
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2008 r. (data wpływu 2 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów na pokrycie kosztów związanych z prowadzeniem prac badawczych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów na pokrycie kosztów związanych z prowadzeniem prac badawczych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Na podstawie Uchwały Rady Ministrów z dnia 16 października 2007 r. w sprawie przyjęcia Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz Planu Działania na lata 2007-2009 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zatwierdzonego Uchwałą Zarządu Województwa, Urząd przygotował do realizacji projekt systemowy, którego celem jest wzmocnienie współpracy jednostek badawczo naukowych z gospodarką regionu poprzez stypendia doktoranckie. Projekt polega na przekazaniu stypendiów dla doktorantów na pokrycie wydatków związanych z prowadzeniem prac badawczych.
Stypendia będą wypłacane z utworzonego w ramach projektu Funduszu Stypendialnego. Środki na realizację projektu zapewni Samorząd Województwa z dotacji rozwojowej przyznanej przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w ramach kontraktu wojewódzkiego (zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju).
Zgodnie z informacją Ministra Finansów z dnia 19 marca 2008 r. dotacja rozwojowa jako jeden z rodzajów dotacji, o których mowa w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie odpowiednio art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tą informacją dotacja rozwojowa nie stanowi przychodu beneficjenta a wydatek z niej poniesiony nie stanowi kosztu uzyskania przychodu przez tego beneficjenta.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy, środki przekazywane dla stypendystów należy traktować jako dotację rozwojową i w związku z tym ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stwierdza ponadto, iż zgodnie z Regulaminem przyznawania stypendiów dla doktorantów są one przyznawane na pokrycie wydatków związanych z realizacją prac badawczych i jako takie nie mają charakteru socjalnego. Samorząd Województwa otrzymuje środki na ten cel z dotacji rozwojowej w ramach kontraktu wojewódzkiego i na podstawie podpisanych ze stypendystami umów przekazuje je na ich indywidualne konta.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Przesłanką warunkującą zwolnienie jest zatem pochodzenie dotacji z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
W myśl postanowień art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, ze zm.), dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.
Dotacje rozwojowe, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych (art. 202 ust. 2 pkt 2), mogą być udzielane:
- jednostkom sektora finansów publicznych, oraz
- innym podmiotom będącym beneficjentami tych środków, oraz
- podmiotom, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów (Instytucjom Zarządzającym, Instytucjom Pośredniczącym i Instytucjom Pośredniczącym II stopnia (Instytucjom Wdrażającym)).
Należy przy tym zwrócić uwagę na definicję beneficjenta w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, ze zm.). Beneficjentami, w rozumieniu powyższej ustawy mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu (art. 5 pkt 1).
Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby fizyczne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki składa się z 10 Priorytetów, realizowanych równolegle zarówno na poziomie centralnym jak i regionalnym. W ramach komponentu centralnego środki są przeznaczane przede wszystkim na wsparcie efektywności struktur i systemów instytucjonalnych, natomiast środki komponentu regionalnego zostaną w głównej mierze przeznaczone na wsparcie dla osób i grup społecznych.
Ponadto PO KL zakłada maksymalne dofinansowanie w wysokości 85% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Społecznego) oraz 15% ze środków krajowych.
Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, jako dokument krajowy uzupełniający Program Operacyjny Kapitał Ludzki, został przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego we współpracy z Instytucjami Pośredniczącymi w jego wdrażaniu.
Jak wynika ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, Urząd przygotował do realizacji projekt systemowy, którego celem jest wzmocnienie współpracy jednostek badawczo-naukowych z gospodarką regionu poprzez stypendia doktoranckie. Środki na realizację projektu zapewnia Samorząd Województwa z dotacji rozwojowej przyznanej przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Wzmocnienie współpracy jednostek badawczo-naukowych z gospodarką regionu poprzez stypendia doktoranckie, zaliczony jest do priorytetów realizowanych na szczeblu regionalnym w ramach Priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.2 Transfer wiedzy, Poddziałanie 8.2.2 Regionalne Strategie Innowacji projekt systemowy. Urząd stanowi Instytucję Pośredniczącą, natomiast beneficjentem jest Samorząd Województwa. Doktoranci korzystający ze stypendiów na pokrycie prowadzonych prac badawczych stanowią grupę docelową, bezpośrednio korzystającą z pomocy finansowanej, przekazywanej przez Samorząd Województwa.
Wobec powyższego należy stwierdzić, iż przychodu z tytułu stypendium doktoranckiego uzyskiwanego z Funduszu Stypendialnego finansowanego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych nie można utożsamiać z dotacją rozwojową, którą otrzymuje Samorząd Wojewódzki jako beneficjent pomocy.
Ponieważ rodzaj tych świadczeń nie mieści się w katalogu zwolnień wymienionych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwota dofinansowania podlega opodatkowaniu.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
