POSTANOWIENIE - Interpretacja - ZDG/415-22/05/MDK

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.12.2005, sygn. ZDG/415-22/05/MDK, Urząd Skarbowy w Pucku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pucku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.)#8722; dalej: Ordynacja podatkowa, po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 21 września 2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii: Czy uzyskana w roku 2005, przez osobę fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie rybołówstwa, pomoc finansowa wypłacona armatorowi statku rybackiego o polskiej przynależności za czasowe zawieszenie działalności połowowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004#8722;2006" korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych (zasady ogólne)?

stwierdza, że

stanowisko podatnika, przedstawione w tym wniosku, w którym stwierdził, iż jego zdaniem uzyskane z w/w tytułu przychody korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych#8722; jest prawidłowe,

UZASADNIENIE

  1. Stan faktyczny

Podatnik prowadzi, jako osoba fizyczna, działalność gospodarczą w zakresie rybołówstwa morskiego, opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych, opłacanym na zasadach ogólnych.

W dniu 21 września 2005r., do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek podatnika z dnia 19 września 2005r., (uzupełniony i zmieniony w dniu 30.11.2005r.), o udzielenie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii: Czy uzyskana w roku 2005, przez osobę fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie rybołówstwa, pomoc finansowa wypłacana armatorowi statku rybackiego o polskiej przynależności za czasowe zawieszenie działalności połowowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004#8722;2006" korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych (zasady ogólne)? Jak wynika z wniosku, pomoc finansową wypłacaną armatorom statków rybackich o polskiej przynależności za czasowe zawieszenie działalności połowowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004#8722;2006", stanowiącego załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006" (Dz. U. Nr 197, poz. 2027)#8722; dalej: pomoc finansowa w ramach SPO #8722; podatnik otrzymał w dniu 12.08.2005r.

W przedmiotowym wniosku podatnik wskazał, iż kwotę otrzymanej pomocy finansowej podatnik ujął w kol. 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów - pozostałe przychody, co oznacza, iż podatnik uznał powyższą pomoc finansową za przychód opodatkowany, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. nr 14 poz. 176 z późn. zm.)- dalej: ustawa. W treści wniosku podatnik wyraził własne stanowisko w odniesieniu do powyższego pytania, stwierdzając, iż jego zdaniem, pomoc finansowa wypłacana armatorowi statku rybackiego o polskiej przynależności za czasowe zawieszenie działalności połowowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004#8722;2006" korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych.

2. Stan prawny

2.1. Regulacje podatkowe

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym na dzień uzyskania pomocy finansowej w ramach SPO, tj. 12.08.2005 r., przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o tej ustawy, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Stosownie jednak do regulacji art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem,

Ponadto, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 47c) ustawy wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy  wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z kolei stosownie do art. 21 ust. 47d) dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatne, otrzymane na cele związane z działalnością rolniczą z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, od agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych.

2.2. Regulacje prawne spoza obszaru prawa podatkowego

Pomoc w ramach Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa udzielana jest w Polsce, na podstawie Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006" - dalej: SPO, przyjętego Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 11 sierpnia 2004r. w sprawie Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006" (Dz. U. z 2004r. Nr 197 poz. 2027), który wraz z Uzupełnieniem Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006" stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 07 września 2004r.(Dz. U. z 2004r. Nr 207 poz. 2116), określa podstawy i kryteria do otrzymania pomocy finansowej dla poszczególnych projektów.

SPO jest jednym z programów realizujących strategie rozwoju społeczno-ekonomicznego Polski określoną w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004r. Nr 116 poz. 1206 z późn. zm.) - dalej: ustawa o Narodowym Planie Rozwoju. Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, w celu realizacji planu tworzy się sektorowe programy operacyjne, przy czym programy te są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych (art. 8 ust. 2). Przy czym:

  1. za publiczne środki wspólnotowe uważa się środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju (art. 2 pkt 11 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju),
  2. za publiczne środki krajowe zaś #8722; środki finansowe pochodzące z budżetu państwa oraz państwowych funduszy celowych, środki budżetów jednostek samorządu terytorialnego, środki innych jednostek sektora finansów publicznych, a także inne środki jednostek oraz form organizacyjno-prawnych sektora finansów publicznych, (art.2 pkt.10 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju),

Zgodnie z art. 31 ust. 1 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/99 z dnia 21 czerwca 1999r. wprowadzającego ogólne przepisy dotyczące funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 161 z 26.06.1999r. z późn. zm.)- dalej: Rozporządzenie Rady nr 1260/99, określającego cele i zadania, które realizowane są w ramach funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, zobowiązania budżetowe Wspólnoty dokonywane są na podstawie decyzji przyznającej wkład z funduszy, natomiast w oparciu o art. 32 ust. 1 tego aktu #8722; płatność wkładów z funduszy dokonana przez Komisję organowi wypłacającemu, którym zgodnie z art. 9 lit. o) tegoż rozporządzenia jest jeden lub kilka organów lub instytucji krajowych, regionalnych lub lokalnych, wyznaczonych przez Państwo Członkowskie do celów sporządzania i składania wniosków o płatności oraz otrzymywania płatności z Komisji Europejskiej.

