
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani M., przedstawione we wniosku z dnia 03 marca 2008r. (data wpływu do tut. Biura 10 marca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń pracowników oraz osób wykonujących prace na podstawie zawartych umów zlecenia i o dzieło jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 marca 2008r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń pracowników oraz osób wykonujących prace na podstawie zawartych umów zlecenia i o dzieło.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na zasadach ogólnych. Głównym przedmiotem działalności są usługi szkoleniowe i informatyczne. Jest zainteresowana programem wdrażanym przez Komisję Europejską Uczenie się przez całe życie (program reguluje Decyzja nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006r.). Jest to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji i doskonalenia zawodowego przewidziany na lata 2007-2013. Celem programu jest
rozwój różnych form uczenia się przez całe życie poprzez wspieranie współpracy między systemami edukacji i szkoleń w krajach uczestniczących. Program ma się przyczynić do podnoszenia jakości i zwiększenia atrakcyjności szkolnictwa i kształcenia zawodowego w Europie. W skład programu wchodzą między innymi programy sektorowe Comenius, Erasmus, Leonardo da Vinci, Grundtvig. Źródłem finansowania projektów w ramach ww. programu są środki bezpośrednio pochodzące z budżetu Unii Europejskiej (Komisja Europejska) do 75% wartości projektu, pozostałą część każdy partner pokrywa z własnych źródeł. Projekty mają charakter międzynarodowy, instytucją rozliczającą dany projekt i przekazującą środki jest Komisja Europejska, która czyni to bezpośrednio lub za pośrednictwem państwa (w Polsce jest to Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie), z którego pochodzi koordynator. W budżecie projektu część środków przeznaczona jest na pokrycie wynagrodzeń dla osób
pracujących na rzecz projektu. Wnioskodawczyni prosi o zajęcie stanowiska w sprawie opodatkowania przychodów z tytułu wynagrodzeń osób zaangażowanych w projekcie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem wnioskodawczyni, przychody osób pracujących na rzecz projektu zatrudnionych na podstawie umowy o pracę oraz umów zlecenia i o dzieło są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze
zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:
- środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Z przepisu tego
wynika wprost, że cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy ma bezpośrednio realizować podatnik, tj. podmiot, którego dochody mają być objęte zwolnieniem ze względu na uczestniczenie w przedsięwzięciu finansowanym ze środków pomocowych Unii Europejskiej, a zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
W interpretowanej sytuacji podatnikiem jest wnioskodawczyni prowadząca działalność gospodarczą i to ona otrzymuje środki z Unii Europejskiej a nie zatrudnione przez nią osoby. Stąd, wynagrodzenia pracowników oraz osób zatrudnionych przez wnioskodawczynię na podstawie umów zlecenia i o dzieło w części współfinansowanej ze środków pochodzących z Unii Europejskiej nie będą podlegały zwolnieniu z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych i będą podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia
prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
