WYDANA W WYNIKU UWZGLĘDNIENIA SKARGI - Interpretacja - IPPB2/4160-8/08-2/AS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.04.2008, sygn. IPPB2/4160-8/08-2/AS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

WYDANA W WYNIKU UWZGLĘDNIENIA SKARGI

W związku ze skargą z dnia 03.03.2008 r. (data wpływu 06.03.2008 r.) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 19.12.2007 r. znak: IPPB2/415-247/07-2/AS w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, doręczoną w dniu 27.12.2007 r. (data potwierdzenia odbioru), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów w trybie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) oraz na podstawie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), uwzględnia skargę w całości, w związku z czym zmienia zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 19.12.2007 r. znak: IPPB2/415-247/07-2/AS, uznając stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów, wydał na wniosek Pani z dnia 07.10.2007 r. (data wpływu 11.10.2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 19.12.2007 r. znak: IPPB2/415-247/07-2/AS, stwierdzając nieprawidłowość zajętego przez Wnioskodawcę w ww. wniosku stanowiska.

We wniosku z dnia 11.10.2007 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 24.09.1993 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem otrzymała przydział lokalu mieszkalnego na warunkach własnościowych. Jest zameldowana w ww. lokalu od dnia 24.09.1993 r. na pobyt stały.

Po sprawie rozwodowej, mąż w 2002 roku wniósł sprawę o podział majątku. Zgodnie z postanowieniem Sądu z dnia 09.03.2007 r. po sprawie o podział majątku, przyznano Wnioskodawczyni spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, wraz z wkładem budowlanym znajdujące się w zasobach spółdzielni mieszkaniowej, o wartości 200.000,00 zł. Obciążono Wnioskodawczynię spłatą ½ wartości mieszkania tj. 100.000,00 zł na rzecz byłego męża. Z uwagi na trudną sytuację materialną, niskie dochody, samotne wychowywanie niepełnosprawnego dziecka, brak możliwości wsparcia ze strony rodziny zmuszona jest do sprzedaży ww. mieszkania, aby wywiązać się z postanowienia sądu, tj. spłacić 100.000,00 zł na rzecz byłego męża. Kwota ta, jest tak duża, że jedynym możliwym rozwiązaniem jest sprzedanie obecnego mieszkania.

Ze środków uzyskanych ze sprzedaży obecnego lokalu zakupiła mieszkanie o mniejszej powierzchni niż dotychczasowe. Zostały podpisane umowy przedwstępne sprzedaży na oba lokale.

Zdaniem Wnioskodawczyni spełnia kryterium meldunkowe potrzebne do skorzystania ze zwolnienia od podatku z tytułu sprzedaży nieruchomości. W mieszkaniu jest zameldowana na pobyt stały od dnia 24.09.1993 r. Od tego momentu wraz z mężem zostali właścicielami ww. lokalu. Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 25.02.1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59) z chwila zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa obejmująca ich dorobek (wspólność ustawowa). Jest to współwłasność bezudziałowa, która powoduje, że każdy z małżonków jest właścicielem całej części nieruchomości.

Gdyby nie zaistniało zdarzenie losowe i konieczność spłaty na rzecz byłego męża znacznej kwoty pieniężnej, której nie posiada, z pewnością nie sprzedałaby zajmowanego mieszkania.

W dniu 19.12.2007 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną znak: IPPB2/415-247/07-2/AS uznając, iż stanowisko Wnioskodawcy w kwestii skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe i stwierdził, ze przepis wprowadzający tzw. ulgę meldunkową ma moc obowiązującą od 1 stycznia 2007 r., co oznacza, że dwunastomiesięczny okres zameldowania na pobyt stały, o którym mowa w powyższym przepisie może być liczony najwcześniej od dnia nabycia nieruchomości lub praw i nie wcześniej niż od dnia 1 stycznia 2007 r.

W treści interpretacji indywidualnej stwierdzono, że za datę nabycia nieruchomości, która przypadła danej osobie w wyniku podziału majątku wspólnego, należy przyjąć datę jej nabycia w czasie trwania związku małżeńskiego (do majątku wspólnego), jeżeli wartość otrzymanej w wyniku podziału nieruchomości, mieści się w udziale, jaki przysługuje tej osobie w majątku dorobkowym małżeńskim. Jeżeli natomiast wartość otrzymanej przez byłego małżonka nieruchomości przekracza jego udział w majątku dorobkowym małżeńskim, to wówczas za datę nabycia tej części nieruchomości, która przekracza udział byłego małżonka w majątku dorobkowym małżeńskim, należy przyjąć dzień dokonania podziału majątku wspólnego. W takiej sytuacji, ten z byłych małżonków, któremu w wyniku podziału majątku wspólnego przypadła nieruchomość, nabywa tę jej część, która odpowiada kwocie dopłaty towarzyszącej podziałowi majątku. Tym samym uznano, że zameldowanie Wnioskodawczyni na pobyt stały od 1993 roku w powyższym lokalu, tj. przed dniem nabycia udziału w lokalu w wyniku podziału majątku dorobkowego małżonków, na własność w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozostaje bez znaczenia dla zastosowania ww. zwolnienia.

Aby zachować prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego przychodów z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, ustawa wymaga, aby być zameldowanym w przedmiotowym lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia licząc okres zameldowania od momentu nabycia lokalu na własność, tj. od dnia uzyskania w wyniku podziału majątku dorobkowego małżeńskiego, (09.03.2007 r.) odpowiednią część spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu odpowiadającego dopłacie.

Nie zgadzając się z powyższym stanowiskiem tut. Organu Pani pismem z dnia 05.01.2008 r. (data wpływu 09.01.2008 r.) wniosła wezwanie do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę wydanej interpretacji przepisów podatkowych i stwierdziła, iż z żadnego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wynika prezentowany przez Ministerstwo Finansów sposób liczenia okresu zameldowania, i uważa że meldunek należy liczyć od momentu faktycznego zameldowania, a nie nabycia nieruchomości. Ponadto uważa, że interpretacja, którą otrzymała, jest niezgodna z prawem jakie daje jej Konstytucja RP, w której zgodnie z art. 32 Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Ponadto powołuje się na zasadę zaufania do państwa i tworzonego w nim prawa oraz z zasadę sprawiedliwości podatkowej.

W odpowiedzi z dnia 04.02.2008 r. znak: IPPB2/415-247/W//07-4/AS na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził brak podstaw do zmiany indywidualnej interpretacji z dnia 19.12.2007 r. znak: IPPB2/415-247/07-2/AS podtrzymując jednocześnie swoje stanowisko w zakresie warunków uzyskania zwolnienia z podatku przychodu z tytułu sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, ujętego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. c) cytowanej ustawy. Stwierdzono, że aby zachować prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego przychodów z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, ustawa wymaga, aby być zameldowanym w przedmiotowym lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia licząc okres zameldowania od momentu nabycia lokalu na własność, tj. od dnia uzyskania w wyniku podziału majątku dorobkowego małżeńskiego, (09.03.2007 r.) odpowiednią część spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu odpowiadającego dopłacie.

Wobec powyższego Pani pismem z dnia 03.03.2008 r. za pośrednictwem Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na indywidualną interpretację z dnia 19.12.2007 r. znak: IPPB2/415-247/07-2/AS.

W złożonej skardze wniosła o uchylenie w całości zaskarżonej interpretacji indywidualnej z powodu jej niezgodności z prawem oraz przekazanie do ponownej interpretacji w celu usunięcia naruszenia prawa poprzez prawidłową interpretację art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; zwolnienie od kosztów postępowania a ponadto zasądzenie kosztów postępowania na rzecz skarżącego.

Wydanej interpretacji indywidualnej zarzucono:

Błędną interpretację: - art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia w pkt c) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, po spełnieniu określonych prawem warunków.

W dalszej części skargi skarżąca opisuje ponownie stan faktyczny sprawy który w jej ocenie mając na względzie literalne brzmienie przepisu art. 21 ust.1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w pełni potwierdza prawo do skorzystania z ulgi meldunkowej. Błędne jest zdaniem skarżącej stanowisko Organu podatkowego, ze przesłanką umożliwiającą do skorzystania z ulgi meldunkowej jest zameldowanie na pobyt stały przez okres co najmniej 12 miesięcy od dnia nabycia na własność lokalu (budynku), natomiast zameldowanie na pobyt stały przed dniem nabycia i przed dniem 1 stycznia 2007 r. w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozostaje bez znaczenia dla zastosowania tego zwolnienia.

Jak wynika z interpretacji Ministra Finansów w sprawie ulgi meldunkowej z dnia 20 lutego 2008 roku z powołanych powyżej przepisów ustawy, warunkiem zwolnienia od podatku dochodowego przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, jest zameldowanie podatnika w zbywanym budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Minister Finansów wyraźnie podaje, iż przepis ten nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania, nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez wyżej wskazany okres.

Minister Finansów słusznie podnosi, iż na gruncie polskiego systemu prawa, a w szczególności prawa podatkowego, można mówić o zasadzie pierwszeństwa wykładni językowej. Posługując się jedną z reguł tej wykładni można stwierdzić, że skoro przepis nie precyzuje, czy okres zameldowania rozpoczyna się od dnia 1 stycznia 2007 r. albo od dnia nabycia nieruchomości lub prawa - to, zgodnie z treścią przepisu art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, przyjąć należy, że obejmuje (co najmniej) 12 miesięcy wstecz od daty ich zbycia.

Tym samym w przedmiotowej sprawie należy uznać, że dzień 1 stycznia 2007 r., wbrew stanowisku przedstawionej w Interpretacji Indywidualnej nie wywiera bezpośredniego wpływu na liczenie okresu zameldowania. Dzień 1 stycznia 2007 r. to data wejścia w życie przepisów wprowadzających nowe zwolnienie. Z przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw nie wynika, że od tej daty należy liczyć 12-miesięczny okres zameldowania. Ustawodawca w przejściowym przepisie art. 7 ust. 1 powołanej nowelizacji również nie zawarł nakazu obliczania okresu zameldowania począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r.

