Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPB2/415-276/08-2/MK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.07.2008, sygn. ILPB2/415-276/08-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana , przedstawione we wniosku z dnia 07 kwietnia 2008 r. (data wpływu 09 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu członkom spółdzielni części uprzednio poniesionych wydatków na remont mieszkania jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 09 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu członkom spółdzielni części uprzednio poniesionych wydatków na remont mieszkania.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2000 r. Wnioskodawca złożył podanie do spółdzielni mieszkaniowej, w której zasobach znajduje się zajmowany przez Niego lokal mieszkalny o przeprowadzenie w nim remontu podłóg. Ww. prace miałyby zostać sfinansowane ze środków funduszu remontowego prowadzonego przez spółdzielnię, który jest tworzony z wpłat dokonywanych przez lokatorów. Przybyła do mieszkania Zainteresowanego komisja spółdzielni mieszkaniowej zakwalifikowała podłogi w jego mieszkaniu do remontu, jednakże realizację prac z tym związanych przewidziano dopiero na 2005 r. Równocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że może przedmiotowe prace wykonać wcześniej z własnych środków oraz, że część wydatkowanej na ten cel kwoty zostanie Mu zwrócona. Zainteresowany pragnąc przeprowadzenia ww. prac wcześniej aniżeli w terminie wskazanym przez spółdzielnię wynajął przedsiębiorcę, który przeprowadził remont podłóg w Jego mieszkaniu. Koszty ww. prac pokrył Wnioskodawca z własnych środków. Następnie w 2007 r. spółdzielnia zwróciła się do Zainteresowanego z pytaniem, czy ma przeprowadzić ww. prace czy może wykonał je we własnym zakresie. Po dokonaniu odbioru właściwego wykonania przeprowadzonych prac 14 czerwca 2007 r. spółdzielnia przyznała Wnioskodawcy częściowy zwrot poniesionych wydatków w kwocie 2913,73 zł. Zainteresowany wskazuje, że nie odpisał naprawy podłóg w rocznym zeznaniu podatkowym. Natomiast już po złożeniu formularza PIT-37 za 2007 r. został poinformowany przez urząd skarbowy o konieczności złożenia korekty zeznania podatkowego ponieważ od otrzymanych od spółdzielni środków pieniężnych powinien odprowadzić podatek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Zdaniem Wnioskodawcy, błędna jest interpretacja przepisów w szczególności ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którą zwrot przez spółdzielnię mieszkaniową części wydatków poniesionych przez Niego na remont mieszkania (podłóg) podlega opodatkowaniu. Zainteresowany wskazuje, że przecież ww. zwrot nastąpił ze środków funduszu remontowego, na który to fundusz mieszkańcy w tym Wnioskodawca odprowadzają składki. Zatem w jego opinii wypłacone środki pieniężne nie powinny być opodatkowane.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Powołany powyżej art. 21 ustawy zawiera zamknięty katalog zwolnień przedmiotowych, enumeratywnie wymieniając rodzaje dochodów, których uzyskanie nie rodzi obowiązków podatkowych. Wśród tych dochodów objętych zwolnieniem brak jest kwot refundacji wypłaconych przez spółdzielnie swoim członkom z tytułu poniesionych przez nich uprzednio wydatków na remont mieszkania (podłóg).

Z uwagi na fakt, że wszelkiego rodzaju ulgi i zwolnienia są zawsze wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, zwolnień nie wolno rozszerzać na dochody, których w art. 21 ust. 1 ustawy nie wymieniono. Konsekwencją tego jest uznanie, że otrzymany od spółdzielni zwrot części wydatków stanowi dla podatnika przychód z innych źródeł. Stosownie bowiem do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem są inne źródła, za które art. 20 ust. 1 ww. ustawy nakazuje uważać w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Katalog przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym, o czym przesądza użycie przez ustawodawcę sformułowania w szczególności. Wyliczenie zawarte w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest zatem jedynie wyliczeniem przykładowym. Tym samym zakres art. 20 ust. 1 ww. ustawy obejmuje także kwoty wypłacone przez spółdzielnię z funduszu remontowego będące refundacją części kosztów poniesionych na remont podłóg.

Reasumując, stwierdzić należy, że kwota refundacji wypłaconej przez spółdzielnię z tego tytułu jest źródłem przychodu, z którego dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Mimo, iż spółdzielnia dokonuje zwrotu z funduszu remontowego, który w całości finansowany jest ze składek m. in. członków spółdzielni , to otrzymany od spółdzielni zwrot wydatków stanowi dla podatnika przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, który należy wykazać w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym powstał przychód. Podkreślenia wymaga przy tym fakt, iż z chwilą przekazania na fundusz remontowy składek przez członków, składki te tworzą przychód spółdzielni, którym odtąd dysponuje ona jako samoistny podatnik. Członkowie spółdzielni otrzymują zatem środki finansowe z rachunku innego podmiotu, z dochodów tego podmiotu.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu