
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko jest prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest podatnikiem podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości dochodów w związku z posiadaniem w Polsce siedziby oraz miejsca stałego zarządu. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie (…).
W związku ze złożeniem w 2022 r. zawiadomienia o opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 28c-28t ustawy o CIT ustawy o CIT tj. opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek oraz w związku ze spełnieniem warunków uprawniających do skorzystania z tej formy opodatkowania, Wnioskodawca podlega opodatkowaniu ryczałtem na podstawie ww. przepisów.
Zyski wypracowane przez Spółkę zostały rozdysponowane w części na wypłatę dywidendy dla wspólników, a w części przekazane na kapitał zapasowy.
W związku ze zbliżającym się upływem czteroletniego okresu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Wnioskodawca podjął decyzję o kontynuowaniu tej formy opodatkowania przez kolejny czteroletni okres.
Wnioskodawca spełnia wszelkie wymogi dla kontynuowania opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. spełnione pozostają wszystkie wymogi wskazane w art. 28j ust. 1 pkt 1-6 ustawy o CIT oraz nie zachodzą żadne wyłączenia wskazane w art. 28k ustawy o CIT.
Uwzględniając powyższe, po stronie Wnioskodawcy powstała wątpliwość odnośnie do mechanizmu i wymogów formalnych przejścia do kolejnego czteroletniego okresu opodatkowania tzw. CIT estońskim.
Pytanie
Czy przedłużenie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek na kolejny czteroletni okres następujący bezpośrednio po pierwszym czteroletnim okresie stosowania ryczałtu dokonane w formie niezłożenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji CIT-8E składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem wymaga podjęcia od Spółki dodatkowych działań, w szczególności ponownego złożenia zawiadomienia ZAW- RD lub opodatkowania zysków niepodzielonych z pierwszego czteroletniego okresu?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy przedłużenie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek na kolejny czteroletni okres następujący bezpośrednio po pierwszym czteroletnim okresie stosowania ryczałtu dokonane w formie niezłożenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji CIT-8E składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem nie wymaga od Spółki żadnych dodatkowych działań, w szczególności ponownego zawiadomienia na formularzu ZAW-RD i nie skutkuje obowiązkiem opodatkowania zysków skumulowanych w Spółce.
Szczegółowe uzasadnienie.
Wątpliwość Spółki wynika z konstrukcji deklaracji CIT-8E, a konkretnie tabeli znajdującej się w części B.3. deklaracji, która przewiduje wyłącznie cztery lata opodatkowania ryczałtem i tym samym mogłaby wskazywać na to, że kontynuacja CIT estońskiego polega na zamknięciu dotychczasowego i otwarciu nowego czteroletniego okresu opodatkowania ryczałtem, tj. zakończeniu opodatkowania ryczałtem i rozpoczęciu go na nowo.
Jednocześnie jednak w ocenie Wnioskodawcy przepisy o CIT nie dają podstawy do uznania, że kontynuacja CIT wymaga od podatnika jakichkolwiek dodatkowych działań w związku z podjęciem decyzji o kontynuowaniu opodatkowania ryczałtem.
Na podstawie art. 28f ust. 1 ustawy o CIT opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7. Jednocześnie zgodnie z ust. 2 art. 28f ustawy o CIT opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik przekaże naczelnikowi urzędu skarbowego informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, warunkiem opodatkowania ryczałtem jest zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Brak jest jednocześnie przepisu, który uzależniałby kontynuowanie opodatkowania ryczałtem od złożenia analogicznego zawiadomienia do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku kolejnego czteroletniego okresu. Z treści powołanego powyżej przepisy wynika według Wnioskodawcy, że sam fakt niezłożenia zawiadomienia o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem skutkuje kontynuowaniem rozliczeń podatkowych w tym systemie, pod warunkiem oczywiście, że nie zaistnieją żadne okoliczności powodujące utratę prawa do opodatkowania w tej formie.
W ocenie Wnioskodawcy przepisy ustawy o CIT nie nakazują także w takiej sytuacji dokonania ponownej korekty wstępnej.
Zgodnie natomiast z treścią art. 28h ust. 3 ustawy o CIT, podatnik, który zakończył opodatkowanie ryczałtem i osiągnął dochód z tytułu zysku netto oraz nie dokonał jednorazowego rozliczenia ryczałtu od tego dochodu w sposób, o którym mowa w art. 28t ust. 2 ustawy, stosuje przepisy rozdziału 6b ustawy w zakresie rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto do dnia, w którym suma wszystkich należnych ryczałtów od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto osiągnie wartość odpowiadającą kwocie należnego ryczałtu od dochodu z tytułu zysku netto.
W ocenie Wnioskodawcy przepis ten nie będzie miał zastosowania w przypadku przedłużenia ryczałtu na podstawie art. 28f ust. 2 ustawy o CIT, ponieważ nie dojdzie do zakończenia opodatkowania ryczałtem, ale nastąpi de facto automatyczne przedłużenie tego okresu o kolejne cztery lata, po których dopiero – o ile podatnik nie zdecyduje się na dokonanie kolejnego przedłużenia - zastosowanie znajdzie wskazany w art. 28h ust. 3 sposób opodatkowania zysku netto zatrzymanego w spółce.
W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy zobowiązany będzie on do opodatkowania zysku netto dopiero w chwili jego faktycznego rozdysponowania, tj. przeznaczenia do dystrybucji w jakiejkolwiek formie, w tym w postaci wypłaty akcjonariuszom dywidendy, zgodnie z zasadami określonymi w art. 28t ust. 1 ustawy o CIT, do dnia, w którym suma wszystkich należnych ryczałtów od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto osiągnie wartość odpowiadającą kwocie należnego ryczałtu od dochodu z tytułu zysku netto.
Reasumując, Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie, że w przypadku, gdy Wnioskodawca na koniec czteroletniego okresu opodatkowania CIT estońskim spełnia wszystkie podmiotowe warunki dla wyboru tej formy opodatkowania wymienione w art. 28j ust. 1 pkt 1-6 ustawy o CIT i jednocześnie nie zachodzą żadne wyłączenia podmiotowe wskazane w art. 28k ustawy o CIT, to wystarczające dla dalszego opodatkowania CIT estońskim jest zaniechanie przez podatnika złożenia informacji o rezygnacji z tej formy opodatkowania i jednocześnie wszelkie obowiązki związane z opodatkowaniem zysku netto po okresie opodatkowania CIT estońskim zostają odsunięte w czasie do momentu, w którym podatnik faktycznie zakończy opodatkowanie ryczałtem, są one bowiem związane z zakończeniem rozliczeń w tej formie, a nie z zakończeniem pierwszego czteroletniego okresu stosowania ryczałtu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z brzmieniem art. 28j ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „updop”, „ustawa o CIT”),
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
1) (uchylony)
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Jednocześnie, przepisy wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. I tak, w myśl art. 28k ust. 1 ustawy o CIT:
Przepisów o ryczałcie nie stosuje się do:
1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;
2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;
3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;
4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;
5) podatników, którzy zostali utworzeni:
a) w wyniku połączenia lub podziału albo
b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;
6) podatników, którzy:
a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo wyodrębnienie albo
b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.
Z opisu sprawy wynika, że w 2022 r. złożyli Państwo zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek i w związku ze spełnieniem warunków uprawniających do skorzystania z tej formy opodatkowania nadal Państwo są opodatkowani w ten sposób.
W związku ze zbliżającym się upływem czteroletniego okresu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, podjęli Państwo decyzję o kontynuowaniu tej formy opodatkowania przez kolejny czteroletni okres.
Wskazali Państwo, że spełniają wszelkie wymogi dla kontynuowania opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. spełnione pozostają wszystkie wymogi wskazane w art. 28j ust. 1 pkt 1-6 ustawy o CIT oraz nie zachodzą żadne wyłączenia wskazane w art. 28k ustawy o CIT.
Państwa wątpliwości dotyczą m.in. ustalenia, czy po zakończeniu pierwszego czteroletniego okresu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, Spółka może kontynuować opodatkowanie na tych zasadach przez kolejne 4 lata bez konieczności ponownego złożenia zawiadomienia ZAW- RD.
Zgodnie z art. 28f updop,
1. Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
2. Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.
Opodatkowanie ryczałem obejmuje zatem okres bezpośrednio po sobie następujących czterech lat podatkowych i może być automatycznie przedłużone na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących czterech lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji CIT-8E, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik ma być opodatkowany ryczałtem.
Mając na uwadze powyższe, jeśli Państwo nadal będą spełniać warunki do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek określone w art. 28j ust. 1 ustawy CIT i nie złożą informacji o rezygnacji z tej formy opodatkowania w deklaracji CIT-8E za ostatni rok podatkowy, w którym Spółka jest opodatkowana ryczałtem, to okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przedłuży się automatycznie na okres kolejnych bezpośrednio po sobie następujących czterech lat podatkowych, bez konieczności ponownego składania ZAW-RD.
Odnosząc się do pozostałych Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności należy zauważyć, że obowiązek dokonania korekty wstępnej został uregulowany w art. 7aa ust. 1 updop, w myśl którego:
Podatnik, który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, jest obowiązany na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania tym ryczałtem:
1) sporządzić informację o przychodach, kosztach, dochodzie z przekształcenia oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz
2) wyodrębnić w kapitale własnym spółki na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek:
a) kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz
b) kwotę niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Ustawodawca zatem obowiązek dokonania korekty wstępnej nałożył na podatników wybierających opodatkowanie ryczałtem na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania tym ryczałtem.
Z uwagi na fakt, że Państwa Spółka zamierza kontynuować opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, art. 7aa ust. 1 ustawy w Państwa przypadku nie znajdzie zastosowania.
Przechodząc do kwestii opodatkowania zysków niepodzielonych z pierwszego czteroletniego okresu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek należy wskazać, że stosownie do art. 28m ust. 1 pkt 1 i 5 updop:
Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1)wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a)do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub
b)na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem:
Zgodnie z art. 28n ust. 1 pkt 4 updop:
Podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi dochód z tytułu zysku netto osiągnięty w roku podatkowym, w którym zakończył opodatkowanie ryczałtem.
W myśl art. 28h ust. 3 i 4 updop:
3. Podatnik, który zakończył opodatkowanie ryczałtem i osiągnął dochód z tytułu zysku netto oraz nie dokonał jednorazowego rozliczenia ryczałtu od tego dochodu w sposób, o którym mowa w art. 28t ust. 2, stosuje przepisy niniejszego rozdziału w zakresie rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto do dnia, w którym suma wszystkich należnych ryczałtów od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto osiągnie wartość odpowiadającą kwocie należnego ryczałtu od dochodu z tytułu zysku netto.
4. W przypadku gdy podatnik po dniu poprzedzającym dzień rezygnacji z opodatkowania ryczałtem lub po dniu poprzedzającym dzień utraty prawa do tego opodatkowania dokona wypłaty zysku lub jego dystrybucji w jakiejkolwiek formie, na potrzeby stosowania ust. 3, w przypadku braku przeciwnego dowodu, przyjmuje się, że dochód z tytułu zysku netto, osiągnięty w okresie opodatkowania ryczałtem jest rozdysponowany w ostatniej kolejności.
Stosownie do art. 28c pkt 2, 3 4 i 5 updop:
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
2) podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto - oznacza to podział lub pokrycie wyniku finansowego netto, o których mowa w przepisach o rachunkowości;
3) wyniku finansowym netto - oznacza to wynik finansowy netto ustalany na podstawie przepisów o rachunkowości;
4) zysku (stracie) netto - oznacza to zysk (stratę) netto ustalany na podstawie przepisów o rachunkowości;
5) rozdysponowanym dochodzie z tytułu zysku netto - oznacza to część dochodu z tytułu zysku netto, która została przeznaczona do dystrybucji w jakiejkolwiek formie, w tym do wypłaty wspólnikom, na pokrycie strat powstałych w okresie innym niż okres opodatkowania ryczałtem, na wypłatę wynagrodzeń związanych z udziałami, na podwyższenie kapitału zakładowego. Z kolei dochodem z tytułu zysku netto jest suma zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty. Dochód ten podlega opodatkowaniu ryczałtem w przypadku podatnika, który zakończył już opodatkowanie w formie ryczałtu (art. 28m ust. 1 pkt 5 updop).
Zgodnie z art. 28d ust. 1 i 2 updop:
1. Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, zwanym dalej w niniejszym rozdziale „ryczałtem”, jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania sprawozdań finansowych na podstawie przepisów o rachunkowości w sposób zapewniający prawidłowe określenie:
1) wysokości zysku (straty) netto, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku oraz
2) w kapitale własnym:
a) kwoty zysków niepodzielonych i kwoty zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach opodatkowania ryczałtem, oraz
b) kwoty niepokrytych strat poniesionych w latach opodatkowania ryczałtem.
2. Podatnik i jego następca prawny są obowiązani wykazywać wyodrębnienie w kapitale własnym zysków lub strat, o których mowa w ust. 1 pkt 2, w sprawozdaniu finansowym sporządzanym zgodnie z przepisami o rachunkowości do roku wypłaty tych zysków lub pokrycia tych strat.
Definicja rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto została zawarta w art. 28c pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest to część dochodu z tytułu zysku netto, która została przeznaczona do dystrybucji w jakiejkolwiek formie, w tym do wypłaty wspólnikom, na pokrycie strat powstałych w okresie innym niż okres opodatkowania ryczałtem, na wypłatę wynagrodzeń związanych z udziałami, na podwyższenie kapitału zakładowego.
Z kolei dochodem z tytułu zysku netto jest suma zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty. Dochód ten podlega opodatkowaniu ryczałtem w przypadku podatnika, który zakończył już opodatkowanie w formie ryczałtu (art. 28m ust. 1 pkt 5 updop).
Jak wskazano w Przewodniku do Ryczałtu od dochodów spółek z 23 grudnia 2021 r.:
Powstanie tego rodzaju dochodu związane jest z zakończeniem opodatkowania ryczałtem – wskutek m.in. złożenia informacji o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem, czy naruszenia warunków uprawniających do stosowania ryczałtu. Dochód ten rozpoznawany jest w momencie zakończenia opodatkowania ryczałtem i odpowiada łącznej wartości zysków netto wypracowanych przez spółkę w każdym roku podatkowym stosowania ryczałtu, które nie zostały podzielone między wspólników lub przeznaczone na pokrycie strat w żadnym z tych lat podatkowych. Zyski wypracowane w okresie opodatkowania ryczałtem wykazywane są w sprawozdaniu finansowym poprzez wyodrębnienie ich w kapitałach własnych. Stanowią je kwoty zysków niepodzielonych i kwoty zysków podzielonych, które zostały odniesione na kapitały (art. 28d ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o CIT). O sposobie zapłaty podatku od dochodu z tytułu zysk netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem decyduje podatnik. Termin zapłaty podatku od tego dochodu uzależniony został bowiem od terminu jego dystrybucji.
Stosownie do art. 28t ust. 1 pkt 2 updop:
Podatnik jest obowiązany do zapłaty ryczałtu od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto – do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym dokonano w całości lub w części wypłaty tego dochodu lub rozdysponowano nim w jakiejkolwiek innej formie.
Jak natomiast stanowi art. 28t ust. 2 updop:
Podatnik może zapłacić ryczałt, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jednorazowo w kwocie odpowiadającej ryczałtowi należnemu od dochodu z tytułu zysku netto do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po ostatnim roku opodatkowania ryczałtem. W takim przypadku przepisu art. 28r ust. 3 nie stosuje się.
W myśl art. 28t ust. 3 updop:
Jeżeli przed terminem zapłaty ryczałtu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, podatnik zostanie postawiony w stan likwidacji albo upadłości, zostanie przejęty przez inny podmiot lub zaprzestanie prowadzenia działalności z jakiejkolwiek innej przyczyny, albo znacznie ograniczy zakres tej działalności, termin zapłaty tego ryczałtu upływa z dniem poprzedzającym dzień zaistnienia jednego z tych zdarzeń.
Ryczałt od dochodu z tytułu zysku netto należy wpłacić do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po ostatnim roku opodatkowania ryczałtem lub do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym dokonano dystrybucji zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem. Termin ten uzależniony jest od decyzji co do zapłaty podatku w całości po rezygnacji/utracie prawa do ryczałtu albo od terminu rozdysponowania (wypłaty lub innej formy jego dystrybucji) tym dochodem.
Z powyższego wynika, że fakt podjęcia decyzji o kontynuowaniu opodatkowania ryczałtem na następny czteroletni okres nie wiąże się z obowiązkiem opodatkowania niepodzielonych zysków osiągniętych w pierwszym czteroletnim okresie korzystana z tej formy opodatkowania.
Biorąc pod uwagę przestawione wyżej przepisy i wyjaśnienia należy stwierdzić, że Państwo stanowisko , zgodnie z którym przedłużenie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek na kolejny czteroletni okres następujący bezpośrednio po pierwszym czteroletnim okresie stosowania ryczałtu dokonane w formie niezłożenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji CIT-8E składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem nie wymaga od Spółki żadnych dodatkowych działań, w szczególności ponownego zawiadomienia na formularzu ZAW-RD i nie skutkuje obowiązkiem opodatkowania zysków skumulowanych w Spółce jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
