Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.471.2025.2.PS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 3 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.471.2025.2.PS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

  – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie uznania za koszty kwalifikowane nowej inwestycji wydatków poniesionych na wytworzenie:

·części budynku Hali produkcyjno-logistycznej w postaciu aneksu kuchennego – jest nieprawidłowe;

·pozostałej części budynku Hali produkcyjno-logistycznej – jest prawidłowe;

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 15 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 13 czerwca 2025 r. (wpływ 18 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i podlega Pan w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych. Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach prowadzonego przedsiębiorstwa prowadzi Pan zakład produkcyjny zajmujący się produkcją (...), w szczególności (...). Dochody z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowuje Pan na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT), czyli tzw. podatkiem liniowym.

W celu utrzymania pozycji rynkowej oraz stałego zwiększania konkurencyjności swojej oferty, stawia Pan na ciągły rozwój przedsiębiorstwa, w tym na zwiększanie zdolności produkcyjnych posiadanego zakładu. W związku z tym, obecnie realizuje Pan nową inwestycję polegającą na nabyciu gruntu, budowie hali produkcyjno-logistycznej oraz zakupie nowoczesnych urządzeń technologicznych (dalej: Nowa Inwestycja). W związku z wdrażanymi planami inwestycyjnymi, wystąpił Pan z wnioskiem o wydanie decyzji o wsparciu, o której mowa w art. 13 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (dalej: Ustawa WNI). Wobec spełnienia kryteriów ustawowych w dniu (...) maja 2024 r. Minister Rozwoju i Technologii wydał na rzecz Pana decyzję o wsparciu nr (...) w zakresie realizacji Inwestycji (dalej: Decyzja o wsparciu). Zgodnie z Decyzją o wsparciu Nowa Inwestycja stanowi inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane ze zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu.

W ramach Nowej Inwestycji wytworzy Pan we własnym zakresie nowy środek trwały, tj. budynek hali produkcyjno-logistycznej (dalej: Hala produkcyjno-logistyczna). W budynku powstającej Hali produkcyjno-logistycznej oprócz pomieszczeń produkcyjnych i magazynowych zostaną wydzielone m.in. następujące pomieszczenia:

1.Pomieszczenie Działu Technicznego - miejsce pracy inżynierów i technologów, którzy opracowują projekty techniczne i wspierają procesy produkcyjne,

2.Pomieszczenie Kierownika Produkcji - miejsce, gdzie nadzoruje się procesy produkcyjne i koordynuje pracę zespołu,

3.Sala szkoleń i wdrożeń - pomieszczenie dla szkoleń pracowników z technologii produkcji, montażu, procedur bezpieczeństwa i procesów produkcyjnych; w pomieszczeniu będą odbywały się również spotkania planowania produkcji, spotkania dotyczące analiz wyników i rozwiązywania problemów technicznych,

4.Pomieszczenie Logistyki - przeznaczone dla zespołu pracowników zajmujących się organizacją transportu, magazynowaniem i przepływem surowców,

5.Zaplecze magazynowe - pomieszczenie do przechowywania elementów drobnych i wspomagających pracę pracowników Logistyki, Kierownika Produkcji, Działu Technicznego oraz Działu Jakości,

6.Pomieszczenie Działu Jakości - przestrzeń dla specjalistów odpowiedzialnych za monitorowanie standardów produkcji,

7.Aneks kuchenny - pomieszczenie dla pracowników przeznaczone do przechowywania posiłków oraz przygotowywania gorących jak i zimnych napojów,

8.Pomieszczenie techniczne 1 - pomieszczenie, w którym będą urządzenia sieciowe zapewniające dostęp produkcji i działom technicznym do zasobów elektronicznych firmy,

9.Pomieszczenie Działu Utrzymania (...) - dla osób i/lub prac związanych z zapewnieniem ciągłości pracy maszyn i urządzeń oraz instalacji,

10.Magazyn Przyjęcia Towaru - miejsce odbioru towarów,

11.Pomieszczenie Mistrza Zmiany - pomieszczenie pracownika, który kontroluje pracę zespołów produkcyjnych, monitoruje procesy produkcyjne zapewniając zgodność ze standardami i procedurami, rozwiązuje bieżące problemy podczas produkcji,

12.Pomieszczenie techniczne 2 - pomieszczenie, w którym będą rozmieszczone urządzenia elektroniczne, elektryczne i informatyczne wspierające działy produkcyjne i techniczne, m. in. drukarki, ksero, laminarki. Pomieszczenie może również służyć do przetrzymywania dokumentacji produkcyjnej.

 (zwane dalej łącznie Pomieszczenia Zakładowe).

Wymienione powyżej Pomieszczenia Zakładowe znajdujące się w Hali produkcyjno-logistycznej są ze sobą ściśle zintegrowane, a ich wydzielenie i funkcjonowanie jest konieczne dla prowadzenia działalności określonej w Decyzji o wsparciu. Dotyczy to zarówno procesu produkcyjnego jak i logistycznego.

Wybudowanie Hali produkcyjno-logistycznej, w której będą znajdowały się wskazane powyżej Pomieszczenia zakładowe jest kluczowe dla osiągnięcia celu Inwestycji, tj. zwiększenia zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu.

Ponadto należy wskazać, że Hala produkcyjno-logistyczna zostanie wybudowana na terenie określonym w Decyzji o wsparciu. Wszystkie koszty wybudowania Hali produkcyjno-logistycznej zostaną poniesione w okresie ważności Decyzji o wsparciu. Hala produkcyjno-logistyczna zostanie wpisana do ewidencji środków trwałych i utrzymana w tej ewidencji przez okres co najmniej 5 lat.

Jest Pan małym przedsiębiorcą w rozumieniu art. 2 Załącznika I Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. U.UE. L. z 2014 r. Nr 187, str. 1 ze zm.).

W Decyzji o wsparciu został wskazany następujący przedmiot działalności: Działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie następujących wyrobów wytworzonych lub usług określonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.]:

Sekcja C, dział 24, klasa 24.42 – Aluminium,

Sekcja C, dział 25, klasa 25.11 - Konstrukcje metalowe i ich części,

Grupa 25.6 - Obróbka metali i nakładanie powłok na metale; obróbka mechaniczna elementów metalowych,

Klasa 25.99 - Pozostałe gotowe wyroby metalowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

Sekcja C, dział 26, klasa 26.11 - Elementy elektroniczne,

Klasa 26.12 - Elektroniczne obwody drukowane,

(...),

Sekcja M, dział 74, klasa 74.10 - Usługi w zakresie specjalistycznego projektowania.

W uzupełnieniu wniosku z 13 czerwca 2025 r. (wpływ 18 czerwca 2025 r.) informuje Pan, że Hala produkcyjno-logistyczna będzie w całości wykorzystywano wyłącznie w celu realizacji nowej inwestycji polegającej na zwiększeniu zdolności produkcyjnych zgodnie z wydaną decyzją o wsparciu.

Podkreśla Pan, że budowa nowej Hali produkcyjno-logistycznej jest inwestycją, która bezpośrednio zwiększa zdolności produkcyjne Pana przedsiębiorstwa w porównaniu z dotychczasowymi możliwościami przedsiębiorstwa. Przede wszystkim wynika to ze zwiększenia dostępnej powierzchni produkcyjno-magazynowej oraz wyposażenia Hali w nowoczesne technologie i systemy. Pozwala to na uruchomienie nowych procesów produkcyjnych, zwiększenie liczby stanowisk pracy i lepsze wykorzystanie dostępnych technologii. Nowa Hala produkcyjno-magazynowa daje możliwość gromadzenia większej ilości surowców i produktów, co pozwala na realizację większych zamówień i obsługę szerszej liczby klientów. Tym samym może Pan intensyfikować swoje zdolności produkcyjne jak również szybciej reagować na potrzeby rynku i wzmacniać swoją konkurencyjność.

Zaplecze magazynowe będzie miało bezpośredni i istotny wpływ na zwiększenie zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Uzasadniając powyższe, należy wskazać na następujące cechy i przeznaczenie Zaplecza magazynowego:

·służyć będzie przede wszystkim jako pomieszczenie z kontrolowanym dostępem do przechowywania:

produkcyjnych materiałów eksploatacyjnych bieżącego użytku takich jak: smary, oleje, taśmy, kleje techniczne,

części zamiennych do maszyn i urządzeń,

narzędzi np.: wkrętarki, klucze, mierniki, etykieciarki, itp.

aparatury pomiarowej,

elementów drobne szerokiego i masowego zastosowania, takich jak: śruby, nakrętki, podkładki, uszczelki,

części strategicznych, wymagających specjalnego dostępu.

·umożliwi szybki i bezpośredni dostęp do narzędzi oraz materiałów wspomagających produkcję. Dzięki temu pracownicy mogą natychmiast reagować na bieżące potrzeby produkcyjne, bez konieczności oczekiwania na dostawy z odległych części hali. Skrócenie czasu oczekiwania na narzędzia czy części zamienne bezpośrednio przekłada się na zwiększenie płynności produkcji i ograniczenie przestojów.

·centralizacja przechowywania narzędzi, materiałów pomocniczych czy części zamiennych w jednym, odpowiednio zorganizowanym miejscu ogranicza ryzyko zagubienia, uszkodzenia lub pomyłek przy wydawaniu komponentów czy narzędzi. Dzięki temu proces produkcyjny jest bardziej przewidywalny i mniej podatny na zakłócenia, co pozwala na osiągnięcie wyższej wydajności.

·będzie obsługiwać nie tylko produkcję, ale również dział utrzymania (...) (utrzymanie produkcji, naprawy), dział jakości (kontrola i testowanie komponentów) oraz logistykę (przyjmowanie i wydawanie materiałów). Dzięki temu wszystkie te działy mogą działać sprawniej i szybciej reagować na potrzeby produkcji, co przekłada się na wzrost ogólnej zdolności produkcyjnej przedsiębiorstwa.

·usprawni dostęp do materiałów, będzie wspierać kluczowe działy oraz umożliwi lepsze planowanie zapasów. Wszystkie te czynniki przekładają się na wyższą wydajność i efektywność produkcji, co pozwala przedsiębiorstwu realizować większe wolumeny zamówień w krótszym czasie.

Pomieszczenie techniczne 1 służące do przechowywania urządzeń sieciowych, elektronicznych i informatycznych będzie miało bezpośredni i istotny wpływ na zwiększenie zdolności produkcyjnych Pana przedsiębiorstwa.

Uzasadniając powyższe, należy wskazać na następujące cechy i przeznaczenie Pomieszczenia technicznego 1:

·zlokalizowane w nim będą urządzenia sieciowe: (...).

·pomieszczenie będzie kluczowe dla zapewnienia ciągłego i stabilnego dostępu do zasobów elektronicznych i informatycznych przedsiębiorstwa. Produkcja w dużej mierze opiera się na systemach informatycznych: systemach zarządzania produkcją, planowania zasobów, systemach monitoringu maszyn czy elektronicznych instrukcjach stanowiskowych. Infrastruktura sieciowa minimalizuje ryzyko przestojów wynikających z awarii systemów IT, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie zdolności produkcyjnych.

·pomieszczenie będzie gwarantować odpowiednie warunki pracy dla urządzeń sieciowych (klimatyzacja, kontrola dostępu, zabezpieczenia przeciwpożarowe), co znacząco ogranicza ryzyko awarii infrastruktury elektronicznej i IT. Stabilność sieci przekłada się na bezpieczeństwo przesyłanych danych i tym samym ciągłość procesów produkcyjnych.

Pomieszczenie techniczne 2 to pomieszczenie, w którym będą rozmieszczone urządzenia elektroniczne, elektryczne i informatyczne wspierające działy produkcyjne i techniczne (m. in. drukarki, ksero, laminarki) będzie miało bezpośredni i istotny wpływ na zwiększenie zdolności produkcyjnych Pana przedsiębiorstwa.

Uzasadniając powyższe, należy wskazać na następujące cechy i przeznaczenie Pomieszczenia technicznego 2:

·będzie integralnym elementem nowoczesnej Hali produkcyjno-logistycznej. Zlokalizowane w nim urządzenia elektroniczne i informatyczne umożliwią szybkie przygotowanie i dystrybucję dokumentacji technicznej, instrukcji, etykiet czy raportów produkcyjnych, co usprawnia komunikację między działami i przyspiesza realizację zadań.

·dzięki centralizacji urządzeń w dedykowanym pomieszczeniu technicznym, pracownicy produkcji i pracownicy techniczni będą mieć łatwy dostęp do niezbędnych narzędzi, co ogranicza przestoje i zwiększa płynność pracy. Pozwala to na lepsze zarządzanie dokumentacją, śledzenie postępu produkcji oraz kontrolę jakości, co z kolei przekłada się na wyższą efektywność i większe zdolności produkcyjne.

·zgromadzenie urządzeń w odpowiednio wyposażonym pomieszczeniu technicznym (z zabezpieczeniami przed hałasem, drganiami i innymi czynnikami) zwiększa ich niezawodność i wydłuża żywotność sprzętu. To przekłada się na mniejszą liczbę awarii i przestojów, co bezpośrednio wpływa na ciągłość i wydajność produkcji.

Pomieszczenie Działu Utrzymania (...) przeznaczone jest do prac związanych z zapewnieniem ciągłości pracy maszyn i urządzeń oraz instalacji, będzie miało bezpośredni i istotny wpływ na zwiększenie zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Uzasadniając powyższe, należy wskazać na następujące cechy i przeznaczenie Pomieszczenia Działu Utrzymania (...):

·Dział Utrzymania (...) jest kluczowym elementem każdego zakładu produkcyjnego, odpowiedzialnym za zapewnienie ciągłości pracy maszyn i urządzeń oraz minimalizację przestojów. Jego główne zadania obejmują:

konserwację i naprawy - (1) nadzorowanie w zakresie regularnych przeglądów technicznych maszyn i urządzeń, (2) ewentualne diagnozowanie i usuwanie awarii, aby zapobiec przestojom produkcji, (3) modernizacja, optymalizacja sprzętu w celu zwiększenia efektywności pracy, (4) kontakt z serwisem zewnętrznym, monitorowanie i optymalizację - (1) kontrola parametrów pracy na stanowiskach i ich dostosowanie do wymagań produkcji, (2) wdrażanie systemów zarządzania utrzymaniem (...) w celu poprawy efektywności, (3) analiza przyczyn awarii i wdrażanie działań prewencyjnych i zapobiegawczych;

zarządzanie częściami zamiennymi - (1) prowadzenie ewidencji części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych, (2) współpraca z dostawcami w zakresie serwisu;

współpraca z innymi działami - (1) koordynacja działań z zespołem produkcyjnym i technicznym, (2) szkolenie pracowników w zakresie obsługi maszyn i procedur bezpieczeństwa.

·Pomieszczenie Działu Utrzymania (...) stanowi bazę dla wskazanych powyżej działań, co ułatwi rozwój Pana przedsiębiorstwa i dalsze zwiększanie mocy produkcyjnych;

·lokalizacja Pomieszczenia Działu Utrzymania (...) bezpośrednio w Hali produkcyjno-logistycznej pozwoli na natychmiastową interwencję w przypadku awarii lub zakłóceń w pracy urządzeń. To znacznie skraca czas przestoju, co ma bezpośredni wpływ na wydajność i efektywność produkcji. Szybkie usuwanie usterek pozwala na realizację większej liczby zamówień w tym samym czasie;

·Pomieszczenie Działu Utrzymania (...) w nowej Hali produkcyjno-logistycznej znacząco wpłynie na działalność produkcyjną, zapewniając ciągłość pracy maszyn i urządzeń, skracając czas reakcji na awarie oraz umożliwiając efektywną organizację pracy technicznej. Dzięki temu przedsiębiorstwo może zwiększyć swoje zdolności produkcyjne i lepiej wykorzystywać potencjał nowej infrastruktury.

Pytanie

Czy prawidłowe jest Pana stanowisko, zgodnie z którym wydatki poniesione przez Pana po uzyskaniu Decyzji o wsparciu na wybudowanie Hali produkcyjno-logistycznej wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego stanowić będą koszty kwalifikowane w rozumieniu § 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2022 r. poz. 2861 ze zm.) i wpłyną na kalkulację kwoty pomocy publicznej przysługującej Panu w postaci zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem wydatki poniesione po uzyskaniu Decyzji o wsparciu na wybudowanie Hali produkcyjno-logistycznej wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego stanowić będą koszty kwalifikowane w rozumieniu § 8 ust. 1 Rozporządzenia i wpłyną na kalkulację kwoty pomocy publicznej przysługującej Wnioskodawcy w postaci zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

Uzasadniając niniejsze stanowisko należy w pierwszej kolejności wskazać, że na podstawie ustawy WNI został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i tym samym w niniejszej sprawie zastosowanie znajduje art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2024 r. poz. 459), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Jak stanowi art. 21 ust. 5a ustawy o PIT zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b ustawy o PIT, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 2 pkt 1a Ustawy WNI, "nowa inwestycja" stanowi inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu.

Ponadto, art. 2 pkt 7 ustawy WNI, zawiera legalną definicję kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, w świetle której są to koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu lub dwuletnie koszty pracy, jakie mogą być uwzględnione przy określaniu maksymalnej pomocy publicznej, ponoszone w okresie ważności decyzji o wsparciu.

Prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia tzw. kosztów kwalifikowanych. Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2022 r. poz. 2861 ze zm. (dalej: Rozporządzenie).

Zgodnie z § 8 ust. 1 Rozporządzenia, do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje (zwiększających wartość zwolnienia i jednocześnie decydujących o spełnieniu kryterium ilościowego tzw. koszty kwalifikowane) zalicza się koszty będące:

a)kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

b)ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych (ŚT), pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W przypadku dużych przedsiębiorców środki te muszą być nowe,

c)kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

d)ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych (WNiP) związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej,

e)kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem, że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od dnia zakończenia nowej inwestycji,

f)ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku, gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu wydanej dla konkretnej lokalizacji.

Zgodnie ze wskazanymi powyżej przepisami wydatek poniesiony przez przedsiębiorcę na nabycie lub wytworzenie środka trwałego będzie stanowił koszt kwalifikowany pod warunkiem spełnienia (łącznie) następujących warunków:

1.musi być związany (funkcjonalnie) z nową inwestycją,

2.musi zostać poniesiony na terenie określonym w decyzji o wsparciu,

3.koszt musi być poniesiony w okresie ważności decyzji o wsparciu, a jednocześnie do daty zakończenia nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu,

4.środki trwałe nabyte lub wytworzone we własnym zakresie muszą zostać wpisane do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i uznane za taki środek trwały lub wartość niematerialną i prawną, oraz utrzymane co najmniej 5 lat, a w przypadku mikro, małych i średnich przedsiębiorców, co najmniej 3 lata licząc od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Należy zatem jednoznacznie stwierdzić, że wskazane powyżej przesłanki zaliczenia wydatków na wybudowanie Hali produkcyjno-logistycznej do kosztów kwalifikowanych zostaną spełnione. Wynika to z następujących okoliczności:

1.Hala produkcyjno-logistyczna będzie w całości związana (funkcjonalnie) z Nową Inwestycją. Pomieszczenia Zakładowe znajdujące się w Hali produkcyjno-logistycznej są ze sobą ściśle zintegrowane, a ich wydzielenie i funkcjonowanie jest konieczne dla prowadzenia działalności określonej w Decyzji o wsparciu. Dotyczy to zarówno procesu produkcyjnego jak i logistycznego. Wybudowanie Hali produkcyjno-logistycznej i wydzielenie w niej poszczególnych Pomieszczeń Zakładowych będzie kluczowe dla osiągnięcia zamierzeń związanych ze zwiększeniem zdolności produkcyjnych.

2.Hala produkcyjno-logistyczna zostanie wybudowana na terenie określonym w Decyzji o wsparciu.

3.Wszystkie koszty wybudowania Hali produkcyjno-logistycznej zostaną poniesione w okresie ważności Decyzji o wsparciu, a jednocześnie do daty zakończenia nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu.

4.Hala produkcyjno-logistyczna zostanie wpisana do ewidencji środków trwałych i utrzymana w tej ewidencji przez okres co najmniej 5 lat.

W związku z powyższym wydatki poniesione przez Pana po uzyskaniu Decyzji o wsparciu na wybudowanie Hali produkcyjno-logistycznej wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego stanowić będą koszty kwalifikowane w rozumieniu § 8 ust. 1 Rozporządzenia i wpłyną na kalkulację kwoty pomocy publicznej przysługującej Panu w postaci zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:

·nieprawidłowe w zakresie uznania za koszty kwalifikowane nowej inwestycji wydatków poniesionych na wytworzenie części budynku Hali produkcyjno-logistycznej w postaciu aneksu kuchennego;

·prawidłowe w pozostałej cześci.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 9 ust. 2 tej ustawy stanowi, że:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2025r., poz. 469 ze zm.), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2024 r. poz. 459), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W myśl art. 21 ust. 5a ww. ustawy:

Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu

Zgodnie z art. 21 ust. 5cc ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisów ust. 1 pkt 63a i 63b nie stosuje się, jeżeli:

1)osiągnięcie dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej lub osiągnięcie dochodów z działalności gospodarczej z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu następuje w związku z zawarciem umowy, dokonaniem innej czynności prawnej lub wielu powiązanych czynności prawnych lub dokonaniem czynności innej niż zawarcie umowy, których efektem jest podejmowanie w sposób sztuczny czynności faktycznych dokonanych przede wszystkim w celu uzyskania zwolnienia od podatku dochodowego, lub czynności, o których mowa w pkt 1, nie mają rzeczywistego charakteru, lub

2)podatnik korzystający ze zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, dokonuje czynności prawnej lub wielu powiązanych czynności prawnych, w tym związanych z działalnością nieobjętą tymi zwolnieniami, których głównym lub jednym z głównych celów jest uniknięcie opodatkowania lub uchylenie się od opodatkowania.

Wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 3 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji).

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, przez nową inwestycję należy rozumieć:

a)inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

b)nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, użyte w ustawie określenie przedsiębiorcy oznacza:

przedsiębiorcę w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236, 1222 i 1871 oraz z 2025 r. poz. 222).

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców:

Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą.

Natomiast zgodnie z art. 4 ustawy o wpieraniu nowych inwestycji:

Zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 ww. ustawy:

Wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji:

1.Decyzję o wsparciu wydaje się na realizację nowej inwestycji, która spełnia kryteria:

1)ilościowe,

2)jakościowe;

2.w ramach działalności gospodarczej niewyłączonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1.

Powyższe oznacza, że sens decyzji o wsparciu polega nie tylko na charakterystyce nowej inwestycji i ustaleniu wiążących podatnika warunków (zobowiązań) w tym zakresie, ale także na związaniu jej z przedmiotem działalności gospodarczej, w ramach której inwestycja jest realizowana, która ma być prowadzona na terenie określonym w decyzji. W konsekwencji zwolnieniu może podlegać także cały dochód osiągnięty w ramach tej działalności gospodarczej, z którą nowa inwestycja pozostaje w ścisłym nierozerwalnym związku, o ile jej przedmiot został określony w decyzji o wsparciu.

Przedstawiony sposób i zakres stosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych umożliwi skorzystanie z prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym (wsparcia w postaci pomocy publicznej) dochodów osiąganych z nowych inwestycji wytwarzających dochód samodzielnie i niezależnie od inwestycji istniejących, jak i dochód pochodzący z inwestycji nowych i istniejących, gdy inwestycje te są ściśle powiązane. Skoro bowiem ustawodawca, definiując nową inwestycję, uwzględnił możliwość jej współistnienia z inwestycją istniejącą, na tym samym terenie u przedsiębiorcy – uznał tym samym, że dopuszczalne jest zwolnienie całości dochodu wynikającego zarówno z istniejącej inwestycji, jak i nowej, implikując pozytywny wpływ na rozwój gospodarczo-społeczny kraju i regionu współistnienia inwestycji istniejącej z inwestycją nową (a w praktyce pozytywnego wpływu inwestycji nowej na inwestycję istniejącą).

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

W tym miejscu wskazuję na fragment treści uzasadnienia zmian m.in. w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (Druk sejmowy nr 1532), zgodnie z którym:

Proponuje się zmiany w ustawach PIT i CIT (art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy PIT oraz art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT) mające charakter uszczelniający i doprecyzowujący, w szczególności poprzez zniesienie wątpliwości interpretacyjnych w aspekcie doprecyzowania warunków zwolnienia dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na podstawie decyzji o wsparciu (dalej: DOW). Projekt ustawy wskazuje, że ze zwolnienia podatkowego mogą korzystać podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą na podstawie DOW i uzyskują dochody wyłącznie z realizacji nowej inwestycji i na terenie określonym w DOW. (…) Zmiana ta koresponduje ze zmianami wprowadzanymi do ustawy o WNI, gdzie w projektowanej ustawie zmiany do art. 14 pkt 12 ustawy o WNI projektodawca wskazuje, iż DOW powinna zawierać wyłącznie kody PKWiU związane z nową inwestycję. Zmiana jest szczególnie istotna w przypadku reinwestycji w istniejący zakład. Wskazać należy, iż dotychczasowa praktyka interpretacyjna pokazała, że w wydawanych DOW Zarządzający SSE, wydający te decyzje w imieniu ministra właściwego do spraw gospodarki wskazywali klasyfikację PKWiU, które nie były związane z opisem charakteru nowej inwestycji. Takie działania mają negatywne skutki budżetowe, ponieważ zwolnieniem podatkowym podatnicy obejmują również dochody niezwiązane z realizacją nowej inwestycji, a tym samym w sposób nieuprawniony prowadzą do uszczerbku w budżecie państwa i jednostek samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że:

·jest Pan polskim rezydentem podatkowym i podlega Pan w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych;

·w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa prowadzi Pan zakład produkcyjny zajmujący się produkcją (...);

·dochody z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowuje Pan na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

·obecnie realizuje Pan nową inwestycję polegającą na nabyciu gruntu, budowie hali produkcyjno-logistycznej oraz zakupie nowoczesnych urządzeń technologicznych (dalej: Nowa Inwestycja);

·wystąpił Pan z wnioskiem o wydanie decyzji o wsparciu, o której mowa w art. 13 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji;

·(...) maja 2024 r. Minister Rozwoju i Technologii wydał na rzecz Pana decyzję o wsparciu w zakresie realizacji Inwestycji (dalej: Decyzja o wsparciu), zgodnie z którą Nowa Inwestycja stanowi inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane ze zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu;

·w ramach Nowej Inwestycji wytworzy Pan we własnym zakresie nowy środek trwały, tj. budynek hali produkcyjno-logistycznej (dalej: Hala produkcyjno-logistyczna);

·Hala produkcyjno-logistyczna zostanie wybudowana na terenie określonym w Decyzji o wsparciu, a wszystkie koszty wybudowania Hali produkcyjno-logistycznej zostaną poniesione w okresie ważności Decyzji o wsparciu;

·Hala produkcyjno-logistyczna zostanie wpisana do ewidencji środków trwałych i utrzymana w tej ewidencji przez okres co najmniej 5 lat.

