmianach stanu prawnego zaistniałych po dniu wydania interpretacji.

Na wydane postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie składane za pośrednictwem tutejszego Urzędu. Zażalenie zgodnie z art. 236 § 2 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej należy wnieść w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie