Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, że uprawnionym żołnierzom zawodowym z tytułu szczególnych właściwości lub warunków pełnienia sł... - Interpretacja - SD/415-36/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.07.2005, sygn. SD/415-36/05, Urząd Skarbowy Poznań-Jeżyce

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, że uprawnionym żołnierzom zawodowym z tytułu szczególnych właściwości lub warunków pełnienia służby, o których mowa w § 4 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 czerwca 2004r. w sprawie dodatków do uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych (Dz. U. nr 141, poz. 1497) przysługuje dodatek specjalny.

Z pisma wynika również, że niektórym żołnierzom zawodowym i kandydatom na żołnierzy zawodowych, np. szefowi służby, kierownikowi stołówki, lekarzowi czy też szefom pododdziałów z tytułu kontrolowania jakości posiłków przysługuje bezpłatne wyżywienie na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 lutego 2004r. w sprawie bezpłatnego wyżywienia żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowym (Dz. U. Nr 40, poz. 365). Kontrola ta obejmuje systematyczne sprawdzanie jakości zdrowotnej żywności, higieny żywienia, stanu jakościowego i ilościowego produktów. Ponadto etatowi pracownicy stołówek w trakcie wykonywania prac na stanowiskach, np. kucharza, kucharza instruktora, pomocy kuchennej, mają prawo do bezpłatnego wyżywienia według normy żywnościowej dominującej w danej stołówce.

Zdaniem wnioskodawcy, dodatek specjalny i równowartość bezpłatnego wyżywienia otrzymywane przez wyżej wymienione osoby są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia , wynikające z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby, przysługujące osobom pozostającym w stosunku służbowym , przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Stosownie do art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750 ze zm.) żołnierze zawodowi otrzymują do uposażenia zasadniczego m. in. dodatek specjalny za szczególne właściwości lub warunki pełnienia zawodowej służby wojskowej.
Z powyższego przepisu wynika, że wypłacany dodatek specjalny nie jest ekwiwalentem pieniężnym w zamian za przyznane świadczenie rzeczowe w związku ze szczególnymi warunkami pełnionej służby. Stanowi składnik wynagrodzenia ze stosunku służbowego, a zatem podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do postanowień art. 66 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierze zawodowi w określonych przypadkach otrzymują m. in. wyżywienie albo równoważnik pieniężny za to wyżywienie. Powyższe prawa realizowane są na podstawie rozporządzeń Ministra Obrony Narodowej:
- z dnia 18 lutego 2004r. w sprawie bezpłatnego wyżywienia żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 40, poz. 365),
- z dnia 27 lutego 2004r. w sprawie określenia wysokości równoważnika pieniężnego w zamian za wyżywienie przysługującego żołnierzom zawodowym i kandydatom na żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 43, poz. 396).
Z § 8 rozporządzenia w sprawie bezpłatnego wyżywienia żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych wynika, że wyżywienie przysługuje m. in. żołnierzom zawodowym:
- zajmującym stanowiska służbowe bezpośrednio związane z organizacją żywienia żołnierzy i sprawującym nad nią merytoryczny nadzór lub zastępującym w pełnieniu tych obowiązków,
- zajmującym stanowiska służbowe kierowników i zastępców kierowników stołówek wojskowych,
- zajmującym stanowiska albo zastępującym lub pełniącym obowiązki szefów pododdziałów, (... ), mającym służbowy obowiązek nadzoru nad spożywaniem posiłków przez podległych żołnierzy,
- lekarzom wojskowym kontrolującym jakość posiłków w jednostkach wojskowych prowadzących gospodarkę kuchenną.
Z opinii Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 października 2004r. Nr 3530/4/OB wynika, iż świadczenia dostarczane żołnierzom odbywającym służbę w szczególnych warunkach w celu podtrzymania właściwej kondycji psychofizycznej (chodzi tu o żołnierzy zawodowych: wchodzących w skład personelu latającego, załóg pływających, skoczków spadochronowych, pełniących dyżury bojowe, służby dyżurne oraz odbywających intensywne szkolenia wojskowe) wynikają z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zatem wartość otrzymywanych przez ww. żołnierzy zawodowych świadczeń żywnościowych, jak i ekwiwalentów pieniężnych w zamian tych świadczeń, wynikających z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy - korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Bezpłatne posiłki przyznane żołnierzom zawodowym, o których mowa w § 8 rozporządzenia, nie wynikają z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy i nie są związane ze szczególnymi warunkami i charakterem pełnionej służby. Zatem wartość ww. świadczeń stanowi przychód ze stosunku służbowego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego należało postanowić jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania nin. postanowienia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast tut. organ podatkowy i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.

Urząd Skarbowy Poznań-Jeżyce