W myśl art. 18 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju za przygotowanie i nadzór nad realizacją programów i strategii wykorzystania Funduszu Spójności, o których mowa w art. 8 ust. 1 tej ustawy, są odpowiedzialne właściwe instytucje zarządzające. Jednakże w oparciu o art. 21 ust. 1 tego aktu, działania objęte programami, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 3, mogą być realizowane przez instytucje wdrażające ustanawiane dla poszczególnych działań. Jak wynika z postanowień SPO, instytucją zarządzająca jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zgodnie natomiast z pkt 7.1.4.1 SPO, instytucja wdrażającą, o której mowa w art. 21 ust. 2 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), która zgodnie z art.1 ust. 1 ustawy z dnia 23 grudnia 1993r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (t. j. Dz. U. z 2005r. nr 31 poz. 264) jest państwową osobą prawną, wspomagającą realizację inwestycji w rolnictwie, w przetwórstwie rolno-spożywczym i usługach na rzecz rolnictwa ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej oraz z innych źródeł zagranicznych, jeśli umowy międzynarodowe tak stanowią (art. 3a ust. 1). ARiMR realizuje zadania powierzone jej na podstawie umów lub porozumień z instytucją zarządzającą, w szczególności w zakresie wdrażania takiego programu, dokonywania płatności na rzecz beneficjenta oraz dochodzenia należności z tytułu wypłaconych środków (art.3b pkt. 2). Zgodnie natomiast z unormowaniami SPO instytucją płatniczą dla projektów współfinansowanych z Instrumentu Wspierania Rybołówstwa w ramach Programu, w rozumieniu art. 9 lit. o) Rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/99 oraz art. 2 pkt 2) ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, jest Minister Finansów (Departament Obsługi Funduszy Pomocowych).

Z postanowień SPO wynika, iż beneficjenci końcowi oznaczają firmy publiczne i prywatne odpowiedzialne za zlecanie operacji. W ramach wdrażania SPO, stosownie do punktu 7.1.4, występują dwa rodzaje beneficjentów końcowych: a) instytucja wdrażająca, która jest odpowiedzialna za zlecenie beneficjentowi ostatecznemu, w trybie przepisów o zamówieniach publicznych, realizacji projektu inwestycyjnego lub wykonania usługi, b) ostateczni odbiorcy usług i inwestycji. Wedle art. 2 pkt 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju za beneficjenta uważa się osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, korzystające z publicznych środków wspólnotowych i publicznych środków krajowych na podstawie umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7 powołanej ustawy.

Stosownie do art. 2 Rozporządzenia Rady (WE) nr 2792/99 z dnia 17 grudnia 1999r. określającego szczegółowe zasady i uzgodnienia dotyczące pomocy strukturalnej Wspólnoty w sektorze rybołówstwa (Dz. Urz. WE L 337 z 30.12.1999r. z późn. zm.), Instrument Finansowy Orientacji Rybołówstwa może, zapewnić pomoc dla środków określonych w tytule IV rozporządzenia - Rekompensata finansowa za tymczasowe zaprzestanie działalności oraz inne rekompensaty finansowe#8722; w dziedzinach obejmowanych przez wspólną politykę rybołówstwa. Zgodnie, bowiem z art. 16 ust. 1 lit. b) tego aktu, Państwa Członkowskie mogą przyznać rekompensatę dla rybaków oraz dla właścicieli statków rybackich za tymczasowe zaprzestanie działalności w przypadku, gdy na mocy decyzji Komisji bądź przez jeden lub kilka Państw Członkowskich wprowadzany jest plan odbudowy zasobów zagrożonych wyczerpaniem. Powyższa rekompensata stanowi pomocą finansową w ramach sektora: Działania nr 4.5 "Czasowe zawieszenie działalności i inne rekompensaty finansowe", należącego do Priorytetu 4 SPO - Inne działania, którego celem jest m.in. łagodzenie skutków utraty pracy przez rybaków w wyniku restrukturyzacji floty lub czasowego zawieszenia działalności.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, wkład środków finansowych (publicznych środków krajowych), na realizację projektów w ramach działań określa uzupełnienie programu, o którym mowa w art. 11 ust. 1 i 2 (w niniejszej sytuacji jest to Uzupełnieniem Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006"). Mając na uwadze powyższe, pomoc finansowa w części stanowiącej wypłatę z publicznych środków krajowych, w oparciu o przepisy ustawy o Narodowym Planie Rozwoju pochodzi ze środków finansowych z budżetu państwa, przyznawanych przez agencję rządową, będąca dysponentem tych środków (ARiMR). W pozostałej części, pochodzi zaś ze środków unijnych, realizowanych również za pośrednictwem ARiMR.