Skarżąca jest zameldowana w przedmiotowym lokalu od w dniu 24 września 1993 roku na pobyt stały. W tej sytuacji zasadne jest, iż do 12 miesięcznego okresu zameldowania podatnika na pobyt stały wlicza się okres zameldowania zarówno przed 1 stycznia 2007 r., jak i przed datą nabycia nieruchomości lub prawa. W niniejszej sprawie okres zameldowania skarżącej winno się liczyć od daty fatycznego zameldowania tj. w dniu 24 września 1993 roku. Słuszność takiego stanowiska potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych (np. sygn. akt I SA/Sz 330/07 i sygn. akt III SA/Wa 1387/07).

Stosownie do art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) organ, którego działanie lub bezczynność zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów po rozpatrzeniu przedmiotowej skargi z dnia 06.03.2008 r. uwzględnia skargę w całości i stwierdza, że stanowisko skarżącej przedstawione we wniosku z dnia 07.10.2007 r. (data wpływu do tut. BKIP 11.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

W odniesieniu do merytorycznej strony przedmiotowej sprawy wyjaśnić należy że pismem z dnia 19.02.2008 r. znak: DD2/033/0557/SKT/07/1682 Minister Finansów działając w oparciu o art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) wydał interpretację ogólną dotyczącą stosowania art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czyli tzw. ulgi meldunkowej.

Wobec powyższego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie rozpatrując ponownie przedmiotową sprawę stwierdził co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 14, ze zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie - z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W myśl art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31.12.2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.01.2007 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2007 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy - 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Kosztami uzyskania przychodu są, w myśl nowego przepisu art. 22 ust. 6c ustawy, udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Jednakże w świetle art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie
    - jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Zwolnienie, o którym mowa wyżej ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (art. 21 ust. 21 ustawy). Oznacza to, że nie złożenie oświadczenia lub złożenie go po terminie spowoduje brak prawa do zwolnienia.

Nowe zasady opodatkowania przytoczone powyżej, regulują wyłącznie opodatkowanie dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych od dnia 1 stycznia 2007 r. Określony w ustawie dwunastomiesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Żaden przepis prawa - jak słusznie zauważyła Strona - nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Nie jest więc konieczne, by Wnioskodawczyni była właścicielem nieruchomości przez cały ww. wymagany okres. Istotny jest tu tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Reasumując zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uwarunkowane jest spełnieniem łącznie dwóch warunków:

  • okres zameldowania nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,
  • w terminie 14 dni od dnia odpłatnego zbycia nieruchomości, złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia.

Jeżeli zatem zostaną spełnione powyższe warunki podatnikowi przysługuje prawo do zwolnienia w trybie art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy (tzw. ulga meldunkowa).

Po ponownej analizie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz zarzutów zawartych w przedmiotowej skardze poprzedzonej wniesieniem wezwania do usunięcia naruszenia prawa, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania, nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez wyżej wskazany okres. Na gruncie polskiego systemu prawa, a w szczególności prawa podatkowego, można mówić o zasadzie pierwszeństwa wykładni językowej. Posługując się jedną z reguł tej wykładni można stwierdzić, że skoro omawiany przepis nie precyzuje, czy okres zameldowania rozpoczyna się od dnia 1 stycznia 2007r. albo od dnia nabycia nieruchomości lub prawa to, zgodnie z treścią przepisu art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, przyjąć należy, że obejmuje (co najmniej) 12 miesięcy wstecz od daty ich zbycia. Tym samym należy uznać, że dzień 1 stycznia 2007 r. nie wywiera bezpośredniego wpływu na liczenie okresu zameldowania. Dzień 1 stycznia 2007 r. to data wejścia w życie przepisów wprowadzających nowe zwolnienie.

Jak wynika z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, skarżąca w 1993 roku nabyła wraz z mężem, na prawach wspólności ustawowej, własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego. W wyniku ustania małżeństwa i podziału majątku wspólnego, w skład którego wchodziło własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu, w dniu 09.03.2007 r. zostało przyznane Wnioskodawczyni na wyłączną własność spółdzielcze prawo do lokalu. Jest zameldowana na pobyt stały w przedmiotowym lokalu od dnia 24.09.1993 r.

Oznacza to, iż spełniony zostanie warunek zameldowania w zbywanym lokalu przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed data zbycia, w wyniku wykonania umowy przedwstępnej, zawartej na okoliczność zamiaru sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Należy nadto mieć na uwadze, że również warunkiem niezbędnym do skorzystania ze zwolnienia jest, złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych we właściwym urzędzie skarbowym w terminie 14 dni od daty zbycia.

W związku z powyższym zostały spełnione warunki do zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży tego prawa wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11.10.2007 r. było zatem prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe, należało orzec jak w sentencji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejsze rozstrzygniecie. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w terminie trzydziestu dni od dnia jej doręczenia za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja nr 10, 09-402 Płock.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie