Stypendium otrzymywane jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publ... - Interpretacja - ITPB2/415-1103/11/RS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.03.2012, sygn. ITPB2/415-1103/11/RS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Stypendium otrzymywane jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2011 r. (data wpływu 9 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 2 marca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 2 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonego projektu, który jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2014 r. wypłacane są:

  1. stypendia dla studentów odbywających 3 miesięczne staże pracownicze (20 stypendiów rocznie wypłacanych przez 3 miesiące);
  2. stypendia wyjazdowe dla nauczycieli akademickich (samodzielni pracownicy naukowo-dydaktyczni) na 3-6 miesięczne zagraniczne staże w wiodących ośrodkach akademickich i naukowych (1-2 stypendia rocznie);
  3. stypendia wyjazdowe (3 miesięczne) połączone ze stażem dla doktorantów i młodych doktorów (1-2 stypendia rocznie).

Stypendia, jako forma pomocy beneficjentom, zostały zaplanowane we wniosku projektowym zgodnie z zasadami konkursowymi przedstawionymi przez MNiSW w opisie konkursowym. Środki na realizację ww. projektu (w tym na stypendia) są wypłacane jako dotacja rozwojowa w formie zaliczki.

W dokumentacji konkursowej projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka, Działanie 4.1 Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni, która obowiązywała dla realizowanego przez Wnioskodawcę (Politechnikę) projektu definiowano grupy odbiorców, do których projekt musi być bezpośrednio skierowany. W dokumentacji tej (pkt 3.2) jako odbiorców wskazano: uczelnie - szkoły prowadzące studia wyższe, działające na podstawie przepisów ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, studentów - osoby kształcące się na studiach I lub II stopnia lub jednolitych studiach magisterskich w danej uczelni, słuchaczy - uczestnicy studiów podyplomowych, kursów, szkoleń organizowanych przez uczelnie, doktorantów - uczestnicy studiów doktoranckich w danej uczelni, kadrę akademicką (nauczyciele akademiccy, młodzi doktorzy, profesorowie wizytujący, kadra kierownicza), inne osoby biorące udział w kształceniu (osoby przyjęte na I rok studiów, przed immatrykulacją, absolwenci, pracownicy uczelnianych Biur Karier). Również w pkt 1.1.1 j) dokumentacji konkursowej wskazane są stypendia dla doktorantów, młodych doktorów (postdoc).

Zgodnie z powyższymi wytycznymi we wniosku konkursowym Politechniki, uzupełnionym po negocjacjach z Instytucją Pośredniczącą (MNiSW), który jest jednocześnie załącznikiem nr 1 do Umowy pomiędzy Instytucją Pośredniczącą i Politechniką w pkt 3 wymieniono następujące grupy docelowe objęte wsparciem:

  • absolwenci szkół ponadgimnazjalnych,
  • studenci studiów architektonicznych,
  • absolwenci studiów architektonicznych,
  • kadra dydaktyczna Wydziału Architektury Politechniki.

W związku z powyższym osoby te są uczestnikami projektu i objęci są wsparciem (otrzymują pomoc w postaci stypendium z projektu).

Stypendia były wypłacane w IV kwartale 2010 r., w I, III 2011 r. oraz mają być wypłacane dla różnych beneficjentów projektu do 2014 r. Przydzielane są one na Politechnice na zasadzie wewnętrznych regulaminów dla osób, które spełniają wymagania konkursowe. Stypendia (pomoc udzielana uczestnikom projektu) mają z jednej strony charakter naukowy a z drugiej umożliwiają doktorantom, młodym doktorom jak i kadrze naukowo-dydaktycznej odbycie staży zagranicznych (stypendia wyjazdowe) i szkoleń w celu podniesienia umiejętności. W przypadku stypendiów dla studentów celem ich przyznawania jest wzmocnienie praktycznych elementów nauczania, odbycie praktyk zawodowych przez najzdolniejszych studentów w urzędach i firmach, których działalność jest związana z gospodarką przestrzenną i tym samym promowanie najlepszych studentów na docelowym rynku pracy.

Od tych stypendiów Politechnika jako płatnik nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od dnia 1 stycznia 2010 r.

Wypłacane stypendia stanowią wsparcie dla uczestników projektu w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ww. stypendia są wolne od podatku dochodowego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. stypendia są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137. W związku z wprowadzeniem tego przepisu z dniem 1 stycznia 2010 r. Wnioskodawca zaprzestał pobierania zaliczek na podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

W sytuacji przedstawionej we wniosku, Uczelnia prowadzi projekt, który jest realizowany w ramach Poddziałania 4.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2014 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wnioskodawca wypłaca stypendia dla studentów odbywających 3-miesięczne staże pracownicze, stypendia wyjazdowe dla nauczycieli akademickich na 3-6 miesięczne zagraniczne staże w wiodących ośrodkach akademickich i naukowych oraz 3 miesięczne stypendia wyjazdowe połączone ze stażem dla doktorantów i młodych doktorów. Stypendia, jako forma pomocy beneficjentom, zostały zaplanowane we wniosku projektowym zgodnie z zasadami konkursowymi przedstawionymi przez MNiSW w opisie konkursowym.

Stypendia były wypłacane w IV kwartale 2010 r., w I, III 2011 r. oraz mają być wypłacane dla różnych beneficjentów projektu do 2014 r. Przydzielane są one na Politechnice na zasadzie wewnętrznych regulaminów dla osób, które spełniają wymagania konkursowe. Stypendia (pomoc udzielana uczestnikom projektu) mają z jednej strony charakter naukowy a z drugiej umożliwiają doktorantom, młodym doktorom jak i kadrze naukowo-dydaktycznej odbycie staży zagranicznych (stypendia wyjazdowe) i szkoleń w celu podniesienia umiejętności. W przypadku stypendiów dla studentów celem ich przyznawania jest wzmocnienie praktycznych elementów nauczania, odbycie praktyk zawodowych przez najzdolniejszych studentów w urzędach i firmach, których działalność jest związana z gospodarką przestrzenną i tym samym promowanie najlepszych studentów na docelowym rynku pracy.

Od tych stypendiów Politechnika jako płatnik nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od dnia 1 stycznia 2010 r.

Wypłacane stypendia stanowią wsparcie dla uczestników projektu w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić zatem należy, że zarówno stypendia dla studentów odbywających staże pracownicze, stypendia wyjazdowe dla nauczycieli akademickich oraz dla doktorantów i młodych doktorów wypłacane uczestnikom projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, w związku z wypłatą stypendiów korzystających ze zwolnienia przedmiotowego, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy