
Temat interpretacji
Na podstawie art.14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15.04.2008 r. (data wpływu 18.04.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności zapłaty 10% podatku od przychodu ze zbycia lokalu mieszkalnego, objętego umową rozszerzającą wspólność majątkową małżeńską - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu
18.04.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności zapłaty 10% podatku od przychodu ze zbycia lokalu mieszkalnego, objętego umową rozszerzającą wspólność majątkową małżeńską.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca będąc kawalerem nabył w 1999 r. na mocy umowy notarialnej mieszkanie własnościowe. W m-cu czerwcu 2004 r. Wnioskodawca zawarł związek małżeński, a następnie w m-cu lipcu 2004 r. podpisał przedwstępną umowę sprzedaży ww. mieszkania, jako składnika majątku osobistego.
W m-cu październiku 2005 r. Wnioskodawca zawarł z żoną umowę majątkową małżeńską rozszerzającą wspólność ustawową.
W chwili obecnej Wnioskodawca zamierza sfinalizowć umowę sprzedaży mieszkania, przyrzeczonej w umowie
przedwstępnej z 2004 roku. Urzędnicy z właściwego dla Wnioskodawcy Urzędu Skarbowego w G...ul. D..., wyrażają wątpliwości dotyczące faktu powstania obowiązku podatkowego dla części mieszkania, które jakoby żona Wnioskodawcy nabyła w momencie zawarcia umowy majątkowej rozszerzającej wspólność majątkową i w związku z powyższym nie upłynął jeszcze okres 5 lat od nabycia nieruchomości. Zdaniem urzędników, powoduje to konieczność zapłacenia 10% podatku od 50% wartości mieszkania, chyba że pieniądze ze sprzedaży zostaną przeznaczone na cele mieszkaniowe. Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku żony Wnioskodawcy jednak nie ma to zastosowania, z uwagi na wyczerpanie możliwości odliczeń podatkowych w poprzednich latach.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawcy:
Wnioskodawca uważa, że stanowisko Urzędu Skarbowego w G... jest niewłaściwe. W momencie podpisania umowy majątkowej małżeńskiej rozszerzającej wspólność ustawową powstała tak zwana wspólność łączna - każdy jest właścicielem każdego składnika majątku, a nie części ułamkowych. Wnioskodawca twierdzi, iż wymierzając podatek żonie Wnioskodawcy, obciąża się podatkiem także Wnioskodawcę, na którym ten obowiązek podatkowy nie ciąży.
Podobne zdanie wyraża Naczelny Sąd Administracyjny, w wyroku III S.A. 2717/00 z dnia 09.04.2002 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
- nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- innych rzeczy
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie (...).
Ustawą z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz.1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po dniu 1 stycznia 2007 roku.
Z analizy przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zbyć mieszkanie własnościowe, które nabył będąc kawalerem aktem notarialnym w 1999 r. W m-cu czerwcu 2004 r. Wnioskodawca zawarł związek małżeński, natomiast w m-cu październiku 2005 r. zawarł z żoną umowę małżeńską rozszerzającą wspólność ustawową.
Dokonując analizy powołanego wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz treści wniosku, należy stwierdzić, iż dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy istotna będzie kwestia ustalenia, czy włączenie lokalu mieszkalnego do majątku wspólnego małżonków stanowi jej nabycie w rozumieniu tegoż przepisu.
Należy wyjaśnić, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa czynności prawnych, których skutkiem jest nabycie nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c), w szczególności nie reguluje także odrębnie kwestii rozszerzenia wspólności ustawowej małżeńskiej. W związku z tym, uwzględniając zasadę autonomii pojęciowej prawa podatkowego, przyjąć należy, że pod pojęciem nabycia rozumieć należy przede wszystkim każde nabycie w sensie potocznym (językowym), niekoniecznie w ścisłym znaczeniu tego pojęcia nadawanym w przepisach prawa cywilnego.
Wspólność wynikająca ze stosunku małżeństwa jest, co wymaga szczególnego podkreślenia, współwłasnością łączną. Cechą charakterystyczną tego typu współwłasności jest to, iż niemożliwe jest ustalenie wielkości udziału małżonków we współwłasności (współwłasność bezudziałowa) oraz to, że żaden z małżonków, w czasie jej trwania, nie może rozporządzać swymi prawami do majątku wspólnego.
Umowa rozszerzająca wspólność majątkową małżeńską uregulowana została w art. 47 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 ze zm.).
Jest to umowa, której celem jest ustanowienie ustroju majątkowego między małżonkami w sposób odmienny od przewidzianego w przepisach o wspólności ustawowej. Umowa ta jest czynnością prawną, która reguluje stosunki majątkowe małżonków przez czas trwania ich związku małżeńskiego.
W orzecznictwie Sądu Najwyższego wyrażono pogląd, że umowa rozszerzająca wspólność majątkową małżeńską ma charakter czynności prawnej rozporządzającej o charakterze nieodpłatnym, co stanowi w swej istocie darowiznę dokonaną w ramach małżeńskiej umowy majątkowej. Wspólność małżeńską, która jest współwłasnością łączną cechuje bezudziałowy charakter. Oznacza to, że w przypadku sprzedaży nieruchomości, każdy z małżonków zbywa całą nieruchomość, a nie udziały w tej nieruchomości, zaś cały przychód ze sprzedaży wchodzi niepodzielnie do majątku wspólnego.
Włączenie do majątku małżonków w drodze umowy rozszerzającej ustawową wspólność majątkową nieruchomości stanowiącej majątek odrębny jednego małżonka, nie jest nabyciem tej nieruchomości przez drugiego małżonka, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Powyższe oznacza, że za datę nabycia lokalu mieszkalnego, który stanowił wcześniej majątek odrębny małżonka należy przyjąć dzień, w którym małżonek nabył ten lokal do majątku odrębnego.
W konsekwencji powyższych regulacji prawnych u małżonka, który w wyniku zawarcia umowy rozszerzającej wspólność ustawową stał się współwłaścicielem lokalu mieszkalnego, nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu odpłatnego zbycia (wspólnie z małżonkiem) przedmiotowego lokalu mieszkalnego, stanowiącego majątek wspólny, jeżeli od końca roku, w którym nabyto ten lokal mieszkalny (do majątku odrębnego) upłynęło pięć lat.
Zatem, jak zostało wskazane powyżej, odpłatne zbycie w 2008 r. opisanego we wniosku lokalu mieszkalnego, nie będzie stanowiło dla Wnioskodawcy źródła przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż planowana sprzedaż tego lokalu nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie.
Małżonka Wnioskodawcy chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinna zatem wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.
Jednocześnie mając na uwadze, że w złożonym wniosku Wnioskodawca podaje, iż opisana sytuacja dotyczy także małżonki, zaznacza się, że wskazane w niniejszej interpretacji przepisy podatkowe odnoszą się również do małżonki Wnioskodawcy, z tym że zgodnie z art. 14k § 1 ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się do niej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu
prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego tę interpretację nie może szkodzić również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej tylko Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
