
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani D. przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2008r. (data wpływu do tut. Biura 8 maja 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zachowania prawa do opodatkowania tzw. podatkiem liniowym, przychodów uzyskiwanych przez wspólników spółki cywilnej z prowadzonej pozarolniczej działalności
gospodarczej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 maja 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zachowania prawa do opodatkowania tzw. podatkiem liniowym, przychodów uzyskiwanych przez wspólników spółki cywilnej z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
W 2003 roku dwie osoby fizyczne zawiązały Spółkę cywilną, której zakres działalności obejmuje usługi budowlane. Na rok 2008 obaj wspólnicy wybrali tzw. podatek liniowy, jako formę opodatkowania uzyskiwanych dochodów. W październiku 2007 roku powstała Spółka z o.o., której udziałowcami są ww. osoby fizyczne. Osoby te są zatrudnione w Spółce z o.o. na umowę o pracę jako:
Zarządca Prezes Zarządu oraz Zarządca Wiceprezes Zarządu. Zakres działalności Spółki z o.o. jest taki sam jak Spółki cywilnej, tj. usługi budowlane.
Zakres obowiązków obu wspólników Spółki cywilnej w Spółce z o.o. wyszczególniono w załączonym do wniosku piśmie, z którego wynika, iż do obowiązków i kompetencji Zarządcy należy w szczególności:
- kierowanie Spółką i samodzielne reprezentowanie jej we wszystkich sprawach (nie zastrzeżonych do właściwości Zgromadzenia Wspólników i nie skutkujących przy działaniu samodzielnym, zaciąganiem zobowiązań przekraczających jednorazowo wartość 40.000 zł),
- wytyczanie strategii działania Spółki oraz opracowywanie i przekazywanie zasadniczych
- zapewnienie rzetelnego i efektywnego systemu planowania,
- zapewnienie efektywnej i racjonalnej organizacji pracy Spółki, poprzez wdrażanie właściwych struktur i procesów, prowadzenie efektywnego zarządzania i zapewnienie należytej obsługi klientów,
- zarządzanie zasobami ludzkimi w Spółce w sposób zapewniający ich odpowiednią jakość, właściwą obsadę kadrową i ciągłość kadr o odpowiednich kompetencjach,
- zapewnienie ciągłego i sprawnego funkcjonowania Spółki, w tym właściwych warunków pracy, sprawnego zaplecza informatycznego i bezpieczeństwa informacji oraz ogólnego bezpieczeństwa pracy Spółki,
- zapewnienie realizacji zadań inwestycyjnych oraz remontów i modernizacji Spółki,
- kształtowanie poprawnych relacji z otoczeniem Spółki i jej klientami strategicznymi,
- nadzór nad działalnością marketingową i promocyjną Spółki,
- wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy w granicach określonych w ust. 1,
- koordynowanie i nadzór nad działalnością Spółki.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem wnioskodawczyni, ww. podatnicy nie tracą prawa do rozliczania się wg podatku liniowego. Art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi bowiem, iż osoby te utraciłyby prawo do podatku liniowego, jeśli usługa wykonana przez Spółkę cywilną na rzecz Spółki z o.o. pokrywałaby się z wykonywaną przez te osoby pracą w Spółce z o.o. W tym przypadku zakres obowiązków różni się od wykonanej (potencjalnie) usługi budowlanej. Na fakturze tytuł wykonanej usługi brzmi: docieplenie stropodachu budynku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do treści przepisu art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r.
Nr 14, poz. 176 ze zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Możliwość wyboru opodatkowania podatkiem wg 19% stawki liniowej, normuje przepis art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności
gospodarczej w trakcie roku podatkowego do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.
W myśl art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
- wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
- wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.
Z treści powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania 19% podatkiem liniowym pozbawieni zostali ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (również w formie spółki cywilnej) uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy wykonywał lub wykonuje na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy.
Dla możliwości wyboru ww. sposobu opodatkowania nie stanowi natomiast przeszkody fakt świadczenia na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, które nie odpowiadają
czynnościom wykonywanym przez podatnika w ramach stosunku pracy.
Ze złożonego wniosku wynika, iż usługa jaka ma zostać wykonana przez Spółkę cywilną (usługa budowlana) różni się od czynności wykonywanych przez wspólników tejże Spółki w ramach stosunku pracy na rzecz odrębnego podmiotu gospodarczego - Spółki z o.o., której są udziałowcami a zatrudnionych w niej w charakterze Zarządcy Prezesa Zarządu oraz Zarządcy Wiceprezesa Zarządu.
Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy uznać, iż wykonanie przez Spółkę cywilną wskazanej we wniosku usługi na rzecz Spółki z o.o., nie spowoduje utraty przez wspólników tejże Spółki prawa do opodatkowania tzw. podatkiem liniowym dochodów uzyskiwanych z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania
interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub
bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