Pana wątpliwości budzi kwestia uznania poniesionych wydatków na budowę Hali produkcyjno-logistycznej za koszty kwalifikowane nowej inwestycji, w szczególności z uwagi na to, że w budynku powstającej Hali produkcyjno-logistycznej oprócz pomieszczeń produkcyjnych i magazynowych zostaną wydzielone dodatkowe pomieszczenia szczegółowo opisane we wniosku.

Dlatego zwracam uwagę, że prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji uzależnione jest od poniesienia kosztów kwalifikowanych.

Odnosząc się do kosztów kwalifikowanych inwestycji stanowiących podstawę do wyliczenia dopuszczalnej wielkości zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuję, co następuje.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2025 r. poz. 108 ze zm.), dalej zwanym „WIN”:

Maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1)kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, których wysokość nie może być wyższa niż maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych, o której mowa w § 8 ust. 9, albo

2)tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Na podstawie § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia:

Warunkiem udzielenia wsparcia z tytułu kosztów nowej inwestycji albo z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy jest udział środków własnych przedsiębiorcy lub zewnętrznych źródeł finansowania, w postaci wolnej od wszelkiego publicznego wsparcia, wynoszących co najmniej 25% całkowitych kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji.

Decydującym kryterium o uznaniu kosztów danej inwestycji za koszt kwalifikowany ma rodzaj poniesionych wydatków oraz w przypadku kosztów związanych z nabyciem bądź wytworzeniem środków trwałych, spełnienie przez te składniki majątku kryterium kompletności i zdatności do użytku w dniu przyjęcia go do używania.

Prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia kosztów kwalifikowanych. Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 ust. 1 rozporządzenia o WNI. Jak wynika z tego przepisu:

Do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem z tytułu kosztów nowej inwestycji zalicza się koszty, będące:

a)kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

b)ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, kompletnych i zdatnych do użytku w dniu przyjęcia do używania, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

c)kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

d)ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

e)kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem, że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od dnia zakończenia nowej inwestycji,

f)ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów.

Stosownie do § 9 ust. 1 rozporządzenia:

Wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, z zastrzeżeniem wyjątku, o którym mowa w § 5 ust. 6.

W myśl § 9 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia:

Warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu kosztów inwestycji jest utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres nie krótszy niż:

a)5 lat - w przypadku dużych przedsiębiorców,

b)3 lata - w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców

od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym.

Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia:

Koszty kwalifikowane nowej inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania decyzji o wsparciu.

Z kolei w § 10 ust. 3 rozporządzenia określono w szczegółach sposób kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej.

Przytoczone powyżej przepisy określają następujące warunki, aby koszty nowej inwestycji w postaci wytworzenia we własnym zakresie środka trwałego zakwalifikować do objęcia pomocą (uznać za koszt kwalifikowany), tj.:

koszt musi być poniesiony w okresie ważności decyzji o wsparciu,

środki trwałe nabyte lub wytworzone we własnym zakresie muszą zostać wpisane do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i uznane za taki środek lub wartość, oraz utrzymane co najmniej 5 lat, a w przypadku mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, co najmniej 3 lata, licząc od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

udział co najmniej 25% kosztów własnych przedsiębiorcy lub z zewnętrznych źródeł finansowania, przy czym za koszty własne lub zewnętrzne źródła finansowania nie uznaje się środków pozyskanych w wyniku udzielonego publicznego wsparcia, bez względu na jego formę i przeznaczenie.

Nie każdy koszt mieszczący się w katalogu kosztów kwalifikowanych może być uznany za kwalifikowany. Jeżeli realizowana inwestycja nie powoduje zwiększenia zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji albo zasadniczej zmiany dotyczącej procesu produkcyjnego, nie spełnia tym samym wymagań zawartych w definicji nowej inwestycji.

Również kosztem kwalifikowanym nie są wydatki związane z nabyciem posiadanych, przed wydaniem decyzji o wsparciu, aktywów, jeżeli nowa inwestycja realizowana jest z uwzględnieniem posiadanych przez podatnika aktywów w zakresie istnienia ścisłych powiązań istniejącej inwestycji i nowej inwestycji.

Zatem prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia kosztów kwalifikowanych.

Natomiast uznanie poniesionych wydatków za koszty kwalifikowane jest uzależnione od tego, czy dane koszty będą miały wpływ na proces produkcji (usług) przedsiębiorstwa w sposób konkretyzujący nową inwestycję.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że w ramach planowanych przedsięwzięć inwestycyjnych w budynku powstającej Hali produkcyjno-logistycznej oprócz pomieszczeń produkcyjnych i magazynowych zostaną wydzielone dodatkowo poniższe pomieszczenia zakładowe:

1.Pomieszczenie Działu Technicznego - miejsce pracy inżynierów i technologów, którzy opracowują projekty techniczne i wspierają procesy produkcyjne,

2.Pomieszczenie Kierownika Produkcji - miejsce, gdzie nadzoruje się procesy produkcyjne i koordynuje pracę zespołu,

3.Sala szkoleń i wdrożeń - pomieszczenie dla szkoleń pracowników z technologii produkcji, montażu, procedur bezpieczeństwa i procesów produkcyjnych; w pomieszczeniu będą odbywały się również spotkania planowania produkcji, spotkania dotyczące analiz wyników i rozwiązywania problemów technicznych,

4.Pomieszczenie Logistyki - przeznaczone dla zespołu pracowników zajmujących się organizacją transportu, magazynowaniem i przepływem surowców,

5.Zaplecze magazynowe - służyć będzie przede wszystkim jako pomieszczenie z kontrolowanym dostępem do przechowywania między innymi produkcyjnych materiałów eksploatacyjnych, części zamiennych do maszyn i urządzeń, narzędzi, aparatury pomiarowej, umożliwi zatem szybki i bezpośredni dostęp do narzędzi oraz materiałów wspomagających produkcję;

6.Pomieszczenie Działu Jakości - przestrzeń dla specjalistów odpowiedzialnych za monitorowanie standardów produkcji,

7.Aneks kuchenny - pomieszczenie dla pracowników przeznaczone do przechowywania posiłków oraz przygotowywania gorących jak i zimnych napojów,

8.Pomieszczenie techniczne 1 - zlokalizowane w nim będą urządzenia sieciowe, które służą do udostępnienia sieci i zasobów sieciowych a także serwery danych i aplikacji, na których będą przechowywane pliki i programy służące produkcji.

9.Pomieszczenie Działu Utrzymania (...) – przeznaczone jest do prac związanych z zapewnieniem ciągłości pracy maszyn i urządzeń oraz instalacji. Jego główne zadania obejmują między innymi konserwację i naprawy oraz zarządzanie częściami zamiennymi

10.Magazyn Przyjęcia Towaru - miejsce odbioru towarów,

11.Pomieszczenie Mistrza Zmiany - pomieszczenie pracownika, który kontroluje pracę zespołów produkcyjnych, monitoruje procesy produkcyjne zapewniając zgodność ze standardami i procedurami, rozwiązuje bieżące problemy podczas produkcji,

12.Pomieszczenie techniczne 2 - pomieszczenie, w którym będą rozmieszczone urządzenia elektroniczne, elektryczne i informatyczne wspierające działy produkcyjne i techniczne i które będzie integralnym elementem nowoczesnej Hali produkcyjno-logistycznej. Zlokalizowane w nim urządzenia elektroniczne i informatyczne umożliwią szybkie przygotowanie i dystrybucję dokumentacji technicznej, instrukcji, etykiet czy raportów produkcyjnych, co usprawnia komunikację między działami i przyspiesza realizację zadań.

W przykładzie nr 13 Objaśnień podatkowych z dnia 6 marca 2020 r. dotyczących sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowej inwestycji, w odniesieniu do możliwości uznania za koszty inwestycji wydatków, które podatnik poniesie na budowę oraz wyposażenie przyzakładowej stołówki pracowniczej na terenie objętym decyzją o wsparciu, stwierdzono, że:

Nie, gdyż z uwagi na fakt, iż decyzja o wsparciu nie dotyczy działalności gastronomicznej, wydatki poniesione na budowę stołówki nie będą mogły zostać zaliczone do kosztów kwalifikowanych, a tym samym nie będą mogły zostać uwzględnione przez Spółkę w kalkulacji wysokości limitu przysługującej jej pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. Budowa stołówki nie spełni również definicji nowej inwestycji, jeśli wykorzystywana będzie dla celów pracowniczych, gdyż pozostaje bez wpływu na proces produkcji przedsiębiorstwa.

W okolicznościach przedstawionych we wniosku nie sposób zgodzić się więc z Panem, że wydatki poniesione przez Pana po uzyskaniu Decyzji o wsparciu na wybudowanie Hali produkcyjno-logistycznej wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego stanowić będą w całości koszty kwalifikowane w rozumieniu § 8 ust. 1 Rozporządzenia i wpłyną na kalkulację kwoty pomocy publicznej przysługującej Panu w postaci zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

Kosztami kwalifikowanymi nie będą z pewnością wydatki poniesione na wybudowanie Hali produkcyjno-logistycznej w części dotyczącej aneksu kuchennego. Mieszczą się one bowiem w ww. przykładzie wskazanym objaśnieniach podatkowych.

Jak wskazał Pan we wniosku, budowa nowej Hali produkcyjno-logistycznej jest inwestycją, która bezpośrednio zwiększa zdolności produkcyjne Pana przedsiębiorstwa w porównaniu z dotychczasowymi możliwościami przedsiębiorstwa. Przede wszystkim wynika to ze zwiększenia dostępnej powierzchni produkcyjno-magazynowej oraz wyposażenia Hali w nowoczesne technologie i systemy. Pozwala to na uruchomienie nowych procesów produkcyjnych, zwiększenie liczby stanowisk pracy i lepsze wykorzystanie dostępnych technologii. Nowa Hala produkcyjno-magazynowa daje możliwość gromadzenia większej ilości surowców i produktów, co pozwala na realizację większych zamówień i obsługę szerszej liczby klientów. Tym samym może Pan intensyfikować swoje zdolności produkcyjne jak również szybciej reagować na potrzeby rynku i wzmacniać swoją konkurencyjność.

