Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporzą... - Interpretacja - IBPB1/415-121/08/MW/KAN-1269/02/08

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.05.2008, sygn. IBPB1/415-121/08/MW/KAN-1269/02/08, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana J., przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 7 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19% podatkiem liniowym, dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19% podatkiem liniowym, dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w 2008 roku wybrał sposób rozliczania dochodów z działalności gospodarczej zgodnie z art. 9a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy podatkiem liniowym wg stawki 19%.Przedmiotem działalności gospodarczej wnioskodawcy jest prywatna praktyka lekarska. W ramach tej działalności uzyskuje przychody z tytułu: wizyt prywatnych w gabinecie lekarskim, badań lekarskich i orzecznictwa dla firm ubezpieczeniowych, badań lekarskich dzieci i młodzieży klubów sportowych oraz dyżurów kontraktowych (od 2008 roku).W ramach wspomnianych dyżurów lekarskich kontraktowych wnioskodawca:

  • przyjmuje pacjentów skierowanych do ambulatorium chirurgicznego izby przyjęć,
  • przeprowadza badanie,
  • decyduje o tym czy wykonać badania diagnostyczne typu RTG, CT,
  • wykonuje inne czynności, jak: szycie ran, nastawianie złamań, zwichnięć itp. oraz zakładanie unieruchomień,
  • jeśli to konieczne, zleca konsultację lekarzy innych specjalności,
  • kieruje na oddział,
  • prowadzi dokumentację medyczną pacjentów zaopatrywanych w izbie przyjęć.

Dyżury kontraktowe wykonywane są przez wnioskodawcę w oparciu o umowę cywilnoprawną zawartą z Wojewódzkim Szpitalem Specjalistycznym, w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. W czasie pełnienia dyżuru kontraktowego wnioskodawca jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, przyjmuje zamówienie bez zależności służbowej, a jedynie w sprawach spornych konsultuje się merytorycznie ze starszym dyżuru Szpitala wyznaczonym przez dyrektora ds. lecznictwa.W trakcie dyżuru kontraktowego nie jest objęty ubezpieczeniem grupowym od odpowiedzialności cywilnej, które zapewnia Szpital. Nie jest także chroniony ubezpieczeniem ZUS od trwałych następstw wypadków w pracy. Za swoją pracę w godzinach dyżuru kontraktowego ponosi odpowiedzialność cywilną chronioną jedynie indywidualnie zawartą polisą ubezpieczeniową opłacaną w jednym z towarzystw ubezpieczeniowych.Poza działalnością gospodarczą wnioskodawca zatrudniony jest na umowę o pracę na czas nieokreślony w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym na stanowisku asystenta oddziału urazowo-ortopedycznego. W ramach umowy o pracę wykonuje obowiązki między 7.00 a 14.35 oraz czasami w godzinach popołudniowych i nocnych. Do jego obowiązków należy:

  • badanie pacjentów przyjętych na oddział,
  • zlecanie podstawowych, wykonywanie planowych i ostrych zabiegów operacyjnych,
  • wykonywanie opatrunków,
  • opieka nad pacjentami po zabiegach operacyjnych i przyjętymi na oddział,
  • prowadzenie bieżącej dokumentacji oraz przygotowywanie jej do wypisu,
  • prowadzenie nadzoru medycznego nad personelem średnim.

W czasie wykonywania obowiązków jako asystent oddziału, wnioskodawca podlega fachowo i merytorycznie ordynatorowi oddziału. Jak każdy pracownik medyczny Szpitala objęty jest ubezpieczeniem grupowym od odpowiedzialności cywilnej, natomiast od następstw wypadków w pracy objęty jest ubezpieczeniem ZUS.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prowadzona przez wnioskodawcę działalność gospodarcza może być opodatkowana na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podatkiem liniowym wg stawki 19%?
Czy prowadząc dalej działalność w niezmienionym zakresie może się rozliczać w latach następnych na tych samych zasadach?

Zdaniem wnioskodawcy charakter czynności wykonywanych w trakcie dyżuru kontraktowego nie odpowiada, a nawet w sposób znaczący różni się od czynności wykonywanych w ramach stosunku pracy. Nie można więc mówić o zaistnieniu okoliczności wynikających z art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, zdaniem wnioskodawcy przysługuje mu prawo do opodatkowania dochodów osiągniętych z prowadzonej działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ww. ustawy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 9a ust. 3 ww. ustawy jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zgodnie z powyższym, możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym ten rok w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca jest zatrudniony na stanowisku asystenta oddziału urazowo-ortopedycznego, a do jego obowiązków w ramach stosunku pracy należy: badanie pacjentów przyjętych na oddział, zlecanie podstawowych, wykonywanie planowych i ostrych zabiegów operacyjnych, wykonywanie opatrunków, opieka nad pacjentami po zabiegach operacyjnych i przyjętymi na oddział, prowadzenie bieżącej dokumentacji oraz przygotowywanie jej do wypisu, prowadzenie nadzoru medycznego nad personelem średnim.Natomiast w ramach zawartej umowy cywilnoprawnej wnioskodawca przyjmuje pacjentów skierowanych do ambulatorium chirurgicznego izby przyjęć, przeprowadza badania, decyduje o tym czy wykonać badania diagnostyczne typu RTG, CT i inne; szycie ran, nastawianie złamań, zwichnięć itp. oraz zakładanie unieruchomień, zleca konsultację lekarzy innych specjalności, kieruje na oddział, prowadzi dokumentację medyczną pacjentów zaopatrywanych w izbie przyjęć.

Zatem, niektóre czynności (zwłaszcza polegające na badaniu pacjentów) wykonywane przez wnioskodawcę w ramach stosunku pracy, są tożsame z czynnościami, które wykonuje na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej. Ponadto zauważyć należy, iż kierowanie pacjentów na oddział, a więc czynność wykonywana w ramach zawartej umowy cywilnoprawnej, wiąże się z późniejszą opieką medyczną nad tymi pacjentami (przyjętymi na oddział), sprawowaną przez wnioskodawcę w ramach stosunku pracy, co składa się na cały proces leczenia pacjenta w szpitalu.
Powyższe, w świetle art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyklucza możliwość opodatkowania dochodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach