W związku z zapytaniem z dnia 20.10.2004 r. (data wpływu do tut. organu 25.10.2004 r., znak: PSP 0710/05/2004, uzupełnionym pismem z dnia 15.11.2004 ... - Interpretacja - US I-415/OF/7/9/04

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 25.11.2004, sygn. US I-415/OF/7/9/04, Urząd Skarbowy w Nisku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W związku z zapytaniem z dnia 20.10.2004 r. (data wpływu do tut. organu 25.10.2004 r., znak: PSP 0710/05/2004, uzupełnionym pismem z dnia 15.11.2004 r., znak: PSP 0710/06/2004, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku, działając na podstawie 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm. ), wyjaśnia jak niżej:

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosowanie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego przez płatnika stanu faktycznego wynika, że dokonuje on wypłat z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na rzecz emerytów i rencistów z tytułu łączącego ich uprzednio ze szkołą stosunku pracy świadczeń pieniężnych nazwanych w piśmie "ekwiwalentami pieniężnymi przysługującymi w zamian świadczeń rzeczowych". Zdaniem płatnika wypłata powyższych świadczeń zwolniona jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł.

"Słownik języka polskiego" (tom pierwszy) pod redakcją Mieczysława Szymczaka (wydawnictwo PWN, Warszawa 1978) definiuje wyraz "ekwiwalent" jako: "rzecz równą innej wartością, odpowiednik, równoważnik". Świadczenia pieniężne wypłacone emerytom i rencistom będą zatem korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust 1 pkt 38 cytowanej wyżej ustawy wyłącznie w sytuacji, gdy z odrębnych regulacji wynika prawo do uzyskania przez te osoby świadczenia rzeczowego, a wypłacone pieniądze stanowią jego ekwiwalent, czyli zostają wypłacone w zamian wykonania świadczenia rzeczowego będącego jego równowartością. Z przedmiotowego zwolnienia nie mogą korzystać świadczenia pieniężne, które nie mają swojego odpowiednika w pierwotnym prawie do świadczenia rzeczowego.

Z przedstawionego przez szkołę stanu faktycznego wynika, że regulamin świadczeń socjalnych przewiduje wypłatę na rzecz emerytów i rencistów (byłych pracowników) kwot pieniężnych w zamian świadczeń rzeczowych nazwanych ogólnie "ekwiwalentem pieniężnym w zamian świadczeń rzeczowych". Z pisma jednostki nie wynika jednak, by regulamin ten określał wyraźnie, że za konkretne świadczenie rzeczowe (np. węgiel) przysługuje byłemu pracownikowi ekwiwalent pieniężny i regulował sposób wyliczenia tego ekwiwalentu. Jak już wcześniej wspomniano, ocena czy dana wypłata jest ekwiwalentem pieniężnym przysługującym w zamian świadczenia rzeczowego zależy od tego czy wypłacone wartości pieniężne mają swój odpowiednik w konkretnym świadczeniu rzeczowym. Nie można uznać, że charakter ekwiwalentu ma świadczenie pieniężne, które tylko i wyłącznie nosi nazwę "ekwiwalentu pieniężnego w zamian świadczeń rzeczowych" i nie posiada konkretnego odpowiednika rzeczowego stanowiącego jego równowartość.

Reasumując: wypłacone przez szkołę z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na rzecz emerytów i rencistów świadczenia pieniężne z tytułu łączącego ich poprzednio ze szkołą stosunku pracy będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jedynie w przypadku, gdy mają one charakter ekwiwalentu za konkretne świadczenie rzeczowe. Nie będą zaś korzystały z przedmiotowego zwolnienia świadczenia pieniężne z zfśs na rzecz byłych pracowników (emerytów i rencistów) niemające charakteru ekwiwalentu za świadczenia rzeczowe. Tego typu świadczenia stanowią dla byłych pracowników przychody podlegające opodatkowani zryczałtowanym podatkiem wg stawki 10-procentowej na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem własne stanowisko w sprawie przedstawione przez płatnika w piśmie z dnia 20.10.2004 r. jest prawidłowe pod warunkiem, że dokonane przez spółkę wypłaty mają charakter ekwiwalentów wypłaconych w zamian świadczeń rzeczowych stanowiących ich równowartość.

Ustosunkowując się do wniosku jednostki w części dotyczącej sposobu dokumentowania wypłat z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, tut. organ informuje, że wypłaty te dokumentowane powinny być w sposób określony w przepisach ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.).

Urząd Skarbowy w Nisku