Biorąc pod uwagę ww. okoliczności oraz opis przedstawionych we wniosku dodatkowych pomieszczeń zakładowych (w tym doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku), uznać należy zatem, że wydatki poniesione przez Pana po uzyskaniu Decyzji o wsparciu na wybudowanie Hali produkcyjno-logistycznej wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego w pozostałej części, w tym, w zakresie pozostałych pomieszczeń zakładowych wymienionych we wniosku, stanowić będą koszty kwalifikowane w rozumieniu § 8 ust. 1 Rozporządzenia i wpłyną na kalkulację kwoty pomocy publicznej przysługującej Panu w postaci zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

Zastrzegam przy tym, że jak wskazano w przykładzie nr 3 zawartym w Objaśnieniach podatkowych z dnia 6 marca 2020 r.:

Inwestycja w budynek o charakterze administracyjnym nie spełnia definicji nowej inwestycji, określonej w art. 2 pkt 1 ustawy o WNI. Zaplecze administracyjno-biurowe każdego przedsiębiorstwa służy innym celom niż właściwy proces produkcji w przedsiębiorstwie.

Ponadto, jak wskazano w przykładzie nr 11 ww. Objaśnień podatkowych:

Uznanie poniesionych wydatków za koszty kwalifikowane jest uzależnione od tego, czy dane koszty będą miały wpływ na działalność produkcyjną przedsiębiorstwa. Za koszty kwalifikowane należy uznać koszty poniesione w związku z uruchomieniem nowych linii produkcyjnych w dotychczas zajmowanym budynku administracyjnym, co jest równoznaczne ze zwiększeniem zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa. Nie można uznać kosztów wybudowania nowego budynku administracyjnego jako kosztów kwalifikowanych, gdyż ta inwestycja nie przyczynia się do wzrostu zdolności produkcyjnych.

Zatem w przypadku, gdy jakiekolwiek pomieszczenia zakładowe w Hali produkcyjno-logistycznej wykorzystywane będą w celach administracyjnych, wydatki na wybudowanie Hali w części dotyczącej takich pomieszczeń nie będą mogły stanowić kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji.

Reasumując, Pana stanowisko w zakresie uznania za koszty kwalifikowane nowej inwestycji wydatków poniesionych na wytworzenie:

·części budynku Hali produkcyjno-logistycznej w postaciu aneksu kuchennego – jest nieprawidłowe;

·pozostałej części budynku Hali produkcyjno-logistycznej – jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Końcowo wyjaśńiam, że Objaśnienia podatkowe nie stanowią źródła prawa. Jednak w kontekście istotności i użyteczności opublikowanych objaśnień podatkowych, należy mieć na uwadze źródło prawne, będące podstawą ich wydania. Jak stanowi bowiem art. 14a § 1 Ordynacji Podatkowej:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe, w szczególności:

1)dokonując ich interpretacji, z urzędu lub na wniosek (interpretacje ogólne),

2)wydając z urzędu ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego dotyczące stosowania tych przepisów (objaśnienia podatkowe)

przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zgodnie z komentarzem do Ordynacji podatkowej K. Teszner [w:] Ordynacja podatkowa. Komentarz aktualizowany, red. L. Etel, Gdańsk 2021, art. 14a:

W znowelizowanym art. 14a § 1 o.p. dodano od 2017 r. nowy pkt 2. Legitymuje on Ministra Finansów do wydawania z urzędu ogólnych wyjaśnień przepisów w zakresie podatków. Jest to kolejna obok interpretacji ogólnych forma zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe – określona jako „objaśnienia podatkowe”. Jej adresatem w większym stopniu jest jednak podmiot zobowiązany (podatnik, płatnik, inkasent). Tym, co odróżnia interpretacje ogólne i objaśnienia podatkowe, jest ich zawartość. O ile interpretacje ogólne dotyczą urzędowej wykładni przepisów, to istotą objaśnień podatkowych jest powiązanie treści przepisu z jego praktycznym zastosowaniem w odniesieniu do przykładowych sytuacji. Elementem wspólnym jest natomiast obowiązek uwzględnienia w wydawanych objaśnieniach podatkowych orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Podobne wnioski wynikają także z komentarza A. Kabat [w:] S. Babiarz, B. Dauter, R. Hauser, M. Niezgódka-Medek, J. Rudowski, A. Kabat, Ordynacja podatkowa. Komentarz, wyd. XI, Warszawa 2019, art. 14(a):

Według założeń ustawodawcy dokonywanie interpretacji ogólnej i wydawanie objaśnień podatkowych powinno kształtować prawidłową wykładnię prawa podatkowego i ujednolicać w tym zakresie praktykę stosowania prawa przez organy podatkowe. (…) ustawowe cele interpretacji ogólnej objaśnień podatkowych są szczególnie ważne.

Objaśnienia podatkowe doprecyzowały, w jaki sposób właściwie oceniać zakres kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, wskazując m.in., że niekwalifikowane są nakłady na środki trwałe, które bezpośrednio nie przyczyniają się do realizacji celu inwestycji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe wyłącznie wobec Pana i tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Jednocześnie zaznaczam, że niniejszą interpretację wydałem w oparciu o opis okoliczności faktycznych przedstawionych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.