Środki przyznawane w ramach programu "Czasowe zawieszenie działalności i inne rekompensaty finansowe", mają charakter bezzwrotnej pomocy, bowiem zarówno w świetle powołanych wyżej aktów wspólnotowych jak i regulacji z zakresu prawa krajowego, nie podlegają one, co do zasady zwrotowi.

3. Ocena prawna stanu faktycznego

W efekcie analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego sprawy w relacji do obowiązującego stanu prawnego, tut. organ stwierdził, iż stanowisko podatnika, przedstawione we wniosku, w którym podatnik stwierdził, iż jego zdaniem otrzymana kwota pomocy finansowej w związku z realizacją projektu "Okresowe zawieszenie działalności w celu umożliwienia odnowy zasobów" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i Przetwórstwo Ryb" stanowiąca dofinansowanie dla rybaków w związku z postojem kutrów ze względu na dłuższy niż zwykle okres ochronny nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Jak wynika z dostarczonych przez podatnika umów o dofinansowanie projektu zawartych pomiędzy podatnikiem - beneficjentem, a ARiMR z siedzibą w Warszawie Al. Jana Pawła II 70, przedmiotowa pomoc finansowa udzielona podatnikowi jako beneficjentowi na podstawie w/w umów, stanowi kwotę złożoną z publicznych środków krajowych oraz publicznych środków wspólnotowych. ARiMR, jest instytucją rządową wdrażającą SPO oraz dokonującą płatności na rzecz beneficjenta. Przedmiotem zawartej przez podatnika umowy było udzielenie podatnikowi - jako beneficjentowi - rekompensaty finansowej w związku z czasowym zawieszeniem działalności połowowej ze względu na dłuższy niż zwykle okres ochronny. Zatem przedmiot umowy służył bezpośredniej realizacji celu Programu Operacyjnego " Rybołówstwo i Przetwórstwo Ryb 2004-2006", jakim było umożliwienie odnowy zasobów.

W przypadku środków krajowych, pochodzą one z Budżetu Państwa, instytucją płatniczą odpowiedzialną za obsługę finansową jest Departament Instytucji Płatniczej w Ministerstwie Finansów, zaś instytucją wdrażającą - ARiMR. W odniesieniu do środków wspólnotowych, pochodzą one ze środków wspólnotowych, przekazywane są zaś również przez ARiMR. W obu przypadkach pomoc ma charakter bezzwrotny i jest przekazywana za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do ich rozdzielenia.

Mając na uwadze powyższe, tut. organ stwierdził, iż uzyskane przez podatnika środki finansowe w ramach programu "Okresowe zawieszenie działalności w celu umożliwienia odnowy zasobów" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i Przetwórstwo Ryb" korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych, odpowiednio:

  1. w części pomocy, sfinansowanej z publicznych środków krajowych #8722; w oparciu o regulację art.21 ust.1 pkt.46 ustawy, bowiem środki te pochodzą z Budżetu Państwa zaś ich przekazanie dokonywane jest za pośrednictwem agencji rządowej (ARiMR).
  2. w części pomocy, sfinansowanej z publicznych środków wspólnotowych #8722; w oparciu o regulację art.21 ust.1 pkt.47c ustawy, a także mocą art. 21 ust. 1 pkt 114 oraz art. 21 ust. 1 pkt 47d ustawy, bowiem środki te pochodzą z budżetu organizacji międzynarodowej, przyznane zostały w efekcie przynależności Polski do Unii Europejskiej (Traktat Akcesyjny), mają charakter pomocowy i bezzwrotny, związane są z przedsięwzięciami prowadzonymi w ramach realizacji rządowego programu (SPO), dotyczą rybołówstwa, które stanowi część polityki rolnej, zaś ich przekazanie dokonywane jest za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków, którym w niniejszym przypadku jest ARiMR;

Mając na uwadze powyższe, tut. organ orzekł jak w sentencji niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Pucku